Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. september 2003.
Tidligere tiders store danske it-messer med titusindvis af deltagere ser ikke ud til at vende tilbage. De store leverandører arbejder nu med mere målrettet kommunikation.
Messer eller ej
Når Messecenter Herning i år har lanceret specialafsnittet IT Brændpunkt på HI-IndustriMessen, er det blandt andet for at sondere, om der er grundlag for en ny selvstændig it-messe på jysk grund.
Udstillerlisten for IT Brændpunkt er præget af 40 små og mellemstore it-virksomheder, mens de helt store it-leverandører glimrer ved deres fravær og i stedet satser på andre former for eksponering.
Messecentret er således nødt til nøje at overveje udformningen af messen. Både IT-Brancheforeningen og de helt store it-leverandører mener samstemmende, at tiden ikke er inde lige nu til en genoplivning af fortidens store, generelle it-messer.
- På nuværende tidspunkt siger vores medlemmer nej tak til de generelle it-messer. Den måde, mange it-firmaer bruger deres penge på nu, er specialarrangementer som konferencer med tilhørende udstilling, hvor de ofte har nogle af deres underleverandører og samarbejdspartnere med, siger Jakob Lyngsø, administrerende direktør i IT-Brancheforeningen (ITB), som repræsenterer både små, mellemstore og de helt store danske it-virksomheder:
- Vi har fået at vide fra kunder og en række af vores medlemmer, at messer i stigende omfang skal vise kundeløsninger rettet mod specielle virksomheder eller brancher frem for, at det er leverandørerne, der står og viser deres udstyr frem, siger han og tilføjer:
- Om sådanne arrangementer bliver flyvefærdige, har vi ikke endeligt fået afklaret.
Nye samarbejder
Jakob Lyngsø peger også på, at det kunne være en mulighed at arrangere it-messer i samarbejde med for eksempel industrien, landbruget, den offentlige sektor eller biotek-sektoren. Det skulle i givet fald være messer, der demonstrerer, at it-løsningerne kan give et umiddelbart afkast af investeringerne.
For høj kontaktpris
Michael Lindstrøm, der er nyudnævnt marketingdirektør i Hewlett-Packard, vurderer, at kontaktprisen for en virksomhed som HP på at deltage i messer simpelthen er for høj i forhold til kontaktprisen via forskellige typer af medier:
- Vi holdt op med at deltage i messer for tre-fem år siden. Vi får et minimalt udbytte af at være med på messerne. Og det er både dyrt og meget ressourcekrævende at stille op. Derfor har vi valgt at satse på selv at lave fuldstændig målrettede arrangementer som for eksempel et kommende endagsarrangement, hvor vi udelukkende fokuserer på CRM-løsninger i samarbejde med en række CRM-leverandører, forklarer han og tilføjer, at det er typisk for HP at stille op på konferencer/udstillinger sammen med samarbejdspartnere som for eksempel Microsoft, SAP, BEA Systems eller Siebel:
IBM satser på tæt kontakt
Marketingchef Malou Aamund, IBM Danmark, er enig med Michael Lindstrøm:
- IBM deltager ikke på store it-messer lige med undtagelse af CeBIT. Omkostningerne er for høje i forhold til udbyttet, og vores kunder giver udtryk for, at de hellere vil have en tæt og målrettet dialog med os i stedet for at bruge tre dage på at samle sporadisk information op på en messe.
IBM satser således på arrangementer kaldet Micro Events, hvor vægten er lagt på tæt kontakt mellem kunder og eksperter fra IBM.
Jakob Lyngsø peger på, at budgetterne hos leverandørerne til at gå ud at promovere sig selv ikke er så store, som de var engang, og nogle føler sig mere fristet til at bruge pengene på noget, der er mere specifikt for dem selv:
- Men branchen ændrer sig hele tiden. Nu er det Èn måde, virksomhederne markedsfører sig på. Til næste år er det måske en anden, men vi mangler lige at finde modellen for, hvordan det så skal gøres, siger han.
Billedtekst:
Michael Lindstrøm, HP: - Selv om vi ikke selv stiller op på de generelle it-messer, deltager vi alligevel indirekte via vores mange partnere og forhandlere, der får støtte til at deltage i messerne.
Billedtekst:
Malou Aamund, IBM Danmark: - It-markedet har forandret sig, og kunderne kræver umiddelbart udbytte af deres it-investeringer og målrettet information.
Foto: Torben Klint
Billedtekst:
Jakob Lyngsø, ITB: - Det, vi oplever omkring generelle it-messers tilbagegang, er ikke kun et dansk, men et internationalt fænomen.
Foto: Torben Klint