Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. december 2002.
Ny IBM-portal skal starte integration hos mindre virksomheder.
Markedstendens
Der kommer til at stå portaler på indkøbslisterne næste år hos it-kunderne i erhvervslivet. Det mener Martha Bennet, der er Vice President for europæisk research i analysehuset Giga Information Group.
Onsdag var hun sammen med flere analytikere fra firmaet i København for at give kunderne et indblik i, hvilke it-tendenser der vil præge 2003. Integration er efter hendes mening hovedoverskriften.
- Det bliver fra portalen, at brugerne skaffer sig adgang til alle virksomhedens integrerede processer og data, siger hun.
Portaleventyr
Leverandørerne i it-branchen er begyndt at forberede sig på et portal-eventyr. For få uger siden præsenterede IBM WebSphere Portal Server Express, der netop er tænkt som et knudepunkt for integrationen af it hos mindre virksomheder.
- Portalen bliver afgørende for integrationen af it i mindre virksomheder. Som applikation kan portalen godt være på vej til at blive en ny grænseflade.
Sådan siger Lars Hermind, der er afdelingsdirektør for softwaredivisionen i IBM Danmark. Han peger på, at det nu handler om at få de mindre virksomheder til at integrere forretning og it.
- Portaler er den hurtigst voksende del af WebSpherebenet i IBM's softwaredivision. Vi har en stor ballast fra transaktions- og integrationsteknologier, og det kan være med til at udløse en ketchup-effekt for integration af forretning og it i mindre virksomheder, siger Lars Hermind.
Stabilitet
Den tanke føres videre af Jonas Almstrup, der er ansvarlig for IBM's salg af portalsoftware i Norden. Han understreger, at IBM skal sælge den samme stabilitet til de mindre og mellemstore virksomheder, som selskabet har leveret til de traditionelt store WebSphere-kunder i årevis.
- Det er kendt software. Men pakketeret anderledes, siger Jonas Almstrup.
Men øvelsen med at sælge successoftware fra enterprise-markedet i en ny pakketering til de mindre virksomheder kan give bagslag. Det kan det langt mindre, men meget succesfulde softwarehus Citrix tale med om.
Ifølge selskabets nordiske chef Carsten Thomsen har Citrix på verdensplan oplevet en negativ vækst på markedet for små og mellemstore virksomheder. Derfor er løsningspakkerne til de mindre virksomheder nu til genovervejelse.
Partnere i centrum
Ligesom hos Citrix er det partnerne blandt it-forhandlerne, der skal gøre visionen til virkelighed. Og chefen for det nordiske portalsalg Jonas Almstrup mener, at det netop er årsagen til, at IBM vil få succes med at pakketere WebSphere-produkter under Express-mærket til mindre virksomheder.
- Lotus-partnerne er et klassisk eksempel på partnere, der gang på gang leverer en opgavespecifik løsning på en infrastruktur, der kan meget mere. De første integrationsprojekter på portalen vil være intranet med skabelsen af dynamiske arbejdspladser og effektivisering af opgaver, siger Jonas Almstrup.
Derefter mener han, at de mindre virksomheder vil vende teknologien mod kunder og leverandører. Han venter, at mellem 20 og 50 systemintegratorer vil kunne levere WebSphere Portal Express-øsninger i Danmark.
Billedtekst:
Vi har en stor ballast fra transaktions- og integrations teknologier, og det kan være med til at udløse en ketchup-effekt for integration af forretning og it i mindre virksomheder, siger Lars Hermind, der er afdelingsdirektør for softwaredivisionen i IBM Danmark.