Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. januar 2004.
Chat eller Instant Messaging er ved at vinde frem i forretningssammenhænge. Men det er vigtigt, at teknologien integreres i virksomhedens sikkerheds- og it-strategi.
Kommunikation kommer i alle størrelser, og traditionelt klares beskeder via telefonen, eller ved simpelthen at stikke hovedet ind i kontoret hos den relevante person.
Det moderne alternativ er at bruge chat eller Instant Messaging, der både har telefonens umiddelbarhed og e-postens præcision. Ved chat skriver man direkte med modtageren og kan hurtigt udveksle informationer i klar tekst.
Men det skal være den rigtige form for chat. Analysevirksomheden Gartner advarer i en rapport mod professionel anvendelse af chat-teknologi som oprindeligt er designet til private brugere. Ydelser fra Microsoft, Yahoo og AOL fungerer helt uden om it-afdelingens kontrol.
Det betyder, at forretningshemmeligheder kan sive ud af virksomheden på denne vis. Dertil er den juridiske situation vedrørende chat en gråzone, idet "konversationen" finder sted i realtid og derfor kan sammenlignes med en telefonsamtale, men der er ingen mulighed for digital signatur på de offentlige chattjenester.
Man kan derfor ikke være sikker på modparternes identitet, og man risikerer derfor at træffe aftaler med personer, hvis identitet, man ikke er 100 procent sikker på. Derfor er det nødvendigt at kunne dokumentere hele konversationen. For eksempel kræver den amerikanske børsmæglerforening, at alle chat-beskeder skal gemmes tre år.
På den baggrund anbefaler Gartner, at professionel chat bliver en del af en virksomheds it-strategi, og at der installeres interne chat-systemer.
Professionelle chat-systemer leveres af blandt andre Microsoft, Lotus og Sun.
Boks:
Chat er gammel nyhed
Chat har været en fast bestanddel af Unix siden 70'erne, hvor telefonlinierne blev brugt til at binde systemerne sammen og derfor ikke kunne bruges til taletrafik. I 90'erne dukkede talrige BBS'er (Bulletin Board System) op. Blandt andet havde America Online og CompuServe deres start her, men det var først med israelske Mirablis og deres ICQ-chatprogram, at konceptet for alvor blev et massefænomen i slutningen af 1996. Siden blev ICQ købt af America Online, der i dag konkurrerer ihærdigt med Microsoft om de private amerikanske chat-kunder. JOSS