Det er ok at tage fejl

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. januar 2004.


I en tid, hvor CIO'er og it-leverandører er under pres, er analytikernes råd og vejledning i stadig højere kurs. Men hvem analyserer analytikeren? Computerworld satte Stifter af Meta Group Dale Kutnick og IDC Senior Vice President Frank Gens stævne til en snak om uafhængighed, troværdighed og om at tage fejl.

Interview
Kan du huske OS/2? Det var operativsystemet, som analysehusene spåede en strålende fremtid som seriøs konkurrent til Windows. Kan du huske, hvad der skete med OS/2?
En undersøgelse fra år 2000 i den amerikanske publikation CIO viste, at 55 procent af de 200 adspurgte CIO'er havde brugt it-analytikere til at tage en beslutning om, hvad de skulle indkøbe af it-systemer.
Men som eksemplet med OS/2 viser, har analytikerne ikke altid ret. Spørgsmålet er, hvad det betyder. Svaret er: Ikke ret meget, hvis man ellers skal tro Dale Kutnick og Frank Gens, der er henholdsvis stifter af Meta Group og Senior Vice President i IDC.
- It-analytikernes værdi ligger ikke i, at vi altid har ret, for det har vi ikke, men i at vi hjælper kunderne til at have ret tiere, end de ville have haft, hvis vi ikke havde været der, lyder det fra Frank Gens, og han bliver bekræftet af Dale Kutnick:
- Det er vigtigere at være ærlig og grundig på et højt niveau i din research, end det er at have 100 procent ret hele tiden. Man kan ikke tage fejl hele tiden. Dertil er konkurrencen for hård, og du bliver straffet økonomisk, hvis du mister troværdigheden, siger Kutnick.

Simple informationer
De første it-analytikere, der dukkede op på markedet, kom i midten af 60'erne - først IDC og kort efter Gartner. De publicerede simple informationer som kundelister fra det meget begrænsede antal it-leverandører, der eksisterede dengang. Men antallet af leverandører steg, og i 80'erne dukkede virksomheder som Meta Group og Forrester op, og specielt som følge af dotcom-bølgen dukkede et utal af nye spillere op.
I kølvandet på de mange nye selskaber kom et nyt behov. Brugerne havde lige pludselig behov for, at analytikerne sammenlignede produkter og leverandører, og leverandørerne havde brug for langt mere information om kunderne.
Fra at være rene rapportskribenter bevægede analytikerne sig i stigende grad over i en konsulentlignende funktioner.
- I takt med at it-markedet er blevet modent, er behovet for at tage kvalificerede beslutninger steget, ikke mindst fordi antallet af dollars, der er involveret i de beslutninger, er eksploderet. Kunderne er langsomt, men støt blevet langt mere forsigtige, når de vælger leverandør, siger Dale
Det har stillet nye krav til ikke bare analytikernes typer af services, men også kvaliteten af deres arbejde.
- Der er så meget pres på CIO'er og leverandører i dag i forhold til at tage den rigtige beslutning. Der er klart mulighed for at miste job og miste store penge, hvis man tager den forkerte, lyder det fra Gens, der tager udgangspunkt i sig selv.
- Jeg var marinbiolog af uddannelse, Dale (Kutnick) bachelor i engelsk, og George Colony (Forresters CEO) advokatfuldmægtig, da vi begyndte som analytikere. Jeg er ret overbevist om, at jeg ikke i dag ville ansætte en analytiker, der er, som vi var dengang, siger han.

Troværdighed og neutralitet
I takt med, at konkurrencen er øget og kunderne er blevet mere kritiske, kæmper analysehusene for at bevare deres ry og status som uafhængige leverandører af information.
- Der er et voldsomt fokus på neutralitet, siger Dale Kutnick
I slutningen af 2003 betød det blandt andet, at Forrester måtte ændre deres politik om brug af sponsorerede rapporter. Microsoft købte en rapport, hvori de fremstod positivt, til at markedsføre sig selv. Forrester ville ikke længere have betalte rapporter offentliggjort med henvisning til, at det ikke så godt ud og sendte signaler om interesse-sammenblanding, lød det i en pressemeddelelse fra Forresters CEO George Colony.
- Jeg tror meget, at rygterne om interessekonflikter startede med de skandaler, man så på Wall Street, hvor analytikere vitterligt gik ud og jublede over aktier, som investeringsbankfolkene - ansat i samme firma - så gik ud og solgte. Folk mistede formuer, og det har smittet af på analytikernes rygte.
Der er formodentlig også it-analysevirksomheder, der blander interesserne sammen, men ikke de større firmaer, prisen er simpelthen for høj, siger Kutnick.
Og så er der teorien om leverandørernes rolle. Både Kutnick og Gens mener, at de også bærer en del af skylden for rygter om analytikernes plettede troværdighed.
- Du kan ikke undgå, at der er nogle, der bliver sure, når du laver en sammenligning af leverandører og produkter, og dem, der scorer dårligst, er gerne dem, der råber højest om interessekonflikter, specielt hvis det er dine kunder, siger Frank Gens.

Krigshistorier
I starten af årtusindet gik Meta ud med en historie om, hvordan Oracle, en stor kunde hos Meta, havde omfortolket visse licenspolitikker, så deres kunder kom til at stå med en væsentlig større regning. Meta havde tilbudt ikke at publicere analysen, hvis Oracle ændrede reglerne.
- Den sag endte med at gå helt op til Larry Ellison (Oracles topchef, red.). De var ekstremt utilfredse, og beskeden til os lød: "Vi ændrer ikke vores politik, gå bare ud med historien, vi køber aldrig noget hos jer igen, og I når alligevel kun 30 procent af markedet". Det var i teorien også rigtigt nok - vel at mærke, indtil Computerworld publicerede historien, griner Kutnick.
Både Dale Kutnick og Frank Gens fortæller historierne om vrede leverandører som krigsveteraner, der mindes gode slag.
- Når virksomheder truer med at sagsøge os, opfordrer jeg dem altid til at gøre det. Det ville være rigtig god pr, fordi det efter min mening ville understrege vores neutrale position, specielt hvis de er kunder samtidig. For det viser, at vi er parate til at miste en ordre for at bevare vores uafhængighed.
Men der er et pres fra leverandørerne, og Gens opfordrer til ikke at undervurdere det. Han beskriver, hvordan klagerne traditionelt går helt til tops i hierarkiet.
- Og hvad nu, hvis det er en virkelig god kunde, der beder dig som chef om bare liiige at fortynde analytikernes resultater en smule. Hvis du er nystartet og mangler penge, så kan jeg godt se, at det kan være fristende at tage den vej. Men det er og bliver en selvmordsstrategi. Vores vigtigste aktiv og berettigelse er vores neutralitet, hvis den forsvinder, så ryger forretningsgrundlaget fuldstændig, siger han.

Billedtekst: - It-analytikernes værdi ligger ikke i, at vi altid har ret, for det har vi ikke, men i at vi hjælper kunderne til at have ret tiere, end de ville have haft, hvis vi ikke havde været der, lyder det fra Frank Gens. Foto: Torben Klint

Bokse:
Analytikere: Der er store penge på spil, når virksomhederne køber ny it, og når leverandørerne forsøger at ramme ned i det helt rigtige marked. It-analytikernes vejledning får derfor stigende betydning. Vi har kigget på - og ikke mindst brugen af - de virksomheder, der lever af at skrive og tale om, hvad andre gør.

Gode råd til valg af analytiker
• Du skal selvfølgelig have tillid til analytikernes ærlighed og til deres integritet. Men de fleste har integritet, så det filtrerer ikke mange fra.
• Du skal sætte dig ind i deres tilgang til forudsigelserne. Hvad er deres metoder, hvordan kommer de frem til resultaterne, og er du enig i de metoder?
• Du bør se sig om efter analytikere, der vil tilbringe tid sammen med dig i forsøget på at forstå din forretning og sætte tallene i kontekst i forhold til din virkelighed. De fleste it-miljøer har unikke karakteristika for eksempel i form af gamle egenudviklede systemer. Kilde: Dale Kutnick

Gartner
Gartner er stiftet i 1979 af Gideon Gartner og ejer blandt andet også analysehuset Dataquest. Med en 2002-omsætning på 907 millioner dollars og en kundebase på over 10.000 er Gartner den største spiller på markedet. 2002-omsætningen faldt dog i forhold til året før, hvor omsætningen var 983 millioner dollars. Selskabet har ifølge dets website via en række partnere over 1.000 analytikere og konsulenter i 75 lande verden over.
Profilprodukt: The Magic Quadrant.

Meta Group
Stiftet i 1989 af en række nøglemedarbejdere fra Gartner Group, herunder Dale Kutnick. Meta Group har 250 analytikere og konsulenter på verdensplan og en kundebase på over 3.000 virksomheder. Omsætningen for 2002 lød på 116 millioner dollars, et fald på 2,9 procent i forhold til de 120 millioner dollars, omsætningen lå på i 2001. Meta Group har dets fokus i kundesegmentet.
Profilprodukt: Meta Spectrum.

IDC
Stiftet af Patrick McGovern i 1964 og datterselskab i IDG-koncernen, der blandt andet udgiver Computerworld. IDC har 700 analytikere på verdensplan, heraf fire i Danmark. Kundeprofilen er primært it-leverandører. Ejer også researchhusene Financial Insights og Life Science Insights. Omsætningen er ikke opgivet.
Profilprodukt: The Leadership Grid.

Forrester
Stiftet i 1983 af George F. Colony, der stadig er selskabets CEO. Forrester, der blandt andet markerede sig med vilde forudsigelser under dotcom-bølgen, har været hårdt ramt af den økonomiske nedtur og er gået fra en omsætning på 157 millioner i 2000 til 97 millioner i 2002. 2003-resultatet, som selskabet frigav torsdag, viste dog et opsving, og omsætningen er steget til 126 millioner dollars. Forrester købte i starten af 2003 Giga Information Group, stiftet i 1983 af Gideon Gartner. Selskabet beskæftiger 192 "research professionelle", som det hedder på selskabets website, og har 1.763 kunder.
Profilprodukt: Forrester Wave.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere