Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Sam Palmisano havde både ris og ros til konkurrenterne i sin første optræden i rollen som øverste chef for virksomheden.
Den 1. marts 2002 tiltrådte Sam Palmisano på posten som øverste chef for IBM som den ottende i rækken. Onsdag i forrige uge tog han hul på rollen, da han afsluttede PartnerWorld-konferencen.
- Måske bliver 2002 et bedre år for IT-branchen, måske ikke. Uanset hvad, vil vi fortsætte det tætte samarbejde med jer, sagde Sam Palmisano henvendt til de mere end 3.500 partner-repræsentanter, der deltog på konferencen.
Stor vækst i vente
- Vi har ændret vores forretningsmodeller og vi tror på åbne standarder. Denne forandring er en stor udfordring for vores partnere, for det er jer, der skal få infrastrukturen ude hos den enkelte kunde til at fungere, sagde Sam Palmisano henvendt til IBM's partnere.
Trods forandringer i verdensøkonomien har IBM's strategi over en længere periode været den samme, nemlig baseret på e-business.
- Det kan man ikke sige, gælder vores konkurrenter, konstaterede Sam Palmisano og henviste blandt andet til Hewlett-Packard, Compaq og Sun.
Samtidig vedgik han gerne, at Dell har en spændende forretningsstrategi, der virker, og at EMC har været gode til at sælge storage.
- På markedet for pc'er og Intel-servere er Dell helt klart vinderen, men på stort set alle andre hovedforretningsområder vinder vi fortsat markedsandele, sagde Sam Palmisano.
Han henviste blandt andet til konkurrencen med Sun på markedet for Unix-servere, Oracle på databaser, EDS på service og BEA på transaktions-software.
Billedtekst: IBM's nye topchef Sam Palmisano afsluttede det enorme partnertræf i San Francisco.