Nyt dansk netværk skal styrke it-systemer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. november 2002.


Der er hjælp på vej til hvad der er blevet kaldt it-driftens brandkorps: virksomhedernes hårdt prøvede it-driftsfolk der dagligt kæmper med at styre erhvervslivets stadig mere vitale it-systemer. Samtidig med at direktionen puster dem i nakken for at opnå større effektivitet.

Netværk

Et af tidens buzzwords er: Service management alias styring af service. Alle taler om det, men de færreste gør noget ved det.

Men nu er hjælpen på vej med en dansk afdeling af den internationale netværksgruppe ITSMF (Information Technology Service Management Forum).

Det er store it-brugere som virksomhederne Kommunedata (KMD), Post Danmark og Forsvaret samt HP og IBM bag initiativet, der i øvrigt er åbent for alle mod et beskedent kontingent.

For it-brugere på 900 kroner og for it-leverandører på 1.200 kroner om året.

- Såkaldt service management er egentlig meget bredere end it-drift. Det handler i bund og grund om mennesker og processer. Men nu starter vi den danske afdeling af ITSMF som en slags græsrodsbevægelse sammen med andre it-brugere og it-leverandører for at udveksle erfaringer og støtte hinanden. Vi gør det, fordi vi nu mere end nogensinde før har problemerne meget tæt inde på livet med at holde vore it-systemer kørende, siger it-driftschef Christian Feldbech Nissen, Post Danmark.

Han er en af initiativtagerne til netværksgruppen.
Virksomhedernes it-driftsafdelinger har længe levet et skjult og godt liv uden den store opmærksomhed fra direktionsgangen.

Men det er slut nu.

Forsvar mod nedskæringer
Med den økonomiske smalhals i erhvervslivet er der nu ekstra fokus på rationaliseringer og effektivitet.
Samtidig er virksomhederne i dag gennemautomatiserede og det sætter direktionens spotlys på it-budgettet, som ikke øges, tværtimod.

- Virksomheder er som aldrig før afhængige forretningsmæssigt og belastede økonomisk af deres it-systemer. Da stadig mere af et fastlåst it-budget går til drift til skade for nye forretningsløsninger, så er der et stærkt voksende pres på it-driftsafdelingen om at levere varen, siger konsulent Jan Øberg, Øberg Partners og administrator for ITSMF Danmark.

Dokumentation, uddannelse, certificering og fastlæggelse af de mest effektive rutiner på eksempelvis en helpdesk, det er den slags hjælp it-afdelingerne kan hente i ITSMF.

Samtidig kan der hentes hjælp til et forsvar mod yderligere nedskæringer og outsourcing fra direktionen, og det kan bruges som et værktøj til en mere effektiv it-drift.

Boks:
ITIL-standarden

Håndteringen af service i ITSMF gruppen er baseret på den såkaldte ITIL standard (Information Technology Infrastructure Library). Det er i dag en de facto standard som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
Standarden er et omfattende og konsekvent regelsæt til IT Service Management om hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.

ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989.

I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'-erne efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse for at forebygge fremtidige fiaskoer.

Billedtekst:
It-driftschef Christian Feldbech Nissen, Post Danmark A/S og konsulent Jan Øberg, Øberg Partners regner med stor interesse for den nye internationale netværksgruppe, ITSMF Danmark, som starter til nytår med effektiv og forretningsmæssig it-drift på dagsordenen. Målet er 80 nye medlemmer fra erhvervslivets virksomheder og 35 fra it-leverandørernes kreds.
Foto: Torben Klint

Boks:
ITSMF Danmark

Styring, afvikling og drift af it, service management får nu for første gang en dansk afdeling af den internationale, nonprofit netværksgruppe ITSMF (www.itsmf.com) med fokus på it service management de facto standarden ITIL baseret på Best Practice.

Den 1. januar 2003 etablerer ITSMF (IT Service Management Forum) sig i Danmark.
Det er et forum hvor leverandører og kunder mødes for at udveksle erfaringer og viderudvikle service management løsninger både værktøjsmæssigt og organisatorisk samt ITIL standarden samt certificeringskurser.

Daglig administrator og sekretariatsleder:
¥ Jan Øberg, Øberg Partners (www.oberg-partners.com)

Bestyrelse:
¥ Claus Jørgensen, Kommunedata (KMD).
¥ Christian F. Nissen, Post Danmark.
¥ Jørgen Fusager, Forsvarets Informatik Tjeneste.
¥ Bo Svarre Nielsen, HP.
¥ Jørgen Fabrin, IBM.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere