Parkering på telefonsvarer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. november 2002.


Et nyt firma med en bevidst lavteknologisk løsning på mobil-parkering har på et år sat sig tungt på parkeringsbetaling i København og på Frederiksberg. Planen er at blive landsdækkende med en it-løsning, som alle kan forstå og vil bruge.

mikrobetaling

Et nyt firma, baseret på fremtidens nye vækstområde, mobilitet, er tilsyneladende i fuld fart på vej frem. Forventet breakeven er i første kvartal 2003. Det er Easypark i København, et norsk datterselskab baseret på forretningsideen om at betale parkeringsafgift via mobiltelefonen. Bevidst bygget på lavteknologi, blot med et voice-responsesystem.

- Vi begyndte for et år siden i København, på Frederiksberg i september og i Europark-parkeringsanlæg i denne måned. Det har i dag givet os 3.300 kunder uden anden markedsføring end "mund-til-mund", fortæller direktør Nikolaj Boe, Easypark, tidligere ansat i Orange med produktudvikling.

Planen er at blive landsdækkende via parkeringsaftaler med de største danske byer inden for de næste 12 måneder. Firmaet har i dag fire procent af udendørs parkeringen i København og på Frederiksberg. Målt på den hidtidige hurtige vækst mener Nikolaj Boe, at forretningspotentialet er stort. De næste dækningsområder bliver parkeringshuse og Sydsverige.

- Det er en meget bevidst strategi, at vi har lavet en lavteknologisk løsning. Alle kan finde ud af at bruge den. Vores ide har enhver kunnet realisere i 10 år, men de fleste mobile produkter udvikles desværre af teknologiske nørder for at imponere deres kollegaer i stedet for at tænke på, at det er kunderne som skal bruge løsningen, siger Nikolaj Boe.
En teknologisk avanceret mobil-løsning er noget af det sidste, man kan beskylde ham for. Til gengæld ser det ud til, at løsningen fungerer. Kunden får med posten tilsendt en stregkode-ID til at klistre i forruden som parkeringsvagten kan aflæse og bruge til kontrol.

Når man skal parkere, ringer man Easypark op på telefonen og booker, forlænger eller afkorter parkeringstiden på en telefonsvarer (voice response). Kunderne tæller alt fra håndværkere, sælgere, store og små firmaer til revisorer og advokater. Betalingen er en månedlig regning med posten.

- Interessen er stor. Sidste år steg antallet af parkeringer, betalt med mobiltelefon fra 200 til 7.000 om ugen i København og Oslo. Vi tager en afgift på 40 kroner for at sende en samlet regning ud til firmaer en gang om måneden plus fire kroner pr. parkering, men kunderne kan hurtigt tjene pengene hjem, fordi man ikke betaler mere end nødvendigt. Man kan for eksempel ringe ind og afkorte parkeringstiden. Det man ikke med en Parkeringsbillet, siger Nikolaj Boe, Easypark A/S.

Billedtekst:
- Vi er gået helt modsat af den ellers meget almindelige teknologifiksering. Vi er personligt med på vores mobile P-betalingssystem og er nærmest hyperaktive med at tage fat i kunderne og hjælpe dem med at betale via mobilen. Alene i år er vi på den 32. version af vor brugerguide, som vi hele tiden skriver om for at gøre den bedre og nemmere at læse. Ved systemfejl stilles kunderne direkte ind til os på kontoret og så booker vi deres parkeringer, og tit opdager de ikke omstillingen, fortæller direktør Nikolaj Boe, Easypark.
Modelfoto




IT-JOB

Unik System Design A/S

Udviklingschef

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Driftsspecialist til tværfagligt team
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

05. december 2024 | Læs mere


People Tech 2024: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

11. december 2024 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

06. januar 2025 | Læs mere