TOPNYHED:Nu er leverandøren af Danmarks nye NemKonto til 384 millioner kroner fundet - KMD ryger ud

Webservices mangler grammatik

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. september 2003.


Webservices er accepteret som teknologi og standarderne er på plads, men kommunikation mellem komponenterne i forretningssystemer er stadig et uløst problem.

Sprogforbistring
Fremtidens udfordring til leverandørerne af forretningssystemer er at bygge applikationer med indbygget integration til hinanden. Her kan webservices være svaret, men der er også en række åbne spørgsmål.
Der findes således endnu ikke en effektiv model, for hvordan de forskellige komponenter i web-services taler med hinanden indbyrdes. Det er især et problem for anvendelsen af web-service-teknologien i store forretningssystemer fordi det kræver enighed om, hvordan forretningsprocesser forstås og beskrives.- Den største udfordring i anvendelsen af web-services for os er, at der mangler en effektiv model til beskrivelse og definition af, hvad to personer helt præcist taler om, når de beskriver en forretningsproces ved hjælp af web service-teknologi.
Det fastslår Ivo Totev, der er såkaldt teknologi-prædikant for ERP-firmaet SAP's afdeling for udvikling af serverteknologi.Hvis man sammenligner webservices med et sprog, er det grundlæggende "alfabet" på plads. Det er de basale teknologier omkring webservices og teknologien for kommunikation, XML.Det samme gælder sprogets "ord", der defineres ved hjælp af de standarder, der dækker webservices.Men den grammatik, der skal til for at skabe en meningsfuld og effektiv kommunikation mellem de forskellige programobjekter i et forretningssystem, er stadig ikke på plads.

Kompleks annullering
Som eksempel på en facilitet, der mangler i virksomhedssystemer, kan nævnes det at kunne gå fra at slette en ordre til at annullere en ordre i et ERP-system, forklarer Ivo Totev:- Det er meget komplekst blandt andet, fordi mange forskellige parter kan være involveret i en ordre og både beskrivelsen og betydningen af annulleringen af en ordre varierer meget fra branche til branche, siger han:- Det kræver i dag, at man kalder et stort antal forskellige webservices op i en bestemt rækkefølge. Det er kompliceret, og sådan en proces er brugerne ikke interesserede i at skulle udføre. De vil have en metode, hvor de blot behøver at kalde Èn web-service, der så klarer resten.
- Webservices som teknologi betragtet fungerer i dag, men der er stadig udestående spørgsmål om skalerbarhed og kompleksitet, siger Ivo Totev.Han betegner den kommende Java-version J2EE 1.4 og udviklingsværktøjet JDK 1.4 som vigtige skridt fremad med henblik på at løse disse problemer.- Det kræver dygtige folk med stor ekspertise at anvende webservices i praksis. Målet for os er at industrialisere udviklingen af web-services, så det bliver simpelt at udvikle ny funktionalitet, men der er stadig meget, der skal gøres. Der findes i dag ingen klar arkitektur for, hvor hvordan man bygger komponenter i webservices. Der mangler en kogebog med en komponentmodel, påpeger Ivo Totev.

Lys forude
Han forventer dog, at der vil ske store forbedringer allerede i løbet af begyndelsen af næste år. Sidst på året i år lancerer SAP sin fremtidige basisstruktur for udvikling af webservice-baserede forretningssystemer kaldet Composite Application Framework (CAF).Målene med CAF er at opnå fleksibel konstruktion og konfigurering af brugerrettede applikationer på basis af pakkede og sammensatte applikationer (Packaged Composite Applications). Desuden skal CAF gøre det muligt billigt at bygge nye applikationer oven på eksisterende funktionalitet.

Samarbejde nødvendigt
Ivo Totev fastslår, at leverandørerne af forretningssystemer er nødt til at arbejde sammen om at implementere webservices i systemerne:- Det kræver mange metadata (data om data) at beskrive webservice-komponenter og deres indbyrdes samarbejde, og det må firmaer som for eksempel SAP og Oracle arbejde sammen om at definere, siger han.

Billedtekst:
Ivo Totev, SAP: - De rene teknologispillere indenfor web-services ved ikke ret meget om det sprog, kunderne anvender til at beskrive forretningsprocesser.
Billedtekst:
Paul Kuzan, Borland: - Både vi og Java-udviklerne er nødt til at tage .Net alvorligt. Det er kommet for at blive.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering