Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. marts 2003.
Tele Danmarks interne it-afdeling med 750 ansatte og 1,5 milliard i omsætning vil nu være en kommerciel it-virksomhed og satser på at overtage it-drift, -vedligehold og -udvikling for mindre og mellemstore virksomheder.
Outsourcing
Tele-koncernen TDC er nu klar til at erobre et nyt forretningsområde. TDC Services IT, som er koncernens interne it-afdeling, satser på at overtage it-opgaver baseret på Unix og NT-platformene fra mindre og mellemstore virksomheder. Typisk virksomheder med mellem 20 og 100 administrative arbejdspladser. Men der er også opgaver på vej fra Danmarks Top 100 virksomheder med over 500 arbejdspladser.
- Vi har maskinkapaciteten, kompetencen og medarbejderne til at drive virksomhedernes it-installationer. Det vil vi nu udnytte. Primært hvor vi tager kundens løsning, outsourcer den til os og kører den på facility management-basis med drift, vedligehold og udvikling til fast pris, siger salgsdirektør Søren Studsgaard, TDC Services IT.
TDC Services IT er med en omsætning på 1,5 milliarder kroner en af landets største it-organisationer. Siden TDC-koncernen i 2001 blev opdelt i seks divisioner har der i TDC Services IT været arbejdet på en omfattende strukturændring fra intern it-afdeling til en kommercielt drevet it-virksomhed. Den står nu klar. Alt er blevet vendt og drejet, målt og kortlagt. Lige fra medarbejdernes kompetencer til forbrug af maskintid og licenser.
- Det har overrasket mig, hvor professionel og stor TDC's it-afdeling egentlig er. De har jo levet godt og skjult i mange år under monopolet, siger senior managementkonsulent Ruben Kopp Pedersen, Interprise Consulting, et konsulentfirma, der på udvalgte områder har bistået med kommercialiseringen af TDC Services IT.
TDC som professionel it-virksomhed på markedsvilkår er et krav fra koncernledelsen. It-selskabet skal kunne stå på egne ben. Målet er at udnytte stordriftsfordelen i it-installationen, som er blevet stærkt udbygget på grund af den nye terrorlovgivning.
Det er ikke længere en selvfølge, at TDC-koncernens enkelte selskaber automatisk skal placere deres it-ordrer i TDC Services IT. Det er op til konkurrencen på et frit marked om, hvem der vinder ordrerne.
Mærsk Data-model
Forretningsmodellen kendes fra Mærsk Data, som tidligere udelukkende var A.P. Møller-koncernens interne it-afdeling. I dag er Mærsk Data Danmarks 10. største it-virksomhed med en omsætning i 2001 på over tre milliarder kroner. Omsætningen er opnået i fri konkurrence, hvor ordrerne i stort omfang hentes uden for A.P. Møller-familien.
- Det er vigtigt at huske, at vi måles på bundlinieresultatet, nøjagtig som den øvrige koncern. Det er ikke længere nok blot at levere it-ydelser. Vi skal også være købmænd, der forstår markedets behov, siger salgsdirektør Søren Studsgaard, TDC Services IT.
De strategiske platforme er Unix og NT, og opgavetyperne er i første omgang drift og vedligehold af ordrer og infrastrukturer som mail, hosting, økonomisystemer (Oracle og Navision) og administrative arbejdspladser med bl.a. Word, Excell og kommunikation til en fast pris pr. måned. Salgskanalen er TDC Erhverv, og målgruppen er de virksomheder, som TDC allerede har som kunder på tele.
- Vi driver eksempelvis en mail-installation med 20.000 adresser for TDC. Det er formentlig en af landets største, og her kan vi virkelig hente en stordriftsfordel, som kan bruges til at levere bedre og billigere mailsystemer til andre virksomheder, siger Søren Studsgaard.
Han oplyser, at TDC Services IT allerede har ti mindre virksomheder som kunder. Men de ønsker ikke at blive nævnt ved navn.
Søren Studsgaard hævder, at besparelsen for en outsourcing til TDC ligger på 20-50 procent.
Billedtekst:
- Det er ikke længere nok blot at levere it-ydelser. Vi skal også være købmænd, der forstår markedets behov, siger salgsdirektør Søren Studsgaard, TDC Services IT.
Foto: Rasmus Baaner
Boks:
Outsourcing til CSC en del af øvelsen
Den femårige outsourcing-aftale mellem TDC og CSC, som blev indgået 13. februar i år, er en del af omstillingen og trimningen af TDC Services IT til en markedsdrevet it-virksomhed. Aftalen, som har en værdi af mere end 500 millioner kroner, betyder, at CSC pr. 1. april skal drive og vedligeholde TDC's store og transaktionstunge mainframe Tandem- og IBM OS/390 MVS-systemer, som bruges til kunde- og ordrebehandling, fakturering og kabelstyring.
- Aftalen giver os en økonomisk besparelse, fordi CSC i modsætning til os har kritisk masse på disse systemer og platforme. I stedet kan vi fokusere på udvikling og drift af vore vitale Unix- og NT-baserede it-systemer, hvor vi har kritisk masse, siger it-direktør Erling Madsen, TDC Services.
Når den femårige outsourcingaftale udløber er det planen at løfte opgaverne tilbage til TDC Services IT på nyudviklede applikationer på eksempelvis Unix- og NT-systemer.