Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. november 2002.
Et nyt firma med en bevidst lavteknologisk løsning på mobil-parkering har på et år sat sig tungt på parkeringsbetaling i København og på Frederiksberg. Planen er at blive landsdækkende med en it-løsning, som alle kan forstå og vil bruge.
mikrobetaling
Et nyt firma, baseret på fremtidens nye vækstområde, mobilitet, er tilsyneladende i fuld fart på vej frem. Forventet breakeven er i første kvartal 2003. Det er Easypark i København, et norsk datterselskab baseret på forretningsideen om at betale parkeringsafgift via mobiltelefonen. Bevidst bygget på lavteknologi, blot med et voice-responsesystem.
- Vi begyndte for et år siden i København, på Frederiksberg i september og i Europark-parkeringsanlæg i denne måned. Det har i dag givet os 3.300 kunder uden anden markedsføring end "mund-til-mund", fortæller direktør Nikolaj Boe, Easypark, tidligere ansat i Orange med produktudvikling.
Planen er at blive landsdækkende via parkeringsaftaler med de største danske byer inden for de næste 12 måneder. Firmaet har i dag fire procent af udendørs parkeringen i København og på Frederiksberg. Målt på den hidtidige hurtige vækst mener Nikolaj Boe, at forretningspotentialet er stort. De næste dækningsområder bliver parkeringshuse og Sydsverige.
- Det er en meget bevidst strategi, at vi har lavet en lavteknologisk løsning. Alle kan finde ud af at bruge den. Vores ide har enhver kunnet realisere i 10 år, men de fleste mobile produkter udvikles desværre af teknologiske nørder for at imponere deres kollegaer i stedet for at tænke på, at det er kunderne som skal bruge løsningen, siger Nikolaj Boe.
En teknologisk avanceret mobil-løsning er noget af det sidste, man kan beskylde ham for. Til gengæld ser det ud til, at løsningen fungerer. Kunden får med posten tilsendt en stregkode-ID til at klistre i forruden som parkeringsvagten kan aflæse og bruge til kontrol.
Når man skal parkere, ringer man Easypark op på telefonen og booker, forlænger eller afkorter parkeringstiden på en telefonsvarer (voice response). Kunderne tæller alt fra håndværkere, sælgere, store og små firmaer til revisorer og advokater. Betalingen er en månedlig regning med posten.
- Interessen er stor. Sidste år steg antallet af parkeringer, betalt med mobiltelefon fra 200 til 7.000 om ugen i København og Oslo. Vi tager en afgift på 40 kroner for at sende en samlet regning ud til firmaer en gang om måneden plus fire kroner pr. parkering, men kunderne kan hurtigt tjene pengene hjem, fordi man ikke betaler mere end nødvendigt. Man kan for eksempel ringe ind og afkorte parkeringstiden. Det man ikke med en Parkeringsbillet, siger Nikolaj Boe, Easypark A/S.
Billedtekst:
- Vi er gået helt modsat af den ellers meget almindelige teknologifiksering. Vi er personligt med på vores mobile P-betalingssystem og er nærmest hyperaktive med at tage fat i kunderne og hjælpe dem med at betale via mobilen. Alene i år er vi på den 32. version af vor brugerguide, som vi hele tiden skriver om for at gøre den bedre og nemmere at læse. Ved systemfejl stilles kunderne direkte ind til os på kontoret og så booker vi deres parkeringer, og tit opdager de ikke omstillingen, fortæller direktør Nikolaj Boe, Easypark.
Modelfoto