Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. januar 2004.
HP OpenView er ved at bevæge sig ind i den virtuelle verden, på grund af HP's strategi om utility computing. Det sker med et afsæt i den traditionelle systemadministration.
HP summerer selv deres strategi med betegnelsen PAB - Provide- Assure-Bill (eller levér, sikr og afregn).
Dertil er man ved at styrke OpenView-familien af produkter til styring af virtuelle systemer, fordi HP har utility computing som en del af den overordnede strategi.
Det sker blandt andet gennem opkøb, hvor de sidste er SelectAccess og Talking Blocks, hvilket er identifikations-software og styring af webservices.
Software Business Manager i HP, Lars Holm siger:
- Vi satser i høj grad på automatisering af systemadministration netop for at bringe administrationsomkostningerne ned. Dertil kommer et fokus på service management i stedet for systemadministration. Han fortsætter:
- Vi ser ITIL som et område med ekstrem stor vækst, og vi har i vores brugerundersøgelser set, at kvalitet i alle sammenhæng er uhyggeligt vigtigt i markedet. Og kvalitet skal ses både i forhold til en kundes SLA (Service Level Agreement), og i forhold til den styring og rapportering som administrationssystemet kan levere.
Afregning af ydelser
Han forklarer videre, at man også fokuserer på afregning af ydelser relateret til hardware, software og netværk. HP har et forretningsområde for udstyr og software til telesektoren, og afregningsmetoderne herfra er sivet over i den traditionelle systemadministration.
Lars Holm siger:
- Igen er det en del af den overordnede strategi. Serviceudbydere skal kunne afregne deres ydelser, og internt betyder det, at der kan sættes pris på utility computing opgaver.
Service management
Service management opfatter HP som en overbygning til den traditionelle systemadministration.
Og service management er for HP blandt andet styring af SLA'er, styring af ændringer og konfigurationsstyring. Det er en fleksibel proces, hvor kunderne kan få assistance i det omfang, det er nødvendigt. Men hele arbejdet med at opbygge relationer mellem en given SLA og de relevante it-systemer er en manuel proces.
- Det er et evigt skisma mellem anarki og total fleksibilitet og en struktureret proces i de større organisationer. Men regelbaseret styring gør den manuelle indgriben til undtagelsen. Og det er også en pædagogisk proces for organisationen at opbygge disse regler. Her kommer vi gerne ind og hjælper, siger Lars Holm.
Han fortæller videre, at de mest varme emner på det danske marked lige nu er Citrix' tynde kliener og WMware virtuelle servere:
- Det er optimeringer af bestående systemer og ROI (return on investment), der er rigtig varme emner i øjeblikket. Der skal ydes mere med de samme systemkonfigurationer og nye investeringer skal kunne begrundes fuldt ud.
Billedtekst: De varme emner i øjeblikket er styring af Citrix' tynde klienter og virtuelle servere i form af WMware fortæller Lars Holm, der er Software Business Manager i HP.