Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Leverandøren Portal Danmark blev betalt med retten til domænet og det offentliges eget indhold. Først om tre år er der udsigt til overskud.
Har du penge, kan du få. Har du ingen må du.Éalligevel få. Godt gammeldags købmandskab har fået en helt ny betydning i Århus, hvor det lykkedes de kommunale embedsmænd at score en næsten gratis by-portal fra konsortiet Portal Danmark A/S.
Efter råd fra konsulenter hos PLS Rambøll Management udskrev kommunen en projektkonkurrence, hvor private firmaer kunne byde på etableringen og driften af portalen aarhus.dk.
Vinderen blev Portal Danmark - ejet af LEC, TDC, Jyllands-Posten, Skandinavisk Film Kompagni og web-bureauet aparte, der i november sidste år sendte aarhus.dk i luften.
Som betaling fik Portal Danmark fri adgang til at benytte domænenavnet og til at bringe det indhold og de informationer, som kommunen og dens tolv offentlige samarbejdspartnere måtte stille til rådighed.
- Vi ville gerne støtte etableringen af en by-portal for Århus og omegn ved at levere informationsindhold, men vi ville ikke betale for det. Det var derfor en præmis, at portalen skulle køres af en privat virksomhed på forretningsmæssige vilkår, siger IT-chef Flemming Nielsen i Århus Kommune.
Venter på overskud
Portalen giver ifølge direktør Ole Kirchert Christensen, Portal Danmark, endnu ikke overskud, men det forventes at komme inden for en tidshorisont på tre år.
- Vi bød på opgaven, fordi en af vores ejere, LEC, havde gode erfaringer fra etableringen af Landmandsportalen, og fordi vi kunne se, at de største udgifter var dækket ind, i og med at Århus kommune og 12 andre offentlige indholdsleverandører ville levere gratis indhold, siger Ole Kirchert Christensen.
Samtidig var det en væsentlig faktor, at retten til domænenavnet aarhus.dk indgik i betalingen.
- Det er jo et kendt navn, og vi har på fire måneder allerede fået cirka 20.000 besøgende om ugen på aarhus.dk, hvilket har stor betydning for sponsorer og annoncører, oplyser han.
Fremover er det ifølge Ole Kirchert Christensen planen at tjene på rubrikplads samt integrationsydelser fra offentlige og private virksomheder, eksempelvis billetbestilling.
At der endnu ikke er kommet klingende kroner i kassen, afskrækker ikke Portal Danmark. Firmaet er netop ved at få en lignende opgave for Fyn, der dækker hele 32 kommuner. Hvis aftalen falder på plads, skal portalen fyn.dk i luften til august, men denne gang bliver det ikke helt gratis, understreger Ole Kirchert Christensen, der ikke vil ind på de nærmere kontraktsvilkår for dette projekt.
LEC og TDC, som hver ejer knap en tredjedel af Portal Danmark, er desuden begge med i konsortiet SOLVA, som har vundet en projektkonkurrence udskrevet af Erhvervs og Selskabsstyrelsen, gående ud på at udvikle en erhvervsportal.
Billedtekst: Byportalen aarhus.dk blev sendt i luften i november 2001.
Boks: Indtjeningen afhænger af
portalens succes
Den aftale, som blev indgået mellem Århus Kommune og Portal Danmark er et godt eksempel på en kontrakt, hvor man benytter alternative afregningsformer, siger PLS Rambøll Managements advokat Søren Staugaard Nielsen.
Leverandørens indtjening afhænger nemlig helt og holdent af portalens succes. Portal Danmark har til gengæld for sit arbejde med at sende aarhus.dk i luften fået retten til domænenavnet og lov at bruge indhold fra forskellige informations- og serviceudbydere i Århus-regionen.