Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. januar 2004.
De tekniske dage, hvor det var interessant at holde øje med de aktive netværkskomponenter er ovre. Nu er det konvergens mellem forretningsstyring og it-drift, der er interessant.
Systemadministration er kommet et langt stykke fra den gang, hvor man jublede over at kunne finde en router på sit netværk uden, at man skulle følge kablet med en skruetrækker i hånden. I dag er sådanne ting så meget standard, at ingen af virksomhederne, der fremstiller software til systemovervågning, nævner det overhovedet.
Intern kontrolfunktion
I stedet er det styring af morgendagens fagre virtuelle verden, der er i fokus. Det betyder helt præcis styring af webservices og virtuelle lagringssystemer.
Sammenhængen mellem it og forretning er også et fokuspunkt, og ITIL er her en standard, der er særdeles meget fremme.
Dertil betyder outsourcing også noget i denne sammenhæng. Ved outsourcing er nytten af inhouse systemadministration begrænset, hvis der er tale om den traditionelle hvor-er-min-router-henne model.
Men den interne kontrolfunktion er særdeles relevant, hvis den består af et kapacitetsbaseret system, der tjekker svartider og ydeevne på de forskellige systemer.
Open source vinder frem
Derimod er der i den helt lave ende af markedet gået open source i den traditionelle systemadministration. Drejer det sig om simpel overvågning og kontrol, er der i dag alternativer, der frit kan hentes på internet.
Vi har spurgt IBM, HP og CA, om styring af utility computing-systemer og sammenhængen mellem forretning og styring af it. Og vi har talt med Mercury Interactive og danske Premitech om den kapacitetsbaserede overvågning.
Boks:
ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it service management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne, efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse, for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofit-organisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).
Boks:
ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it service management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne, efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse, for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofit-organisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).