Skolens heldigste klasse

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. december 2003.


Der er ro og koncentration og dæmpet samtale i 6.a på Egebjergskolen i Ballerup, hvor eleverne arbejder to og to med PowerPoint-præsentationer.

De 20 elever i 6.a på Egebjergskolen i Ballerup ved godt selv, at de er smadderheldige, når de har et klassesæt på 11 bærbare computere og trådløst netværk i klasseværelset.
- Der er rigtig mange fra de andre klasser, der er vildt misundelige, siger Elisabeth.
De 11 bærbare dumpede som appelsiner ned i klassens turban sidste år som en udløber af, at klassen - dengang 5.a - tilfældigvis var den yngste klasse i kommunen, der deltog i First Lego League-turneringen, som er otte ugers projektorienteret undervisning med udgangspunkt i Lego Mindstorms-robotteknologi. Skolerne i Ballerup kommune har deltaget de sidste tre år.
KMD og Fujitsu Siemens Computers ledte sidste år blandt turneringsdeltagerne efter en klasse, som de sammen kunne adoptere og blandt andet forsyne med bærbare computere og anden teknologi i en årrække.
- Det var et svineheld for os, at de helst ville have en 5. klasse, for vi var den eneste, siger Kjeld Schwaner, som underviser 6.a i matematik, kristendomskundskab, historie og natur/teknik.
Bedre til engelsk
Efter halvandet år med it integreret i undervisningen i alle boglige fag på en hel anden måde, end hvis man skulle have booket tid i edb-lokalet en måned ud i fremtiden, siger klassens dansk- og engelsklærer Kirsten Thomson:
- Det gør en meget stor forskel at have bærbare i klasselokalet. Jeg kan simpelthen ikke tilbyde de samme faciliteter i engelsk-undervisningen til parallelklassen. Jeg har ikke de samme pædagogiske muligheder, og det kan man begynde at mærke på eleverne, nu hvor der er gået halvandet år. 6.a er simpelthen bedre til at bruge deres engelsk i praksis.
6.a har pennevenner i USA, og man nøjes ikke med at sende mails, eleverne tager også billeder og
sender PowerPoint-præsentationer, som de selv har lavet, af sted på engelsk.
Elisabeth og Christina har for eksempel lavet en meget flot PowerPoint-præsentation af dem selv og det danske fodboldlandshold og sendt den til pennevennerne i USA.
- Det er altid sjovt at lave PowerPoints, også selv om emnet er alvorligt og handler om det, vi har i timerne, siger Christina.
- Jeg synes også, at matematik bliver sjovere, når vi bruger regneark. Og hvis man ikke bliver færdig med en opgave, kan man tage den med hjem på en memory-bird og lave opgaven færdig hjemme. Vi har hver en memory-bird, som vi kan bruge til at transportere ting frem og tilbage på, siger Michelle.
Egne undervisningsforløb
Kirsten Thomson har for to år siden skrevet speciale på seminariet om it i engelsk-undervisningen. Hun har også 6.a til dansk. Hverken i engelsk eller dansk har hun følt behov for at anskaffe færdige undervisningsforløb eller særlig software, men sværger til at lave sine egne undervisningsforløb og bruge standardsoftware.
- Man kan sagtens selv tilrettelægge sin undervisning og bruge it som middel. Der er ofte det galt med de færdige forløb eller specialprogrammer, at der er for meget fokus på it som mål i sig selv. Men it bør være et middel. Vi skal ikke bruge computere, hvor det ikke er fornuftigt og et naturligt redskab, siger Kirsten Thomson.
- Og så findes der i øvrigt slet ikke noget færdigt materiale til engelsk-undervisning på 5. og 6. klassetrin. Og meget af det, der findes til dansk, synes jeg, er alt for stift i stil a la "Nu skal vi øve staveord". Jeg vil meget hellere udnytte den mulighed, computerne giver læreren for at undervise eleverne mere individuelt. Computerne gør det for eksempel nemmere at tage udgangspunkt i den enkelte elevs staveproblemer, mener Kirsten Thomson.
Hun har lært eleverne at bruge Word og lave en standardopsætning til dansk stil, fordi det er vigtigt, at de får styr på den måde, deres arbejde præsenteres på.
- Jeg kan godt lide at bruge computer i timerne. Jeg skriver også stil på computer derhjemme og afleverer den på email. Vi må også aflevere matematik på computer, hvis vi kan, siger Nanna.
Bare der var en til hver
Kjeld Schwaner oplever især som matematiklærer, at det af og til kan være lidt knudret, at eleverne skal være to om en computer. For eksempel når der skal tegnes diagrammer og laves regneark.
- Det er jo vild luksus, at vi har 11 bærbare, men man kan jo alligevel godt drømme om en til hver elev. Det ville give nogle flere muligheder i matematik, siger Kjeld Schwaner
Lige nu står den på bolcher i matematiktimerne.
- Altså vi skal for eksempel søge på nettet efter bolcheopskrifter og lave beregninger af priser og omkostninger, siger Christina.
En anden drøm i 6.a er, at den trådløse internetopkobling virkede på hele skolen, så man for eksempel kunne finde opskrifter på nettet i skolekøkkenet. Det er imidlertid fremtidsmusik.
- Men vi må ikke glemme det allervigtigste. Læreren skal brænde for at bruge it i undervisningen. Ellers falder det hele på gulvet. Det er vigtigt, at man som lærer ikke ser elevernes it-kompetencer som en trussel mod lærerrollen. Man skal se det som en styrke, når de drøner af sted og kobler læreren af, når de laver PowerPoint-præsentationer, siger Kirsten Thomsen.
- Det er også en styrke, at de hjælper hinanden meget, og at gode ideer på ingen tid spredes til alle i klassen, siger Kjeld Schwaner.
6.a's bærbare er Lifebook Notebooks fra Fujitsu Siemens Computers.

Bokse:
Microsoft på skolebænken
Microsoft Danmark retter søgelyset mod folkeskolerne. Som led i deres skærpede fokus på den offentlige sektor har selskabet ansat en medarbejder, Kirsten Panton, som strategisk sparringspartner på folkeskoleområdet. Baggrunden er den rivende it-udvikling i den del af uddannelsessektoren, som ventes at fortsætte i de kommende år. Microsoft vil gerne sætte deres fingeraftryk bl.a. gennem udvikling af undervisningsprogrammer. hjort

100 udviklingsprojekter
under ITMF
ITMF-projektet (IT, Medier og Folkeskolen) fra 2000 har en pulje på 340 millioner kroner til udvikingsprojekter med it i folkeskolen. Foreløbig er der givet støtte til cirka 100 projekter, som cirka halvdelen af landets kommuner deltager i. Puljen administreres af ITMF-sekretariatet hos Uni-C.
Ud over projekterne har ITMF blandt andet bidraget til udviklingen af et it-bevis til skoleelever og til udviklingen af skolernes net Sektornet, det pædagogiske it-kørekort til lærerne og et online-bibliotek med billeder og filmklip. (www.itmf.dk) le

Billedtekster:
Patrick, Jonas, Dennis og Svend er ved at lave en PowerPoint-præsentation om Starwars. De har selv valgt emnet og skal vise den til klassens julehyggearrangement med forældrene dagen efter. Foto: Torben Klint.

Elisabeth og Christina laver PowerPoint-præsentation om brasilianske børn, om deres boliger, hvordan de har det i skolen og om gadebørn.
- Det her er et projekt, som vi skal fremlægge. Vi lærer meget af at lave den her PowerPoint. For eksempel kan man nogle gange synes, at man ikke lige har alt det, man behøver, men når vi ser på gadebørnene, kan vi jo se, at vi er meget heldige og har et godt liv. Foto: Torben Klint

Dansk- og engelsklærer Kirsten Thomson har ikke følt behov for at anskaffe færdige undervisningsforløb eller særlig software, men sværger til at lave sine egne undervisningsforløb og bruge standardsoftware. Foto: Torben Klint.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere