Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Xbox'en markant ned i pris parallelt med GameCubens lancering.
Fredag i sidste uge sendte Nintendo sin længe ventede spilkonsol GameCube ud på det europæiske marked til en vejledende detailpris på 199 euro.
I Danmark forventede distributøren Bergsala umiddelbart inden lanceringen en udsalgspris på omkring 2.000 kroner.
Prisen på GameCuben er lavere end forventet og skal ses i lyset af et prisfald på Microsofts Xbox på 1.500 kroner i slutningen af april måned. Således er udsalgsprisen på en Xbox i dag på cirka 2.500 kroner.
- Prisreduktionen er et langsigtet og strategisk tiltag, som vil komme både forhandlere, spiludviklere og forbrugere til gode, siger Peter Svanfelt, der er nordisk salgsdirektør i Microsoft HRD i forbindelse med prisfaldet på Xbox'en.
Michael Kjær, der er administrerende direktør for F Group, udtaler i samme forbindelse, at responsen fra kunderne har været fantastisk.
- Prisreduktionen vil komme os til gode ikke bare i form af øget hardware-salg, men også i forbindelse med salg af tilbehør og spil til vores kunder, mener han.
3.500 Cubes til Danmark
Den svenske distributør Bergsala opsagde i februar samarbejdet med sin danske underdistributør K.E. Media, og står nu selv for distributionen af GameCube i Danmark.
Bergsala havde på selve lanceringsdagen sendt 3.500 GameCubes ud i de danske forretninger.
- Vi forventer at sælge 150.000 GameCubes i alt i Danmark og Sverige fra maj 2002 til april 2003, fortæller Patrik Johansson fra Bergsalas svenske hovedkontor.
Nintendo havde afsat en halv million GameCubes til salg på det europæiske marked på selve lanceringsdagen og har i alt klargjort en million styk til salg i Europa i lanceringsperioden.
- Europa er et meget vigtigt marked for Nintendo, og vi er utrolig opsatte på at gøre salget til en succes. Vi har et meget stærkt tilbud til forbrugerne. Et tilbud, vi er overbeviste om, vil sikre Nintendos succes i hele Europa, sagde Nintendos administrerende direktør i Europa, David Gosen i forbindelse med lanceringen.
Salget i Japan og Nordamerika havde ved udgangen af marts måned rundet fire millioner styk.>