Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Fire virksomheder skiller sig ud på Content Management-markedet i Danmark, der ellers er præget af mange mindre spillere. Ifølge flere aktører er en konsolidering hastigt på vej i et marked, der får vokseværk allerede fra i år.
Kun en af de fire største CMS-leverandører i Danmark er at finde på Computerworlds liste over de 250 største IT-virksomheder i Danmark. Til gengæld har det skandinaviske CMS-marked et stort potentiale, mener analytiker Nathaniel Martinez, der er IDC Nordics ekspert på området.
- Markedet for CMS er et af de hurtigst voksende i softwarebranchen i Europa. Samtidig er det nordiske marked stadig meget umodent, hvorfor det har et stærkt potentiale, siger Nathaniel Martinez.
Ifølge ham var 2001 et sløjt år for det danske CMS-marked, der kun voksede 15 procent. Til gengæld vil de danske Content Management-leverandører ifølge IDC's beregninger opleve en vækst på 90 procent i 2002.
- Udviklingen for CMS-markedet vil på mange måder ligne den, som ERP-markedet gennemgik i sen-90'erne. De næste fem år vil CMS-markedet i gennemsnit vokse 35 procent om året. Samtidig vil Content Management-systemerne spille en stadig vigtigere rolle i virksomhederne, siger han.
Begrænset værdi
Værdien af det samlede CMS-marked i Danmark er imidlertid i lilleputstørrelsen i forhold til andre markeder i softwarebranchen. Tal fra IDC viser, at der i 2001 blev solgt CMS-licenser for 10,3 millioner dollars, svarende til 84,4 millioner kroner ved udgangen af året. Det tal vil stige til cirka 19 millioner dollars eller 143,5 millioner kroner i år.
Markedet genererer dog endnu flere penge, idet det kun er cirka 40 procent af den typiske CMS-investering, der går til licenser. Resten bruges på konsulentbistand, udvikling og tilpasninger i virksomhedernes systemer.
Til de største danske CMS-udbydere hører Synkron, Web500, Tangora og Dynamic Systems, der deler hovedparten af det danske marked imellem sig. Hertil kommer en tæt underskov på op imod 100 CMS-udbydere - ingen nævnt, ingen glemt.
Thomas Marschall er administrerende direktør for Danmarks største og mest kendte CMS-firma, Synkron. Han mener, at en konsolidering er lige om hjørnet.
- Til sommer næste år vil der efter min mening kun være to markedsførende leverandører tilbage, siger Thomas Marschall uden at sætte navn på nummer to.
Nathaniel Martinez fra IDC tør ikke gætte på, hvornår en eventuel konsolidering slår igennem i Danmark, men han oplyser, at de store udenlandske Content Management-leverandører er i fuld gang med at opsluge mindre konkurrenter.
- I takt med at det skandinaviske marked modnes, vil vi også se flere udenlandske spillere på det danske marked. Firmaer som IBM, Oracle og Microsoft vil sikkert forsøge at få foden indenfor med egne produkter, siger han.
Billedtekst:
Thomas Marschall, administrerende direktør for Synkron, mener, at en konsolidering er lige om hjørnet.
Foto: Ole Frank Andersen
Note:
Styr på indholdet
Flere og flere virksomheder finder ud af, at de har brug for et Content Management-system (CMS), der kan styre indholdet og strukturen på internet, intranet og extranet. Indholdet lægges i en database, som opdaterer web-siderne med det nye indhold.