KMD står på effektiviseringsbølgen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. september 2003.


Effektivitet i det offentlige står højt på den politiske dagsorden. Det benytter KMD til at profilere et nyt projekt, 'Den Effektive Kommune', som selskabet samtidig håber kan bruges til at knytte kernekunderne tættere til sig.

Pilotrojekt
- Vi tager regeringen på ordet med vores projekt, siger administrerende direktør i KMD, Lars Monrad Gylling. Han henviser blandt andet til finansminister Thor Pedersens (V) nylige budskab om at øge produktiviteten i den offentlige sektor.
KMD har bestræbt sig på at lodde den politiske stemning for at kunne lancere sit nye projekt på et tidspunkt, hvor effektivisering er et højaktuelt tema.
- Kunderne ønsker fokus på effektivitet nu, i modsætning til for fem år siden, hvor it handlede om øgede serviceydelser, påpeger KMD-chefen. Baggrunden er på kort sigt de klemte kommunale budgetter. På længere sigt det demografiske problem, der vil opstå, når afvandringen af de relativt mange ældre kommunalt ansatte ramler sammen med de små ungdomsårgange. En kombination der tegner sig som opskriften på rekrutteringsproblemer.
- Som storleverandør til kommunerne ser vi på, hvad er den strategiske retning for os. Svaret er effektivitet. Formålet er at fastholde vores position og sikre, at vi forbliver en attraktiv partner og produktleverandør for kommunerne på længere sigt, siger Lars Monrad Gylling.
KMD afviser, at effektivitetssatsningen skulle være gammel vin på nye flasker. For projektet indebærer en systematisering og videndeling på tværs gennem benchmarking, som ikke hidtil har været set.

Kommuner søges
Helt konkret handler det om forenkling af arbejdsgange efter implementering af it-systemer. Kommunerne har ikke høstet tilstrækkeligt store gevinster på den konto, og det vil KMD nu hjælpe med. Til det igangværende pilotprojekt søges 20-30 kommuner, som vil blive fordelt på områderne pension, boligstøtte, skat og bilagshåndtering ved indkøb. Områder der er valgt, fordi de er overskuelige, administrativt orienteret og ikke så politisk følsomme.
Hensigten er først at analysere, hvilke nøgletal der kan bruges til at definere effektiviteten på det pågældende område. Dernæst måles og benchmarkes den enkelte kommune. Som punkt tre kan KMD begynde at give gode råd. Punkt fire er at være med til at gennemføre ændringer. Og punkt fem er løbende benchmarking, hvor kommunen konkurrerer både mod andre og sig selv.

Intet guldæg for KMD
For en pakkeløsning frem til punkt 2,5 anslår Lars Monrad Gylling prisen til omkring 50.000 kroner. Ikke meget i et kommunalt budget, siger han og tilføjer, at der for KMD heller ikke er tale om et forretningsområde, der kan skabe en kolossal vækst, men derimod om fokusering på serviceydelser. Personalemæssigt anslås en behersket udvidelse på 10-20 medarbejdere på et-to års sigt.
- Der er tale om at lægge et større konsulentindhold i vores ydelse. Vi går lidt længere i værdikæden - fra at sælge en løsning til at vi gerne vil blande os i, om kunden opnår en effekt, understreger KMD's administrerende direktør.
Kommunaldirektørforeningen har fået projektet præsenteret, og her opfattes det som et godt og rigtigt initiativ, siger foreningens formand, Ballerups kommunaldirektør, Allan Vendelbo.
- Når det gælder effektivitet, har vi to knapper at skrue på - henholdsvis medarbejderne og arbejdsrutinerne. Kompetenceudvikling af medarbejderne gør vi allerede meget ud af. Men i arbejdsrutinerne har vi ikke været gode nok til at udnytte mulighederne, de nye teknologier rummer. Vi har ikke i tilstrækkelig grad tænkt teknik og organisation sammen og heller ikke været gode nok til at dokumentere effektivitet. Derfor hilser vi initiativet velkomment.

Vigtige kompetencer
Allan Vendelbo tilføjer, at man i kommunerne har efterlyst noget sådant i årevis og forventer, at det endelig lykkes at integrere teknik, medarbejdere og organisation. Også med henvisning til, at 'vi er i en brydningstid med hensyn til at realisere gevinsterne'.
- Det håber vi at få ud af, hvad KMD tilbyder. Vi er positive, men selvfølgelig også opmærksomme på, om KMD nu også har de kompetencer, der skal til. Vi taler måske en fordeling med højst 20 procent teknik og 80 procent kompetenceudvikling og organisation. Det er vigtigt for os, at de kompetencer er med. Ellers får vi ikke det ud af det, som vi skal, siger Allan Vendelbo og lægger dermed op til en test af KMD i rollen som konsulent frem for it-leverandør.
Effekten af 'Den Effektive Kommune' anser Allan Vendelbo for at være forholdsvis begrænset. Det skyldes, at initiativet er rettet mod Rådhuset, som kun tegner sig for omkring 10 procent af de samlede kommunale ressourcer, og hvor man allerede løser flere opgaver med færre medarbejdere end for nogle år siden.
- Så længe jeg kan huske, har der været politisk pres for at effektivisere administrationen. KMD nævner et effektiviseringspotentiale i størrelsesordenen 20 procent; jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan realiseres i bred målestok. Men bare fem procent er også vigtigt at få med.
Mens man har fokuseret for meget på administrationsproblematikken, forsømmes andre områder, mener kommunaldirektørernes formand
- Vi skal blive bedre til at integrere ny teknologi i de direkte serviceydelser. Det har vi glemt. Og der er KMD ikke gode nok endnu.
Som eksempel nævner han brugen af teknologi som informationsformidler, for eksempel ved at udstyre hjemmehjælpere med håndholdte pc'er, Dermed kan de informere 'kunderne' om alt fra storskraldsordninger til pensionistudflugter, så man ikke fra centralt hold skal behandle så mange henvendelser.

Billedtekst:
- Vi går lidt længere i
værdikæden - fra at
sælge en løsning til at
blande os i, om kunden
opnår en effekt, siger
KMD's administrerende
direktør, Lars Monrad
Gylling.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere