Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. marts 2002.
Software AG's danske selskab bag verdensomspændende XML- Akademi.
Danmark har potentialet til at blive et lokomotiv i arbejdet med at virkeliggøre IT-giganternes forsøg på at gøre XML til fremtidens dataformat. Den offentlige satsning på en XML-baseret metadatabase vil for alvor få XML-projekterne til at rulle i dansk erhvervsliv.
Det mener administrerende direktør Ole Kock, der står i spidsen for det tyske softwarehus Software AG's satsning i Norden. Han ser med stor tilfredshed tilbage på selskabets satsning på uddannelse og information om XML de seneste 18 måneder.
- Vi har de seneste 18 måneder haft over 500 på vores XML-introduktionskurser. Ligesom vi har uddannet mere end 70 certificerede XML-konsulenter på The XML Academy, fortæller Ole Kock.
Information som reklame
Alt sammen er det en del af den strategi, der handler om, at Software AG overalt i verden vil være synonym med XML. Mens introduktionskurserne er gratis og en del af det nordiske selskabs markedsføringsaktiviteter, så er Ole Kock behageligt overrasket over den store søgning til den indtægtsgivende uddannelse som certificeret XML-konsulent.
- The XML Academy blev startet her i Taastrup for at imødekomme et videnbehov, der lå udover vores gratis introduktionskurser. Men konceptet er nu blevet rullet ud i Software AG's selskaber over hele verden, fortæller Ole Kock.
Han regner med, at omkring halvdelen af Software AG's omsætning i Norden vil stamme fra XML-relateret salg. Det vil blandt sige selskabets XML-database Tamino.
I dag er det mindre end entredjedel af omsætningen, der relaterer sig til XML. De andre to tredjedele kommer fra salg af blandt andet databasen Adabas, integrationssuiten EntireX og udviklingsværktøjet Bolero.
Software AG er med som underleverandør i WM-datas bud på den offentlige XML-infostruktur. Den er i øjeblikket til vurdering i Videnskabsministeriet i skarp konkurrence med projekter fra Oracle og et konsortium med Microsoft og Accenture.
Software AG begyndte sidste år en satsning på salg gennem partnere. Derfor er den nordiske repræsentation begrænset til kontoret i København, mens partnerne er hos kunderne overalt i Norden. På globalt plan ligger Software AG umiddelbart også lunt i svinget. Selskabet har alliancer med både IBM, BEA og HP og kan dermed være repræsenteret i de væsentligste middelware-løsninger på markedet.
Ville tie XML ihjel
- Det interessante er jo, at IBM, Oracle og Microsoft forsøgte at tie XML-formatet ihjel. Nu har de omfavnet formatet, men i Software AG er vi langt foran, siger Ole Kock. Han erkender dog blankt, at de meget store fordele og muligheder for dataintegration, som findes i Danmark er begrænset til lande som for eksempel de nordiske, hvor CPR-numre og anden registrering er almindelig. Global standardisering bliver et problem.
- Men XML er en demokratisering af EDI. Det giver langt bedre og billigere muligheder for flere virksomheder og organisationer, siger Ole Kock.
Billedtekst: Administrerende direktør Ole Kock ser med stor tilfredshed tilbage på Software AG's satsning på uddannelse og information om XML de seneste 18 måneder.
Foto: Torben Klint
Boks:
Kunder ser igen frem
Software AG venter ganske vist et øknomisk fladt første halvår 2002. Alligevel slog softwarekoncernens øverste chef Erwin Königs de positive takter an på CeBit messen i Hannover:
- For første gang siden udgangen af 2000 taler vi nu innovation med vores kunder. Kunderne ønsker løsninger, der går ren vedligeholdelse af ekisterende installationer, sagde Erwin Königs.
Software AG har hovedkvarter i den tyske by Darmstadt og beskæftiger 3.300 ansatte. Omsætningen i 2001 var på 4,376 milliarder kroner.