En massiv udfordring

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. november 2003.


FREMTIDENS LEDER: Ledelsesmæssigt udfordret er det udtryk, der falder en ind, når man ser på de overvældende krav til ledere i den offentlige sektor fremover. Public Governance er en nødvendighed. Behovet for forandringsledelse og digitalt lederskab er heller ikke til diskussion.

Projektørlyset rettes nu mod god offentlig topledelse og udvikling af digital ledelse i den offentlige sektor. Tiden er inde til at tage fat på ledelsesvinklen for at få succes med at modernisere og effektivisere den offentlige sektor ved hjælp af it.
Ledelsesudfordringen er at omstille organisationen, yde bedre service, etablere selvbetjeningsløsninger og samtidig spare penge. At forene samfundsnytte med større effektivitet, kvalitet og indhøstning af gevinster.
- Den offentlige sektor står over for store ledelsesudfordringer og kommer til at efterspørge rådgivning i organisationsspørgsmål mere, end det er tilfældet i dag. Der er allerede nu en tendens til større efterspørgsel efter konsulentbistand til organisationsændringer, siger Nic Thielsen, leder af den strategiske konsulentafdeling hos CSC.

Fremtidens leder
- Den leder, der overlever i fremtiden, kan håndtere digitalisering, nye samarbejdsmodeller og opbygge serviceløsninger. Han er en profil, der kan stå frem og være rollemodel, siger administrerende direktør i HUR, Claes Nilas.
Han er med i en Tænketank om Public Governance, som it-leverandøren SAS Institute har etableret med professor Ole Fogh Kirkeby, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Handelshøjskolen i København i spidsen.
- Fremtidens offentlige leder forventes at have fingeren på pulsen i sin forvaltning, styr på arbejdsgangene i organisationen og jævnlig kontakt til it-chefen. En leder skal altid kunne stille spørgsmål om de vigtigste it-emner, herunder især om ressourceforbruget, siger Claes Nilas.
Også Finansministeriet har etableret et Forum for Offentlig Topledelse i erkendelsen af de store udfordringer, de offentlige topledere står over for i de kommende år.

Værdier og følelser
Teknologiens indtog i den offentlige forvaltning betyder paradoksalt nok, at der stilles større krav til offentlige ledere om at formidle de værdier, der ligger til grund for sagsbehandlingen.
- Det er jo modsat af, hvad man kunne forvente, at den kolde teknologi sætter fokus på de bløde værdier, og det stiller sammen med den kommende mangel på arbejdskraft og kravene om effektivisering store krav til de offentlige ledere, siger professor Ole Fogh Kirkeby, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Handelshøjskolen i København.
- Digitalt lederskab kræver det samme som anden transformationsledelse, nemlig blandt andet særlige kommunikative evner, følelsesmæssig intelligens og brug af professionelle forandringsværktøjer. Digitalt lederskab kræver også en langsigtet vision for den organisatoriske, menneskelige og teknologiske udvikling i den offentlige sektor, siger Nils Ole Klejnstrup, nordisk ansvarlig for e-government området hos IBM Business Consulting Services.

Forandringsledelse
Nic Thielsen, CSC, påpeger, at man stadig kan høre bemærkninger i visse lederkulturer om, at alt det der menneske-orienterede er der ikke brug for, for hvor svært kan det være.
- Det kan rigtig svært, hvis man for eksempel placerer medarbejdere i nye fysiske rammer, giver dem ny ledelse og nye it-systemer i løbet af relativt kort tid. Jeg tror dog ikke, organisation er 80 procent af et it-projekt, snarere 60 procent, men så udgør processer andre 20 procent og it kun de sidste 20 procent, siger Nic Thielsen, CSC.
Selve den hastighed, hvormed forandringerne sker, kan også være et problem.
- Erfaringerne med arbejdet med digital forvaltning viser, at der skal træffes beslutninger og gennemføres forandringer i en takt, der overstiger det normale - ofte beslutninger, hvor væsentlige organisatoriske interesser står på spil, siger manager Carsten Jørgensen, Deloitte & Touche Business Consulting.

Klarer det selv
Alligevel er der mange, der i praksis vælger konsulentbistand til organisationsudvikling fra, når det kommer til stykket.
- En måde at få prisen på et it-projekt ned på er at sige, at det der med processer og organisation, det kan vi alligevel godt selv tage hånd om, siger Nic Thielsen, CSC.
KL kan trods øget efterspørgsel efter organisatorisk og ledelsesmæssig rådgivning nikke genkendende til, at mange kommuner alligevel ender med at stå for organisatoriske forandringer selv.
- Langt hen ad vejen kan kommunerne også godt selv finde ud af organisationsomlægninger i forbindelse med digitalisering. Typisk har de mere brug for hjælp til det tekniske og det uddannelsesmæssige. Det kan være svært for dem også at skaffe penge til at købe konsulentbistand til organisations- og ledelsesrådgivning, siger konsulent Vibeke van der Sprong, KL's Konsulentforretning.
- Organisationsforandringer skal jo også forankres i hele organisationen, så man kan godt argumentere for, at det er fornuftigt at de selv står for det. Men det giver ikke samme effekt som den fulde pakke, siger Vibeke van der Sprong.

Boks:
God offentlige topledelse
Som et led i regeringens moderniseringsprogram er der nedsat et Forum for Offentlig Topledelse. Projektet om Offentlig Topledelse skal strække sig over to år og resultere i et koncept for Public Governance i Danmark. Undervejs er formålet blandt andet at stimulere debatten om offentlige topchefers ledelsesopgaver og strategier på tværs af stat, amter og kommuner. Læs mere på www.publicgovernance.dk

Statens Center for Kvalitet og
Kompetenceudvikling
SCKK yder rådgivning til statsinstitutioner om udvikling af kompetencer og kvalitet i organisationen. SCKK har en mindre hær af konsulenter, der rykker gratis ud til statslige arbejdspladser, fordi SCKK finansieres af overenskomstmidler og over finansloven. Konsulentydelserne er primært af rådgivende karakter. Ledelserskabsudvikling foregår med udgangspunkt i Excellence Modellen, EFQM. Læs mere på www.sckk.dk
SCKK formidler også støtte fra Udviklings- og Omstillingsfonden, som yder økonomisk støtte til udvikling og omstilling af statens arbejdspladser.

Den Digitale Taskforce
Den Digitale Taskforce formidler erfaringer om digital forvaltning på www.e.gov.dk, hvor man også kan finde beskrivelser af igangværende projekter.

Tænk Digitalt
Hos KL findes e-publikationen Tænk Digitalt, som handler om digitalisering og organisationsudvikling med effektivisering som et grundlæggende mål. Samtidig går publikationen tæt på ledelsens rolle i processen. Publikationen beskriver ledelsesmæssige erfaringer, metoder og værktøjer, og den giver eksempler på at arbejde med digitalisering og organisationsudvikling i kommunal sammenhæng.
www.kl.dk/267103/

Gratis business case-værktøj
Business case-værktøjet kan hentes hos Den Digitale Taskforce på www.e.gov.dk

Støtte fra Kompetencefonden
For at understøtte kompetenceudviklingen på statens arbejdspladser er der blevet oprettet en Kompetencefond. Kompetencefonden erstatter aftalen om statslig uddannelsesorlov med løn, og yder støtte til længerevarende individuelle udviklingsforløb.
Ordningen gælder for alle medarbejdere, som er omfattet af overenskomstaftalen mellem Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU). Der er udarbejdet en vejledning om kompetenceudvikling, som uddyber, hvordan arbejdspladsen kan opfylde betingelserne for at bruge midlerne fra Kompetencefonden.
KL - både organisation og konsulenthus
KL har to roller, dels som interesseorganisation, dels som konsulenthus på linie med andre udbydere af konsulentydelser.
- Som interesseorganisation står vi for erfaringsudveksling mellem de 269 kommuner for eksempel gennem e-publikationen "Tænk Digitalt". Vi prøver at sprede metoder og værktøjer, blandt andet gennem netværk. I det hele taget er det meget udbredt at netværke i den kommunale verden, både på ledelsesplan og længere nede i organisationen, siger Vibeke van der Sprong fra KL's Konsulentforretning.

Teknik, standarder og nyhedstjeneste
www.oio.dk, Offentlig Information Online, er Videnskabsministeriets hjemmeside om digital forvaltning. Her findes både tekniske standardbeskrivelser, hvidbøger, politikker og en international nyhedstjeneste om e-government.

Det Kommunale Digitaliseringsråd
Det Kommunale Digitaliseringsråd bistår topledelsen med at forankre og målrette digitaliseringsarbejdet i kommunerne og har fokus på den organisatoriske, strukturelle, ledelsesmæssige side af sagen. www.kl.dk/273054/

Boks:
Gode råd til topledelsen om
digitalt lederskab

• Skab høj bevidsthed i den samlede ledelse og arbejd målrettet med kompetenceudvikling
• Integrer it i lederuddannelsen
• Gør it til fokuspunkt i samtale- og udviklingsprogrammer og kobl det direkte til initiativer til forretningsudvikling
• Design løbende processer, hvor den enkelte leder kommer til at forholde sig til it
• Sørg for, at der sættes og følges op på mål på it-relaterede initiativer for den enkelte leder
• Motivér til netværk, så lederne får inspiration uden for organisationen og fra andre sektorer

Kilde: IT i Praksis 2003,
PLS Rambøll Management

Boks
Bær ham ud
"Hvem kender ikke den leder, som nærmest gør en dyd ud af, at han ikke selv benytter sig af it, og som i bedste fald ikke bidrager til at udbrede anvendelsen inden for sit område, og som i værste fald direkte modarbejder en effektiv udnyttelse af den digitale forvaltning i både sin adfærd og sine holdninger over for såvel medarbejdere som lederkolleger. Selv om der bliver længere imellem, man møder sådanne eksempler, så er det en lederadfærd, der ganske enkelt ikke er plads til i den moderne, effektive digitale forvaltning."

Boks:
It skal integreres i lederrollen
"Det er først, når den enkelte leder begynder at udøve digital ledelse, at den effektive digitale forvaltning kan realiseres. En digital ledelse, hvor udnyttelsen af de digitale muligheder indgår som en naturlig del af den samlede lederrolle."
Kilde: IT i Praksis 2003, PLS Rambøll Management
Kilde: IT i Praksis 2003, PLS Rambøll Management




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere