Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. november 2003.
Skader for milliarder af kroner på biler takseres via digitalfotos på pc'en hos Topdanmark. Taksator sparer køreturen, sagerne lukkes hurtigere, og kunderne får bedre service og rabat oven i købet.
Af Poul Hilbert
p.hilbert@computerworld.dk
Fototaksering og erstatningskøb på nettet er i vækst hos forsikringsselskaberne. Det er en god handel, som sparer tid og penge for både kunderne og selskaberne.
Hos Topdanmark opgøres der totalt 400.000 skader om året, og fire milliarder kroner udbetales i erstatning til forsikringskunderne. Specielt for skader på biler er branchen gået sammen om et fælles autoskadesystem med fototaksering. Det håndterer de mere simple skader på typisk under 25.000 kroner, og skaden opgøres og takseres direkte mellem værkstedet og forsikringsselskabet på en pc koblet på et lukket net.
Værkstedet udfylder en skadesrapport på pc. Værkstedet tager også en serie digitale billeder af bilens nummerplade og skadens omfang og placering på vognen. Det sendes via nettet til forsikringsselskabet, hvor et par taksatorer umiddelbart på skærmen vurderer skadens omfang. De kan ringe tilbage til værkstedet og bede om yderligere billeder og forhandle om, hvordan skaden skal udbedres.
Når eventuelle yderligere billeder og oplysninger er sendt ind, betyder det o.k. fra forsikringsselskabet, og værkstedet går i gang med reparationen, uden en taksator har været ude på autoværkstedet for at vurdere skaden.
Ingen snyd
- Systemet har næsten tre år på bagen, og vi kan konstatere, at der ligger en besparelse på næsten en faktor tre, fordi vor taksator med fototaksering over nettet for de lettere skader kan behandle toenhalv til tre gange så mange autoskader sammenlignet med at skulle køre ud til værkstedet og syne skaden på stedet, siger skadesdirektør Lars Halling, Topdanmark.
Samtidig får kunden en højere service, fordi skaden kan repareres fra dag til dag.
Fototaksering over nettet har vist sig at være lige så effektivt som manuel taksering, som stadig udføres for større og komplekse autoskader. Forsikringsselskaberne frygtede ellers i starten, at fototaksering kunne blive dyrere i udbetalte erstatninger. Men det har vist sig ubegrundet.
For at systemet skal fungere med indsendelse af præcise skadesbeskrivelser og fotos på nettet, kræves der en høj grad af tillid mellem værkstederne og forsikringsselskaberne. Den tillid eksisterer tilsyneladende, og Lars Halling kender ikke til eksempler, hvor der er blevet fiflet med billeder af nummerplader og skader. Topdanmark fototakserer i dag 20.000 autoskader svarende til 20 procent af det samlede antal takseringer.
Foto fra hjemmet
For indboforsikringer har Topdanmark endnu ikke indført et formelt system, så kunderne kan anmelde skader vedlagt fotos. Men flere kunder gør det alligevel. Napper et par fotos med digitalkameraet og lægger dem ved anmeldelsen, som de sender ind over internet.
- Vi får i dag ti procent af skadesanmeldelserne på indboforsikringer over internet, og det er støt stigende, siger skadesdirektør Lars Halling.
Anmeldelse af skader over nettet på indboforsikringen er endnu ikke integreret med Topdanmarks policesystem. Men det tænker man over. Det ville nemlig spare begge parter tid. Fordelen ved et mere interaktivt system ville være, at kunden umiddelbart på skærmen, når skadesanmeldelsen er afsendt via nettet, vil kunne se, om skaden er dækket af indboforsikringen - eller en anden forsikring.
- Vi arbejder med ideen om at bruge fototaksering ved indboskader mere systematisk. Det var en tanke, som vi fik efter den store, landsdækkende orkan i december 1999. Her havde det været en fordel for begge parter, hvis vi havde fået kunderne til at gå ud og fotografere skaderne og sende billederne ind til os. Det havde givet os en bedre mulighed for at prioritere skaderne og få sendt vore taksatorer først ud til de største og alvorligste uheld, siger Lars Halling.
Han overvejer også at bruge fototaksering som en ny service for mindre skader hos "gode, gamle kernekunder", når de anmelder en indboskade. Både for erhverv og private kunder.
Netindkøb på Scalepoint
En rendyrket it-løsning med kundernes erstatningsindkøb på nettet kører med succes og vækst på andet år. Det er den såkaldte Scalepoint-løsning.
- Den bruges i dag af 25 procent af vore kunder. En vækst fra to-tre procent. Det er et godt system, hvor både vi og kunderne sparer tid og penge, siger Lars Halling.
Scalepoint er en indkøbsportal, hvor kunderne frit kan købe for eksempel tv'er, kameraer, pc'er og mobiltelefoner med rabat for det erstatningsbeløb, som de har fået udbetalt fra forsikringen. Fordelen for kunden er, at han får del i den rabat, som forsikringsselskaberne opnår ved at købe stort ind til portalen. Topdanmark køber ind for 800.000 kroner om året.
For forsikringsselskabet er fordelen en hurtig sagsbehandling, som ofte kan lukkes over telefonen, hvorefter kunden går på nettet og køber ind for erstatningen på Scalepoint. Der er ingen risiko for at brænde fingrene. Hvis kunden ikke bryder sig om varesortimentet på nettet, så får vedkommende erstatningen udbetalt på en check - fra Scalepoint.
Billedtekst:
Fototaksering giver Topdanmark en besparelse på næsten en faktor tre, fordi taksator slipper for at køre ud til værkstederne og syne skaderne,
fortæller Lars Halling, skadesdirektør, Topdanmark. Foto: Torben Klint
Boks:
Scalepoint
Scalepoint Technologies Ltd. blev startet i England i 2000, men opererer mest i Norden. Codan og Topdanmark gik på indkøbsportalen i 2001, senere fulgte Alka og Trygg-Hansa. Scalepoint er 32 procent ejet af Mærsk Data og har kontor i København, www.scalepoint.dk.
40 procent af Alkas erstatningskunder (2002) går på Scalepoint. For Codan gælder det cirka 50 procent af privatkunderne med krav på en erstatning (2002). For Topdanmark er tallet 25 procent (2003).