Blå uafhængighed

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. maj 2003.


Thomas Reenberg fulgte med i handlen, da IBM for godt et halvt år siden købte PwC Consulting. Nu er han nordisk chef for IBM Business Consulting Services og fra sin plads under den blå paraply fastholder han divisionens teknologiuafhængighed.
tro på markedskræfter
- I vores strategiarbejde er vi er lige så teknologiuafhængige, som vi var hos PricewaterhouseCoopers. Der er ingen forskel, og det tror jeg, de fleste har forstået. Hvis IBM-produkter er konkurrencedygtige, tager vi naturligvis dem med, men vi har hverken kvoter eller salgsmål, understreger Thomas Reenberg. Han tilføjer, at budskabet om, at PwCC skulle inkorporeres i IBM blev mægtig godt modtaget af kunderne.
Blandt dem kan man dog - her godt et halvt år efter overtagelsen - møde det synspunkt - at det i højere grad end tidligere er nødvendigt at værge for sig i rådgivningssituationer, fordi de tidligere PwCC-folk nu er vel flittige til at anbefale IBM.
Men Thomas Reenberg fastholder gennem slogan'et, at "hvad der er godt for kunden, er godt for os", at man naturligvis varetager kundens interesser frem for alt. For hvis man ikke skaber værdi for kunden, går den pågældende et andet sted hen.

Markedet holder justits
Helt grundlæggende mener han, at markedsmekanismer frem for for eksempel etiske regler i længden er bedst til at regulere og sikre, at der bliver holdt justits. Men IBM Business Consulting Services er immervæk medlem af Dansk Management Råd og dermed underlagt brancheorganisationens etiske kodeks, hvis kernebudskab er varetagelse af kundernes interesser. Ikke desto mindre kan også Thomas Reenberg stille det filosofisk-praktiske spørgsmål: Hvem er reelt uafhængig i dag, hvor partnerskaber og alliancer florerer på kryds og tværs? Og han oplever i sin hverdag, at sælgerne af software og hardware i IBM kan synes, at konsulentdelen er en lidt besynderlig størrelse, fordi det ikke her handler om at sælge produkter.
- Det er klart, vores sælgere har Èn mission, mens vi nogle gange har en anden indgangsvinkel. Men for os er det stadig væsentligt bedre at være knyttet til et teknologifirma frem for et revisionsfirma, og rent organisatorisk er vi en selvstændig forretning i koncernen.
Thomas Reenberg erkender, at moderselskabet mere signalerer it end det strategiarbejde à la McKinsey, hans division udfører. Men han noterer, at IBM er et særdeles solidt brand, som i dag i højere grad end tidligere også står for serviceydelser - herunder konsulentarbejde i den højere ende af skalaen. Derudover ser han i mange tilfælde koncernfællesskabet som en fordel for kunderne.
- Vi har mulighed for at sætte en pakke sammen med rådgivning og implementering, som kan være værdifuld. Og vi er store nok til at have et meget bredt spektrum af partnere. Heriblandt Oracle, der som bekendt er en hård konkurrent til IBM på databaseområdet, men ikke desto mindre partner på applikationsområdet, eksemplificerer Thomas Reenberg.
Tidligere hjalp man kunderne med at finde ud af, hvilket system de skulle kigge på. Det kan de efter Thomas Reenbergs mening selv i dag, hvor det i højere grad handler om at implementere og drifte systemerne.
- Det er implementeringen og driften, der er efterspørgsel på i dag. Hvad rådgivningen angår, kan det være mere reelt, når rådgiveren også tager et medansvar for den efterfølgende implementering og drift. Jeg tror, det er tendensen - at man tager et økonomisk medansvar. Det er en helt anden relation end tidligere.
Læs også side 10.

Billedtekst:
- For os er det stadig væsentligt bedre at være knyttet til et teknologifirma frem for et revisionsfirma, siger Thomas Reenberg, nordisk chef for IBM Business Consulting Services.




IT-JOB

PensionDanmark

Business Tester

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Delivery Manager

ALD Automotive Danmark A/S

Regional IT-administrator
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere