Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.
Den danske, børsnoterede batterifabrik Danionics A/S er sat til salg. Trods en tilsyneladende fremragende batteriteknologi er markedsværdien faldet fra over to milliarder til under 130 millioner kroner. Kursen var 200 ved introduktionen i januar 2001, 300 i sommeren 2001, i onsdags var den 12 kroner. Danionics har på tredje år store tocifrede millionunderskud og stangnerende/faldende trecifrede million-omsætningstal.
- Vi har ikke tænkt os at sætte "Til salg"- skilte op. Men vi kigger også på kursen og markedsværdien. Hvis der kommer et fornuftigt bud, vil vores bestyrelse se på det med stor interesse, sagde administrerende direktør Niels Kryger Andersen på en telekonference i tirsdags for analytikere efter 1. kvartalsregnskabet 2003.
Omsætningen i første kvartal 2003 faldt til 40,2 millioner kroner, og bundlinien blev et underskud på 21,1 millioner. Da den forventede vækst lader vente på sig, fyrede Danionics i april 20 af dens 100 funktionærer, og de ansatte i produktionen skal kun arbejde hver anden uge. Trods svage kvartalstal forventer Danionics et årsregnskab omtrent som i 2002: En omsætning omkring 200 millioner kroner og et underskud på 69 millioner på bundlinien. Danionics' ikke uvæsentlige forudsætning er, "at specielt PDA-markedet ikke forværres yderligere, og eksisterende kunder lancerer deres produkter som forventet". Forudsætningen illustrerer præcist Danionics kardinalproblem: PDA-markedet og kunderne har svigtet, siden Danionics gik på børsen i 2001. Danionics særlige batterier (lithium-ion polymer) kan i modsætning til væskebatterier bøjes og klemmes ind på ringe plads i mobiltelefoner, bærbare computere og lommecomputere (Personal Digital Assistant, PDA). Netop Danionics' tre hovedmarkeder, jvf. børsprospektet januar 2001.Danionics fik imidlertid kun ordentligt fat i PDA-markedet, hvorfra firmaets omsætning i overvejende grad i nu tre år stammer fra salg af batterier især til HP iPaq, mens laptop- og mobiltelefon-markedet stort set ikke har købt batterierne. Laptop-producenterne sælger ikke på tyndt og smart design, men på sidste nyt i komponenter som harddiske og cd/dvd-læsere/brændere. Mobiltelefon-producenterne er etablerede med store batteriproducenter som Sony.
Danionics' satsning på PDA-markedet har vist sig katastrofal. Mens laptop- og mobil-markederne stort set har fulgt analytikernes vækstprognoser fra 2001, så er bunden gået ud af PDA-markedet. Måske fordi laptop og mobiltelefoner har overtaget PDA-funktionerne. IDC sagde i 2001, at PDA-salget ville vokse eksplosivt. Men det faldt i 2002 til 12 millioner PDA'er fra prognosen på godt 20 millioner. For 2003 og 2004 mener Gartner Dataquest, at salget når henholdsvis 13,3 og 15,3 millioner. Det er blot en tredjedel af børsprospektets tal i 2001 på 30 millioner i 2003 og 45 millioner PDA'er i 2004.