Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. juli 2003.
Fem til seks tusind elektroniske spam-breve bliver hver uge taget i opløbet og sendes videre ud i intetheden hos Danmarks Turistråd.
Slam bam spam
Danmarks Turistråd var indtil for nylig ved at drukne i en dynge af spam. En fjerdedel af de 25.000 e-mails, rådet modtager hver uge, bestod af spam. Desuden kunne flere tusind elektroniske breve karakteriseres som "måske spam". Alt i alt var næsten en tredjedel af brevene rene og skære tidsrøvere. Derfor har rådet nu taget et system i brug, der kan fjerne de irriterende og uvedkommende postbaciller.Turistrådet er en markedsføringsorganisation og samtidig en eksportvirksomhed med 130 medarbejdere, hvoraf de 65 arbejder på hovedkontoret i København og resten på markedskontorer spredt ud over hele verden.
E-post skal fungere
- Vi har satset stort på internet. Vores hjemmeside findes på 12 sprog, og alle vores kontorer er koblet sammen via internet. Vi bruger Lotus Notes som postsystem. Al post distribueres via hovedkontoret, og vi er utroligt afhængige af vores postsystem. Det skal simpelthen fungere, forklarer it-chef Finn Lasen, Danmarks Turistråd.
Kontakten til omverdenen foregår i stigende grad via e-post, og derfor er spam en stærkt irriterende faktor, som det er vigtigt at få luset ud i. Turistrådet har som våben i kampen mod spam valgt mail-firewall'en Borderware Mxtreme fra Borderware-forhandleren Protect Data. Den har fungeret hos turistrådet i en måneds tid med gode resultater.
Ifølge Finn Lassen er antispam-løsningens pris lav i forhold til de løbende udgifter, hvis it-afdelingen manuelt skal sortere spam fra. Løsningen består i en boks, som detekterer spam med en kombination af fem forskellige teknikker. Det er både de klassiske antispam-teknikker og ny teknologi. Netop kombinationen af dem gør ifølge sikkerhedskonsulent Peter Schjøtt, Protect Data, systemet unikt.
Selvlærende system
Finn Lassen er især begejstret over at boksen rummer en teknik som for en stor dels vedkommende er selvlærende og automatisk tilpasser sig den specifikke sammenhæng, den anvendes i.
- "Måske-spam" sorteres ud i en kategori, der løbende undersøges. Det hænder, at der er breve, der skulle have været sendt videre til modtageren, men det er som regel meget nemt at opdage, siger han.
Boksen lærer så at sige, hvordan en organisations eller en virksomheds sprogbrug og kommunikationsvaner er. Systemet kaldes Statistical Token Analysis hvor teksten deles op i småbidder (tokens), der underkastes en nøjere vurdering. På denne måde skabes et grundlag for en vurdering af, om der er tale om spam eller ej, så spam filtreres fra.
- Filteret tilpasser sig selv organisationens sprogbrug. Det drager på grundlag af sandsynlighedsberegninger, baseret på analyse af 15 tokens, en konklusion om, hvorvidt der er tale om spam, forklarer Peter Schjøtt.
BOKS:
Den dyre spam
5.500 kroner pr. medarbejder hvert år i mistet produktivitet. Så meget koster spam ifølge en ny rapport fra det amerikanske analysefirma Nucleus Research om spam i amerikanske virksomheder. Beregningen bygger på en timeløn på godt 190 kroner og et årligt timetal på 2.080 arbejdstimer. Rapporten konkluderer, at virksomheder typisk mister 1,4 procent af de ansattes produktivitet, at ansatte i gennemsnit får 13 spam-breve om dagen, og at de ansatte i gennemsnit bruger 6,5 minutter om dagen på at håndtere spam.
Billedtekst:
- Vi behøver ikke længere selv bruge ret megen tid på at sortere spam fra vores indkommende