Fra router-styring til forretningsværktøj

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. januar 2004.


De tekniske dage, hvor det var interessant at holde øje med de aktive netværkskomponenter er ovre. Nu er det konvergens mellem forretningsstyring og it-drift, der er interessant.

Systemadministration er kommet et langt stykke fra den gang, hvor man jublede over at kunne finde en router på sit netværk uden, at man skulle følge kablet med en skruetrækker i hånden. I dag er sådanne ting så meget standard, at ingen af virksomhederne, der fremstiller software til systemovervågning, nævner det overhovedet.
Intern kontrolfunktion
I stedet er det styring af morgendagens fagre virtuelle verden, der er i fokus. Det betyder helt præcis styring af webservices og virtuelle lagringssystemer.
Sammenhængen mellem it og forretning er også et fokuspunkt, og ITIL er her en standard, der er særdeles meget fremme.
Dertil betyder outsourcing også noget i denne sammenhæng. Ved outsourcing er nytten af inhouse systemadministration begrænset, hvis der er tale om den traditionelle hvor-er-min-router-henne model.
Men den interne kontrolfunktion er særdeles relevant, hvis den består af et kapacitetsbaseret system, der tjekker svartider og ydeevne på de forskellige systemer.
Open source vinder frem
Derimod er der i den helt lave ende af markedet gået open source i den traditionelle systemadministration. Drejer det sig om simpel overvågning og kontrol, er der i dag alternativer, der frit kan hentes på internet.
Vi har spurgt IBM, HP og CA, om styring af utility computing-systemer og sammenhængen mellem forretning og styring af it. Og vi har talt med Mercury Interactive og danske Premitech om den kapacitetsbaserede overvågning.

Boks:
ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it service management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne, efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse, for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofit-organisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).

Boks:
ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it service management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne, efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse, for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofit-organisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren