Danske virksomheder overser mulighed for højere ydelse

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. oktober 2003.


Det er svært at sælge et budskab til danske virksomheder om minimum 200 procent ydelsesforbedring bare ved at teste systemerne. Mercury Interactive er ved at definere en ny disciplin i systemadministration, hvor applikationer og brugere er i centrum i stedet for teknologi.

Test og vind
Orlando, Florida: Bare ved at måle ydeevne på en kørende applikation kan der identificeres flaskehalse i form af for eksempel fejl-konfiguration eller mistilpasning mellem netværk og server. Fabrikanter af forretningsorienteret overvågningssoftware Mercury Interactive oplyser, at den gennemsnitlige ydelsesforbedring er 200 procent ved forretningsapplikationer som ERP og CRM, og at det i 70 procent af tilfældene blev klaret uden ekstra investeringer i hardware.
For webapplikationer oplyses, at den gennemsnitlige forbedring er omkring 400 procent. Salgschef Simon Bondeskov Nielsen, Mercury Interactive siger:
- Mange virksomheder ser it som funktionsopdelt. Der er en database, en applikation, et netværk og til sidst nogle klienter. Kigger man på disse led isoleret, kan man risikere at alle led meldes fungerende, mens brugerne samtidig oplever svartider eller ydelsesproblemer. Det kan skyldes fejlkonfigurationer, mistilpasninger eller eksterne faktorer, der ligger uden for den traditionelle systemadministrations rækkevidde.
- Vi ser på sammenhængen mellem datastrømme og forretningsprocesser, hvor vi følger en transaktion fra fødsel til afslutning. Dette fokus på datastrømme afslører netop flaskehalse overalt i systemerne både lokalt inde i applikationerne og i samspillet mellem de enkelte komponenter.
Han fortsætter:
- Vi oplever stærkt stigende interesse for konceptet i det meste af verden. Men ikke så meget i Danmark, hvor jeg oplever en "Vi kan selv"-holdning.
Og det på trods af, at vi netop kan dokumentere, at man kan udnytte sin eksisterende hardware langt bedre ved at bruge resultaterne fra en belasningstest ægte brugerdata.

Ekstra kapacitet
Han fortæller, at hard- og software til virksomhedssystemer som ERP- eller CRM-systemer ofte konfigureres efter statiske regler. Og det betyder ofte, at der i realiteten er ekstra kapacitet i applikationen. Men også at en uheldig konfigureret applikation kan formindske ydeevnen af hele systemet.
- Da vi måler med en "rigtig" transaktion, kan vi noget som traditionel software fra for eksempel Computer Associates eller HP ikke kan. Disse systemer checker funktion af de enkelte it-komponenter. Disse systemovervågningssystemer vil ikke fange en uheldig konfigureret applikation, for alle komponenter fungerer jo. Vores ydelsesmåling vil se det med det samme. Det er funktions-måling mod transaktions-overvågning, siger Simon Bondeskov Nielsen.
- Vi kan anvende data fra for eksempel CA Unicenter eller HP OpenView, og vi ser vores rolle som et supplement til disse traditionelle overvågningssystemer.
Ny konvergens
Et af de hurtigst voksende områder inden for it-administration er applikations-overvågning, hvilken er en del af det som Mercury Interactive kalder BTO - Business Technology Optimization. Det er også en ny markedsdisciplin, hvilket for eksempel Gartner Group har erkendt.
Mercury Interactive bygger deres applikationsovervågning på test-systemer, hvor en transaktion fra en bruger optages, og en server senere simulerer et antal brugere gennem afspilning af det optagne. Det er dermed en reel transaktion, der bruges i testen, hvilket betyder en direkte sammenhæng mellem forretningslogik og it-funktion.
Mercury Interactives software kan via en sporingsfunktion (trace route) klarlægge præcis hvilke dele af et it-system, der bidrager til en transaktions svartid. Det gøres uden, at der skal installeres en klient hos brugerne, idet brugersimuleringen sker via en server. Har en applikation en grænseflade til Mercury Interactives software, kan der også analyseres interne svartider i applikationen.
Der er mere end 1.500 applikationer, deriblandt Oracle og SAP/R3, som er i stand til at samarbejde med Mercury Interactives applikationer. Der foregår i øjeblikket forhandlinger med Microsoft Business Solutions (tidligere Navision) om en tættere integration til deres løsning.
Der er et netværk af 1.500 belastningservere fra Mercury Interactive fordelt over hele verden, så det er muligt at simulere brugerbelastinger i globale netværk.
- Det giver os mulighed for at besvare kundespørgsmål som "hvad nu, hvis vi sætter 50 ekstra brugere på vores ERP-system i Tyskland". Vi ved, hvor tiden bruges i en transaktion og kan dermed se, hvor en eventuel flaskehals vil opstå, siger Simon Bondeskov Nielsen.

Alle led testes
Belastningssoftwaren bruges også i en lidt anden rolle, idet Mercury Interactive har opbygget et system til applikationsovervågning, hvor der sendes en testtransaktion til en applikation fire gange i timen.
Svaret til applikationen checkes efter, og der sendes alarmer, hvis svartider eller selve svaret er utilfredsstillende. Det kunne for eksempel være, at testtransaktionen fik en fejlmeddelelse, fordi en ISP var for langsom i et system med eksterne webbaserede klienter som et homebankingsystem.
- Ved at teste alle led i hele applikationssystemet, kan man ofte se problemerne meget tidligt og kan for eksempel advare en helpdisk-funktion om, at der vil komme ekstra belastning. Og vi kan se om SLA'er (Service Level Agreements) er overholdt. Det er en form for kvalitetsovervågning, som de traditionelle systemovervågnings-systemer ikke kan klare, siger Simon Bondeskov Nielsen.
Computer Associates, IBM og HP er dog alle i gang med at konvergere mod en mere funktionsbaseret rolle i deres overvågningssoftware.

Billedtekster:
Salgschef Simon Bondeskov Nielsen fra Mercury Interactive er overbevist om, at der er massevis af uudnyttede systemressourcer i Danmarks forretningsapplikationer.

Det er ikke nok at teste de enkelte dele i it-systemet: Luppen skal rettes mod sammenhængen mellem datastrømme og forretningsprocesser, mener Mercury Interactive.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere