Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. juni 2002.
Ateas kunder vil ofte hellere bruge pengene på en større pc end på en avanceret fladskærm, fortæller salgsdirektør. Men salget af fladskærme vokser.
Det er stadig de traditionelle skærme, der er størst efterspørgsel efter, når det danske erhvervsliv køber ind.
Det mener salgsdirektør i Atea, Jerrik Bagger Sørensen, der skyder på, at omkring 70 procent af de skærme, Atea sender ud til kunderne, er af den traditionelle slags.
- Det er stadig 17 tommer CRT-skærme, der er er flest af, men vi ser en klar stigning i salget af 15 tommer fladskærme, siger Jerrik Bagger Sørensen.
Han mener dog ikke, at fladskærmene får overhalet CRT-skærmene, før leverandørerne beslutter sig for at bundle dem med pc'erne. Og det har de ingen egentlig interesse i at gøre lige nu, mener Jerrik Bagger Sørensen.
Når der stadig sælges flest CRT-skærme, er det også et spørgsmål om økonomi, mener han. Virksomhederne vælger nemlig typisk en større maskine frem for at investere i en dyrere skærm.
- Og der er ingen tvivl om, at en billig fladskærm, der prismæssigt er på niveau med en 17 tommer CRT-skærm, ikke er af samme kvalitet, siger Jerrik Bagger Sørensen.
De kunder, der typisk køber TFT-skærme, er eksempelvis banker eller forretninger, der har pc'en stående, så kunderne kan se den.
- For eksempel ser det bedre ud for en Mercedes-forhandler at have en fladskærm stående sammen med sine nye biler, end det gør at have en gammeldags skærm stående, konstaterer Jerrik Bagger Sørensen.
Billedtekst:
- Vi ser en klar stigning i salget af 15 tommer fladskærme, siger Jerrik Bagger Sørensen, Atea.