Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. november 2002.
Ernst & Young-undersøgelsen 2002 viser en overraskende høj vækst i servicevirksomheder. Og årets formand for dommerkommiteen Danfoss-direktøren Jørgen Mads Clausen kræver, at de etablerede virksomheder skal kaste sig over nye områder.
Vækstvirksomheder
2002 har været et hårdt år, også for vækstvirksomhederne. Derfor har væksten i år været lidt mindre end tidligere, viser Ernst & Young-undersøgelsen "Entrepreneur Of The Year". Danmarksmesterskabet i vækst hvor 60.000 virksomheder er blevet filtreret i en computer på størst vækst i omsætning og medarbejdere. Og siden håndplukket og med spørgeskema og interview målt på mere bløde kriterier som eksportandelen, forretningside, etik, stærk ledelse osv.
- Der har været en overraskende stor vækst i servicebranchen. Vi forestiller jo os alle sammen at produktion er rigtig vækst. Men der er utrolig meget gang i servicevirksomheder, siger formanden for juryen, administrerende direktør Jørgen Mads Clausen, Danfoss.
- Eksempelvis softwaredesign og salg af softwareløsninger plus hardware, der har vi set nogle enorme vækstrater. Det er jo en branche i vækst selvom den lige har fået et ordentligt gok i tuden. Men de scorer alligevel generelt højt, fordi de ligger i servicebranchen, og hvis det ikke havde været for nedturen, havde vi set mange flere it-virksomheder i år. Til gengæld er der i år kommet flere andre servicevirksomheder med, som ikke har noget med it at gøre, så det er blevet bedre blandet i år.
Genstarterne
Der et to nye vækstgrupper, som Danfoss-direktøren vil have erhvervslivet til at gøre noget mere ved. De er mere eller mindre uopdyrkede, og efter Jørgen Mads Clausens mening gør de etablerede virksomheder, inklusive hans egen Danfoss alt for lidt for at skabe de optimale vilkår og betingelser for at udnytte de vækstmuligheder, som ligger lige foran deres næsetip.
- Vi har set eksempler på en interessant gruppe af virksomheder. Såkaldte genstartere, hvor det er sønnen som overtager fars firma eller en medarbejder køber sig ind ved et generationsskifte. De er som regel betydelig mere professionelle end stifteren. De er uddannede, har et personligt drive, de starter ikke fra nul, og de har noget at bygge videre på. Måske kommer der et nyt forretningsgrundlag, og der kommer en raketvirksomhed ud af det. De har hele organisationen, og det er jo meget lettere at udvide end starte fra nul.
Entrepreneurships
Den anden nye vækstgruppe er der endnu ikke set eksempler på i topfeltet i Ernst & Young vækstmesterskabet. Det er de såkaldte entrepreneurships med et meget stort vækstpotentiale ifølge Jørgen Mads Clausen.
- Det er ideer, som går tabt i de eksisterende virksomheder. Ideen kan være brandgod, men hvis den ikke passer rigtig ind i virksomheden, så bliver den krøllet, smidt i papirkurven og går tabt. Det er synd, fordi hvis man får placeret ideen i sit eget regi, eventuelt med erfarne medarbejdere, som køber den fri af den gamle virksomhed, så er der en stor sandsynlighed for at det lykkes, siger Jørgen Mads Clausen.
Det er en vækstkategori, som Danfoss-direktøren mener vi skal dyrke dyrket noget mere i Danmark. Chancen for succes er høj, fordi det mange gange er virksomhedens og ideens egne professionelle folk, som ikke skal starte fra nul - og som kender markedet.
- Vi har det også på Danfoss med mange forskellige modeller. Vi har netop hjulpet en ny virksomhed i gang via Danfoss Innovation med elektronikprodukter til solcellebranchen. Den har fået navnet PowerLynx A/S. Det var en forretningside, som ikke passede ind i Danfoss, i stedet bliver den placeret ude i lokalsamfundet med erhvervsfolk som Bent Kristensen og Henrik Raunkjær fra det etablerede erhvervsliv i Sønderjylland. Det er et ideelt eksempel på entrepreneurship. Projektet startede hos os, kørte et års tid og nu er det plantet uden for Danfoss, siger Jørgen Mads Clausen.
Billedtekst:
- Det er vigtigt at fange de mange nye ideer fra medarbejderne i de etablerede virksomheder til nye vækstprojekter - såkaldte entrepreneurships. Der kommer masser af ideer, og chancen for succes er meget stor, når den gamle virksomhed bakker op, siger Ernst & Young vækst-juryformand, administrerende direktør Jørgen Mads Clausen, Danfoss.
Foto: Torben Klint