Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. december 2003.
Den tidligere Sonofon-direktør Ulrik Bülow har bevist, at han er en modig mand. Tidligere har han han malet Matas-kæden blå/hvid, og hos Sonofon gennemførte han Polle-reklamerne trods hård modstand. Han starter som administrerende direktør for Danmarks Turistråd den 1. januar 2004.
Portræt
Han er ikke kendt for at ærgre sig og bruge megen tid på at se i bakspejlet. Tværtimod er den tidligere administrerende Sonofon-direktør Ulrik Bülow kendt blandt kolleger og medarbejdere som en af erhvervslivets dygtige "købmænd", der er i sit es, når fremtiden planlægges i den daglige taktik og strategien udstikkes.
Der kunne ellers være god grund til at ærgre sig, hvis man var den mere bagudskuende type. Han sagde sit job op i august angiveligt på grund af problemerne ved det uhomogene ejerskab i Sonofon. BellSouth (USA) sad på 46,5 procent af aktierne og Telenor (Norge) på de testerende 53,5 procent. Historien viser, at de to ejere sjældent trak i samme retning. Men forleden, den 10. december solgte BellSouth sine aktier til Telenor, som nu ejer Sonofon 100 procent.
Med de nye forhold kunne du jo være blevet siddende?
- Det kunne man ikke vide noget om dengang. Men personligt tror jeg, at min fratræden har accelereret den proces ganske dramatisk.
Hvorfor?
- Ja, det tror jeg bare. Jeg har grunde til at tro det. Det, at jeg gik, har faktisk været gavnligt for firmaet. Den mere forenklede struktur med kun Telenor som ejer er god for Sonofon i de kommende konsolideringer i telebranchen.
Var du blevet, hvis Telenor havde købt BellSouth ud, mens du endnu sad i Sonofon.
- Det er et hypotetisk spørgsmål. Det vil jeg ikke svare på, siger Ulrik Bülow.
Polle fra Snave
Ryet som den handlekraftige og modige købmand i erhvervslivet er dokumenteret flere gange i Bülows karriere. Måske tydeligst i Sonofons markedsføring med reklamefilmene "Polle fra Snave" i 2001 og året efter spillefilmen "Polle Fiction" - udtænkt af de kringlede og kreative hjerner hos Bülows reklamebureau Wibroe, Duckert & Partners. Filmen tjente sig mere end hjem med 285.000 biografgæster - årets femte mest sete film. Presseomtalen blev talt op til næsten 1.500 artikler, svarende til 1,3 millioner spaltemillimeter. Det er lig med 580 avissiders omtale i BT-format, svarende til en annonceværdi på over 19 millioner kroner.
Men i starten af projektet var modstanden stor over den drengerøvsplatte Polle og hans venners problemer med at "hitte u' a' mobilos", også internt hos Sonofon. En håndfuld kunder opsagde deres abonnementer på grund af Heino-brokker i reklamerne som: "Denne her, den slår hårdt, og denne her - den er jeg selv bange for." Byskiltene fra den lille sydfynske by Snave blev solgt på sommerens musikfestivaler for fem rammer øl.
- Jeg holdt fast, fordi Polle var et rigtigt koncept. Det handler om, hvilket værdisæt du er født med. Min virksomhed skal ikke bare gøre forretning og tjene penge til ejerne. Den skal også være en god samfundsborger.
Bülow mener, at man som virksomhedsleder må gøre pointtavlen op en gang imellem, når man planter master over hele landet. Man kan diskutere, om de er kønne. Man kan også diskutere, hvad der sker, når du giver et menneske en mobiltelefon i hånden. Så behøver man ikke være tæt på hinanden for at tale sammen. Eller som da vi fik køleskabe og begyndte at spise gammel mad. Det er de negative effekter, som man kan forsøge at afbøde - og styrke der, hvor vi kan gøre en fordel.
- Vi ville udnytte, at mobiltelefoner betød adgang for alle til internettet for en lav pris og gøre folk til teknologiske vindere. Det var ideen bag Polle fra Snave. Visualiseringen af, hvordan en mand fra "Lars Tyndskids mark", nederst i Heino-hierarkiet rykker op og bliver en teknologisk vinder.
Det er ifølge Bülow en blanding af intuition og strategisk ledelse at kunne udstikke en utraditionel vej. Selvom den ser overraskende ud fra starten. Og så gælder det om at holde fast og gennemføre den på trods af, at alle de kloge rådgivere siger, den er forkert. På samme måde som Bulow i Matas bestemte designet med den blå og hvide profil til butikkerne. Det mente mange, at han ikke skulle blande sig i. Men hvis du bare gør det, alle er enige i, så er det mainstream - en tandløs strategi.
3G bliver al tales moder
Sonofons to ejere ville på et tidspunkt begge gerne have fingre i en 3G licens (UMTS), mens Bülow kort efter ansættelsen i 1998 havde svært ved at se, hvorfra indtægterne skulle komme - og det har han stadig. Sonofon fik aldrig budt på 3G-licenserne.
- Der bliver indtægter på UMTS. Men det bliver primært fra samtaler, fordi når tele-selskaberne har investeret milliarder i at stille netværk op, så skal de aktiviseres, ellers skal de nedskrives. Derfor stopper teleselskaberne investeringerne i GSM-nettet, og alt flytter over på de nye UMTS-net.
Det er ifølge Bülow måden, hvorpå teleselskaberne vil sno sig ud af 3G-klemmens milliardinvesteringer. Når folk ikke vil tale gratis sammen på pc via et kamera, så vil der heller ikke være et forretningsgrundlag i videosamtaler på 3G-mobiltelefoner, hvor man oven i købet skal betale for samtalen. Det gælder også musik og film - det betragter folk som en gratis ydelse på nettet.
- Samtale bliver den store forretning, også på 3G. Visionen fra 1991 om, at alle telefonsamtaler foregår mobilt, vil efterhånden blive realiseret, fordi minutpriserne vil rasle ned, mener Ulrik Bülow.
Regnestykket er, at når alle mobiltelefoner rykker over på 3G UMTS-nettene, fordi teleselskaberne er tvunget til at aktivere en indtjening, vil der opstå en kæmpemæssig overkapacitet trafikmæssigt. Det vil få minutpriserne til at styrtdykke. Det samme vil ske med 3G mobiltelefonerne. For første gang bliver markedet globalt, og producenterne fra Europa, USA og Østen er på samme marked.
Billedtekst:
- Samtale bliver den store forretning, også på 3G. Visionen fra 1991 om, at alle telefonsamtaler foregår mobilt, vil efterhånden blive realiseret, fordi minutpriserne vil rasle ned, mener Ulrik Bülow. Foto: Torben Klint
Boks:
Blå bog
Ulrik Bülow, 49 år, født og opvokset i Næstved, cand.merc. fra Handelshøjskolen i København 1981.
Gift, tre børn, bopæl i Værløse.
Fritid: Løb, squash, teater og bøger.
1979-83: Reg. eksportchef Ferrosan A/S
1983-84: Marketingchef Buch & Deichmann A/S
1984-91: Administrerende direktør Egmont Books
1998-2003: Administrerende direktør Sonofon A/S
Fra 1. januar 2004: Administrerende direktør for Danmarks Turistråd
Tillidshverv: Er ved at samle en portefølje af fem bestyrelsesposter ved siden af direktør-jobbet i Danmarks Turistsråd, heraf gerne et par formands- eller næstformandsposter i bl.a. it-branchen. Nu er Bülow bestyrelsesmedlem i Bryggerigruppen A/S, Bavarian Nordic A/S samt i et tredje selskab - navnet offentliggøres dags dato.
Tidligere tillidshverv: Brancheforeningen for IT, Tele, Elektronik og Kommunikation (ITEK), Sonofon 3G A/S. Næstformand for repræsentantskabet og formand for Dansk MarkedsføringsforbundBlå