Fra router-styring til forretningsværktøj

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. januar 2004.


De tekniske dage, hvor det var interessant at holde øje med de aktive netværkskomponenter er ovre. Nu er det konvergens mellem forretningsstyring og it-drift, der er interessant.

Systemadministration er kommet et langt stykke fra den gang, hvor man jublede over at kunne finde en router på sit netværk uden, at man skulle følge kablet med en skruetrækker i hånden. I dag er sådanne ting så meget standard, at ingen af virksomhederne, der fremstiller software til systemovervågning, nævner det overhovedet.
Intern kontrolfunktion
I stedet er det styring af morgendagens fagre virtuelle verden, der er i fokus. Det betyder helt præcis styring af webservices og virtuelle lagringssystemer.
Sammenhængen mellem it og forretning er også et fokuspunkt, og ITIL er her en standard, der er særdeles meget fremme.
Dertil betyder outsourcing også noget i denne sammenhæng. Ved outsourcing er nytten af inhouse systemadministration begrænset, hvis der er tale om den traditionelle hvor-er-min-router-henne model.
Men den interne kontrolfunktion er særdeles relevant, hvis den består af et kapacitetsbaseret system, der tjekker svartider og ydeevne på de forskellige systemer.
Open source vinder frem
Derimod er der i den helt lave ende af markedet gået open source i den traditionelle systemadministration. Drejer det sig om simpel overvågning og kontrol, er der i dag alternativer, der frit kan hentes på internet.
Vi har spurgt IBM, HP og CA, om styring af utility computing-systemer og sammenhængen mellem forretning og styring af it. Og vi har talt med Mercury Interactive og danske Premitech om den kapacitetsbaserede overvågning.

Boks:
ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it service management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne, efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse, for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofit-organisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).

Boks:
ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it service management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne, efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse, for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofit-organisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere