Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
- Vi har haft et samarbejde med TCS siden 1997. Vi startede partnerskabet inden for engineering, simpelt tegnearbejde med oversættelse fra et tegneformat til et andet. Det foregår i et Offshore Development Center (ODC) i Bangalore med en indisk koordinator her i byen, fortæller it-direktør Tommy Andreasen, MAN B&W Diesel.
Siden 2000 er samarbejdet udvidet til it-området, hvor det har været svært at få folk i Danmark. Senest et større projekt inden for Product Data Management (PDM) systemer, hvor der er meget få med PDM-ekspertise her i landet. TCS har også været på et projekt med Computer Aided Design (cad) systemer.
- Der er også en omkostningsbetragtning med en besparelse på op til 50 procent, afhængig af opgaven.
Det tager sin tid at få TCS indkørt. En løbende proces med forbedring og optimering af samarbejdet, ligesom det ville være i forhold til et hvilket som helst andet konsulentfirma i Danmark eller i udlandet. Der er TCS hverken værre eller bedre, fortæller Tommy Andreasen.
- Den største forskel ligger nok i kultur. Vi danskere er meget direkte i kommunikationen, mens indere taler mere rundt om tingene. En forskel der også ses i forhold til andre europæiske kulturer.
For MAN B&W Diesel som global virksomhed har det aldrig været et politisk problem at have samarbejde med et indisk it-selskab. MAN B&W har 2.300 danske arbejdspladser, og partnerskabet med TCS drejer sig "kun" om en snes indiske medarbejdere.
- Dansk industri må gøre op med sig selv, hvad vi er gode til, og hvad andre er mindst ligeså gode til, og til en mere konkurrencedygtig pris. Så går man naturligt derhen, og det er ikke nødvendigvis kun Indien, det kan også være Østeuropa, siger Tommy Andreasen.
Billedtekst:
- Vi fik en besparelse på op til 50 procent, siger it-direktør Tommy Andreasen, MAN B&W Diesel.
Foto: Torben Klint