Offentlig ledelse - fyldt med dilemmaer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. marts 2004.


DIGITALT LEDERSKAB: Offentlige institutioner skal være dygtige kunder, og det kræver, at ledelsen sørger for, at der er tilstrækkelig
it-kompetence i både ledelsen og organisationen. Man må ikke blive for afhængig af sin leverandør, men bør altid have en plan for, hvordan man kommer ud af partnerskabet.

I løbet af april spiller det ene af de to siddende fora om god offentlig ledelse ud med sine anbefalinger.
- Vi er blevet meget ydmyge over for det svære i opgaven, siden vi begyndte på arbejdet sidste år, siger salgschef i SAS Institute, Public Division, Ole Dalsgaard.
Han har taget initiativ til tænketanken, der består af en række offentlige ledere med professor Ole Fogh Kirkeby, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Handelshøjskolen i København, i spidsen.
Ramt af ydmyghed vil tænketanken ikke spille ud med en række patentløsninger til offentlige ledere, men med en analytisk afklaring af forskellene på privat og offentlig ledelse samt en række dilemmaer, som er universielle for offentlige ledere.
Ole Fogh Kirkeby deler den holdning, som kommer til udtryk i det nylige strategiudspil fra Projekt Digital Forvaltning, at offentlige ledere i fremtiden må træde mere i karakter, og han har i Computerworld foreslået en adskillelse af ledelse på den ene side og sagsbehandling på den anden side, fordi lederskab og faglig ledelse ikke har meget med hinanden at gøre.

Vigtig it-viden
Et af tænketankens medlemmer, Lars Goldschmidt, har, siden den blev nedsat, skiftet side fra offentlig leder (direktør for Arbejdsmarkedsstyrelsen) til leverandørrepræsentant (markedschef for rådgivning i interesseorganisationen Dansk Handel og Service). Lars Goldschmidt havde ansvaret for Amanda fra 2000 til 2003:
- Jeg kom til, efter Bonnerup-udvalget var kommet med sine anbefalinger, som jeg skulle føre ud i livet, og en af de meget vigtige pointer var at få rettet op på den manglende it-kompetence i styrelsen. Det er utrolig vigtigt, at en ledelse sørger for, at der er tilstrækkelig it-viden både i ledelseskollektivet og i organisationen.
- Køberkompetence er helt essentielt for offentlige institutioner. Det er også vigtigt for it-leverandøren at have en dygtig kunde. Ellers har kunden urealistiske forventninger til, hvad it-systemet kan og forstår ikke, at der kan være usikkerheder, eller at der kræves ny kompetence hos medarbejderne, for at et nyt it-system kan fungere efter hensigten. En organisation med manglende it-kompetence reagerer ved at blive bange og aggressiv, når der opstår en krise. Her var jeg med til at vende fjendtlighed i Arbejdsmarkedsstyrelsen til produktiv samtale med leverandøren, og det var nødvendigt, siger Lars Goldschmidt.

Afhængighed
Han anbefaler varmt koncern-it-konstruktionen, fordi den giver et fagligt miljø, der befordrer tilstedeværelsen af den nødvendige it-kompetence, og ser koncern-it som et af de stærke kort i forhold til digitalisering, der allerede er til stede i den offentlige sektor.
Ole Dalsgaard tilkendegiver, at tænketanken har været fagligt stimulerende og meget spændende for SAS Institute som offentlig leverandør at deltage i.
Netop partnerskab med leverandøren og afhængigheden er et af de dilemmaer, som man kan forvente at høre mere om i tænketankens udmelding i april.
- Enhver offentlig leder må gøre sig klart, at det dilemma eksisterer og altid have en plan for, hvordan man kan komme ud af partnerskabet, så man ikke bliver for afhængig af sin leverandør. Det er nøjagtigt som i et ægteskab; der må helst ikke være for stor ubalance. Men det er svært at give et standardsvar på, hvordan balancen skal være, siger Lars Goldschmidt.

- Jeg tror og håber, at vores tænketanks udmeldinger kan fungere som input til det koncept, som Forum for god offentlige topledelse under Finansministeriet skal barsle med næste år, siger Ole Dalsgaard, salgschef, Public Sector, SAS Institute.

Fakta:
Pejlemærke 5
"Det er afgørende, at såvel topledelsen som øvrige ledere i den offentlige institution engagerer sig i arbejdet med digital forvaltning. Det er ledelsen, der skal fortælle, hvorfor det er nødvendigt at gennemføre et digitaliseringsprojekt, og de skal sætte sig mål for projektet og sørge for, at disse bliver indfriet."
Kilde: Den offentlige sektors strategi for
digital forvaltning 2004-06 - realisering af potentialet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere