Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. marts 2002.
Det er en ny tendens, der for tiden rammer mange hårdtarbejdende IT-afdelinger: Rundt om i virksomhederne giver man mangel på IT-støtte og forkert IT-strategi skylden for, at salgsmålene pludselig ikke nås.
Det er ikke ret langt tid siden, at situationen var omvendt. I go-go dagene var heftige IT-investeringer den sikre vej til succes på bundlinien og simpelthen nøglen til overlevelse. Det virkede næsten som om, at der fandtes den helt rigtige applikation til et hvilket som helst problem i den virkelige verden.
I dag er der en tendens til, at beslutningstagere helst vil undgå offensive IT-investeringer. I konsolideringens hellige navn er status quo åbenbart den mest brugte løsning, og konsekvensen er, at IT'en får skylden, når virksomhedens samlede salgs- og produktionsmål ikke nås.
IT-cheferne skal ikke lade deres systemer bruge som undskyldning for dårlige forretningsbeslutninger. Der er da ikke nogen, der tror på, at et selskab, som har bygget et effektivt data mining-system, der samler, kategoriserer og opdaterer informationer om kunderne, pludseligt er blevet ubrugeligt?
Derfor skal IT-ansvarlige heller ikke acceptere, at der ikke er råd til investeringer, der i det lange perspektiv er til gavn for virksomheden. Det er en kendsgerning, at indsigten i IT-systemerne er under positiv forandring hos landets administrerende direktører, men det er ikke troværdigt, at IT'en med Èt er skyld i alverdens dårligdomme.
Det er klart, at vækstdagene og IT-eksperimenterne nu er lagt på hylden, men heldigvis består IT som et - nyt - strategisk værktøj for mange virksomheder.
Konsekvensen må være, at kritikken at IT-systemerne og IT-afdelingerne bør være mere afbalanceret og ikke fungere blot som dårlige undskyldninger. Vi har gennem de seneste ti år lært, at en virksomhed træffer bedre beslutninger med de rette IT-værktøjer, og at tabt tid er lig med tabte penge.
Til gengæld kan det jo være, når det atter går markant frem, at det var IT'en, der - igen - reddede verden.
Billedtekst: "I konsolideringens hellige navn er status quo åbenbart den mest brugte løsning, og konsekvensen er, at IT'en får skylden, når virksomhedens samlede salgs- og produktionsmål ikke nås"