Han er verdens bedste spildesigner

Han har designet nogle af verdens mest kendte og klassiske spil. Han har formået at få sit eget navn på spillene - og i dag fylder han 55 år. Her er historien om Sid Meier - og klassikere som Pirates, Railroad Tycoon og Civilization.

Han er verdens bedste spildesigner

Har du brugt time efter time foran skærmen, fordi du lige skulle plyndre en spansk koloni, lige erobre verdensherredømmet eller lige bygge jernbaner tværs over Amerika?

I så fald er det Sid Meier, spilindustriens nok mest succesfulde designer, du skal bebrejde.

For mens Sid Meier nok er den dybere årsag til mange missede eksamensopgaver og brudte aftaler med venner og kæresten, så står han også bag spil, der stadig får computerspillere til at blive bløde i knæene.

Bare prøv at sige Pirates, Railroad Tycoon eller Civilization til dem.

I anledning af Sid Meiers 55 års fødselsdag i dag har vi historien om manden og spillene klar.

Mød Sid

Sid Meier blev født for 55 år siden i Canada og har programmeret og designet nogle af de mest kendte strategispil op igennem 80'erne og 90'erne.

Der findes ikke nogen anden game designer, der har sit eget navn som en del af titlen i et spil, men det har Sid Meier formået i alt 20 gange siden 1987, hvor Sid Meier's Pirates! udkom.

Holdningen hos Sid Meier har altid været, at gameplayet i spillet er det vigtigste.

En holdning han har fået inkorporeret i alle typer spil, han har designet, fra ubåds- og flysimulatorer over action til strategi.

Sid Meier har designet stort set alle typer af spilgenre, alle med den vanedannende følelse for spilleren, at man lige skal spille én tur til. Også selv om det er ved at blive lyst udenfor.

Hybrid-spil er specialet

Sid har desuden været frontløber for hybrid-genrerne, hvilket man allerede så i Sid Meier's Pirates!, som var en blanding af adventure, action, strategi og rollespil.

I 1982 oprettede Sid Meier, sammen med Bill Stealey, MicroProse. Bill Stealey var på det tidspunkt major i det amerikanske luftvåben, men samtidigt også en meget entusiastisk spiltester og finansmand.

Tilsammen producerede Meier og Stealey over 400 spil, indtil MicroProse blev solgt til Spectrum Holobyte i 1993. Hvor det primært var Stealey, der stod for koncept og produktudvikling, så var det Meier, der stod for selve designet, og dermed var det også ham, der må betegnes som den primære ophavsmand til de spil, han har lagt navn til.

I 1996 forlod Sid Meier MicroProse og grundlagde Firaxis Games sammen med spildesigneren Jeff Briggs. Hos Firaxis har han fortsat sin levering af få, men populære spil, senest en udgave af klassikeren Civilization til Playstation 3.

Et par af de største og vigtigste spil fra Sid

De første spil, hvor Sid Meier spillede en af de store roller i udviklingen, var flysimulatorer, muligvis fordi hans chef på daværende tidspunkt var major i det amerikanske luftvåben. Mest kendte af disse simulatorer er nok Kennedy Approach, hvor du som flyveleder skulle styre fly sikkert i havn og af sted igen, og F-15 Strike Eagle en af de første kampflysimulatorer på markedet. Derefter lavede han Silent Service i 1985. Her er du ubådskommandør i Stillehavet under Anden Verdenskrig.

Men de mest kendte spil finder du på de næste par sider. Du kan også se en liste over flere af Sids spil her .

Pirates

Efter Sid Meiers tur under bølgen blå i Stillehavet med Silent Service forgik det næste spil oven vande, hvor du i spillet Sid Meier's Pirates (1987) påtog dig rollen som kaper for enten den spanske, franske, engelske eller hollandske trone.

Spillet foregik i Caribien og er kendetegnet ved at være så åbent, at du stort set er herre over, hvad du ville i spillet. Vi lærte Pirates at kende på Commodore 64, men i dag kan du stifte bekendtskab med det på både Xbox og Sonys PSP.

Det skelsættende ved Pirates er, at det nok er den første blanding af spilgenre. Selvom spillet må betegnes som et action- og adventurespil, så trækkes der også heftigt på både strategi-, taktik- og rollespilelementer.

Desuden skiftede hvert spil det økonomiske og politiske miljø, blandt andet diplomati-delen, så man var sikker på, at hver gang man startede et nyt spil, var det en ny oplevelse.

Spillet havde ikke noget decideret mål. Det var til gengæld styret af en tidsfaktor, der gjorde, at i jo længere tid, du spillede, blev det sværere og sværere at hyre nyt mandskab til din kaperflåde, og samtidig blev du ældre, og det betød, at duellerne i spillet blev sværere og sværere. Til sidst blev du før eller siden tvunget på pension. Derefter blev din score gjort op i point.

Sid Meier's Pirates er det første spil, hvor Sid Meiers navn indgår i titlen.

Railroad Tycoon

I 1990 udkom Sid Meier's Railroad Tycoon. Her havde Sid for første gang givet sig i kast med et spil uden actionelementer og "kun" baseret det på et par forskellige genrer.

Det var især på baggrund af en erfaring, han fik med sit foregående spil Covert Action ,som var en blanding af action og strategi, men som havde svært ved at samle de to genrer.

Erfaringen fra Covert Action kaldte Sid Meier for hans "Covert Action Rule" som filosofisk beskrevet hedder: "Det er bedre at have ét godt spil, end to fantastiske spil.". Kort fortalt betyder det, at man kan putte for meget forskellig gameplay ind i et spil, som betyder, at genrerne overskygger hinanden og kæmper om pladsen.

Det skulle ikke ske for Railroad Tycoon. Det er en ren forretningssimulator, hvor du skal udbygge et jernbaneimperium i enten Europa, Storbritannien eller på USA's øst- eller vestkyst.

Hvad der endnu engang gjorde spillet til noget særligt var, at de valg, du gjorde dig under spillet, havde en dynamisk effekt på miljøet. Byerne voksede i henhold til mængden af fragt og passagerer, du transporterede til dem.

Styr på fragten

Planlægning af, hvilke typer fragt du ville levere, havde også stor virkning. For både passagerer og post skulle hurtigt frem, mens godstransport ikke havde den prioritet.

Så en af opgaverne for den succesfulde jernbanebaron var at sikre, at de forskellige typer ikke kørte med samme tog og til tider heller ikke på samme rute.

Modstandere var andre jernbanebaroner, som du aktivt kunne gå i fysisk konkurrence med - eller vælge at tage kampen mod dem på børsgulvene. Det foregik ved at opkøbe deres aktier og til sidst overtage deres forretning, og samtidig skulle du gardere dig mod deres forsøg på fjendtlige overtagelser af din jernbane. Derfor var det vigtigt i spillet, at du både sikrede din drift af jernbanenettet, samt holdt øje med dine værdipapirer.

Railroad Tycoon blev i 1990 modtaget af anmeldere som et af årets bedste spil, og er siden hen er det kommet i fire nye versioner. Du kan desuden købe Railroad Tycoon som (ganske underholdende) brætspil.

Civilization I til IV

I Civilization, som udkom første gang i 1991, gik Sid Meier væk fra at blande genrer sammen, og satsede i stedet alt på et klassisk tur-baseret strategispil.

Med til dato mere end seks millioner solgte kopier må man regne det for en af de største kommercielle spilsucceser nogensinde. Der er desuden udkommet flere efterfølgere, og en enkelt spin-off i form af spillet Alpha Centauri.

Civilization går i al sin enkelthed ud på at opbygge en civilisation fra bunden i år 4.000 f.kr. og føre et folk frem mod sejren ved at udforske al viden eller overtage hele jorden. Til det formål skulle du som spiller udforske, føre krig, anvende diplomati samt opbygge og udvide din civilisation med opførelse af byer. Du kan desuden være den første hersker til at bygge vidundere, såsom Pyramiderne, den Kinesiske Mur, FN eller atombombens fødsel med Manhattan Project.

Udviklingen af ny viden og teknologi er dog den væsentligste fremdrift i Civilization og det, som gjorde spillet unikt. For selvom du kunne bygge din hær og byer nok så store, så var det ikke meget værd, hvis du ikke samtidigt sørgede for, at nyere og bedre ting hele tiden kom til. Det gjorde du blandt andet ved at beslutte, hvad din civilization skulle forske i. Dermed kunne man faktisk også fremskynde historien i forhold til vores virkelige verden, og vi kan selv huske sejrens sødme, da vi, i et af utallige spil, havde de første ubåde i midten af 1500-tallet.

Mange måde at slutte spillet på

En eneste fejl, man egentligt kan sætte sin finger på i det ellers gennemførte spil, er, at kampsimulatoren til tider i de første udgaver kunne lave nogle mærkelige resultater. Selve troppernes styrke blev givet ud fra medført styrke samt bonus fra terræn, bymure og lignende. Det kunne betyde, at et panserskib kunne besejres af en mindre og ældre enhed, eller i vores eget tilfælde, når en ridder nedkæmper en helikopter. Det har krævet en lang lanse.

En af de gode ting ved Civilzation var, at det kunne afsluttes på flere måder. Enten ved militært herredømme, ved at hæve flest point ved slutningen af den Moderne Tidsalder eller ved at vinde rumkapløbet. Det sidste sikrede du ved at være den første til at bygge et rumskib, som kunne nå ud til det nærmeste solsystem, Alpha Centauri, hvilket spin-off spillet af samme navnet tog udgangspunkt i.

Mere end 40 spil

For Sid Meier er det blevet til mere end 40 spil, som han har bidraget til.

Enten som udvikler, designer eller begge dele.

De fleste af de 40 er opfølgere eller efterfølgere til en af de ovennævnte, men det gør dem bestemt ikke til nogen kedeligere oplevelse.

Udover hans løbende udgivelser har Sid efter sigende arbejdet på et spil om dinosaurer siden 2000.

Hvad spillet skulle gå ud på og hvordan det skal spilles, ved selv Sid Meier ikke, da det er sat på hylden, indtil han har tid til at arbejde videre med det. Det håber vi, han snart har, men indtil da ønsker vi ham tillykke med dagen.

Vidste du i øvrigt, at det i 2009 er 51 år siden, det første computerspil så dagens lys? Se spillet - og alle de andre spil, som var med til at forme spilbranchen i dag lige her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere