Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. februar 2004.
Større åbenhed er nøgleordet for Oracles kommende version af ERP-systemet E-Business Suite.
San Diego: Oracle løsner grebet om sine ERP-kunder, så det bliver nemmere at integrere til forretningssystemer fra konkurrerende leverandører.
Det var hovedbudskabet fra Oracle Apps World i San Diego, hvor op mod 10.000 brugere, partnere samt presse og analytikere var samlet i sidste uge.
Oracle holdt snigpremiere på den kommende E-Business Suite 11i. version 10 i en udgave med nye og mere effektive integrationsværktøjer til andre systemer. Desuden blev sløret løftet for Customer Data Hub, der er Oracles nye bud på integration af alle mulige forskellige forretningssystemer.
Tre muligheder
- Vi vil tilbyde tre valgmuligheder, som kan give virksomhederne informationer af højere kvalitet, siger Charles Phillips, der er næstkommanderende i Oracle og chef for applikationsforretningen.
Oracles foretrukne tilbud til ERP-kunderne er stadig den fulde E-Business Suite med én datamodel, og alle data lagret i én database.
Den anden mulighed er at integrere E-Business Suite med eksisterende systemer hos virksomhederne ved hjælp af blandt andet hundredvis af nyudviklede webservices:
- Vi erkender, at mange virksomheder har begrænsede muligheder for at gennemføre en total implementering af et nyt ERP-system. Enten har de for mange eksisterende systemer, for snævre budgetter eller firmapolitiske overvejelser, der betyder, at de ikke kan kaste sig ud i en fuld implementering, siger Charles Phillips.
Samling på systemerne
Customer Data Hub er den tredje og mest markante nyhed fra Oracle. Det er et system, der kan hente data fra forskellige forretningssystemer fra forskellige leverandører.
- Nogle af vores største kunder vil ikke inden for en rimelig tidsperiode kunne konvertere alle deres forskellige programmer, som de har udviklet over en årrække til E-Business Suite. Derfor kom vi på ideen om Customer Data Hub som en måde at opnå de samme mål med andre midler, siger Oracles topchef, Larry Ellison.
Han betoner, at teknologien er helt anderledes end et traditionelt data warehouse. Det er en realtidsforbindelse til forretningssystemer, som for eksempel et CRM-system fra Siebel, og giver en samlet adgang til forskellige systemer.
Unik kundeinformation
Samtidig er kunder identificeret unikt i Customer Data Hub, så man får, hvad Larry Ellison betegner som "single point of truth" - at de korrekte og unikke data om en kunde findes et og kun et sted.
Larry Ellison sammenligner Customer Data Hub med den globale kreditvurderingsdatabase, der i dag anvendes af banker og butikker verden over. Dette system rummer enorme datamængder, som hentes online fra forskellige firmaers computere, og er et system, der opererer meget tæt på realtid.
Han erkender, at en af de største udfordringer for virksomhederne i dag er at sikre integriteten af deres stamdata fra forskellige forretningssystemer, så de ikke er forældede og overlapper hinanden.
Til den ende har Oracle udviklet en række teknologier til synkronisering i realtid af data og datavask-teknologier.
Billedtekst:
Larry Ellison, Oracle: - Det globale system til kreditvurdering er det mest bemærkelsesværdige it-system i verden og vil blive forbilledet for andre it-systemer.
Billedtekst:
Charles Phillips, Oracle: - Fragmenterede data resulterer i både høje omkostninger og et lavt informationsniveau.
Boks:
En spændende teknologi
Erin Kinikin, der er ansvarlig for forretningssystemer hos analysefirmaet Forrester Research, betegner Customer Data Hubs som en teknologi på vej frem:
- Kundedata er blevet en flaskehals. Det er nødvendigt både at kende datakilderne og kunne rense og konsolidere data. Der bliver Customer Data Hubs interessante, fordi de rummer en datamodel og har integreret kvalitetsstyring af data, siger hun.