Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.
Microsofts .Net-strategi giver partnere rum til selv at skabe værdi og sælge løsninger, siger europæisk topchef hos Microsoft.
Mens angrebene mod verdens mest succesfulde softwarefirma fortsætter ubønhørligt i retssalene, på nettet og fra politisk hold, er der stadig nogle, som elsker Microsoft. Nemlig forretningspartnerne.
Det siger koncernens ansvarlige for salg og markedsføring i EMEA-landene, Simon Witts.
- Partnerne er begejstrede. Vores strategi om, at vores partnere skal sælge hele Microsoft-løsninger, og at vi skal ændre os fra et "Windows-firma" til et .Net-firma, har været med til at fordoble salget hos mange af vores partnere, siger Simon Witts.
Produkter åbner for salg
Han anfører, at en række nye produkter har åbnet for et øget salg af integrationsydelser og webservices hos partnerne.
Blandt andet Windows 2000 serverne, commerce server, Biz Talk Server, Content Management Server, Windows XP og forskellige udviklingsværktøjer, der gør det muligt for partnerne at bygge videre på Microsofts platforme.
Den ny udgave af Biztalk Server (infrastruktursoftware) er netop kommet på gaden. Og lige på trapperne er det meget omtalte værktøj Visual Studio.Net, som giver partnerne adgang til at udvikle XML-baserede webservices.
Den helt store milepæl for koncernen i år bliver Windows.Net serverne, som kommer i fire udgaver i slutningen af 2002.
Partnere tilfører værdi
Og der er flere gode nyheder for partnerne. Ifølge Simon Witts har Microsoft besluttet at neddrosle sin serviceforretning, og vil dermed spille en mere afdæmpet rolle i forhold til kunderne.
- Det er vores partnere, som skal forholde sig til kunderne og tilføre produkterne værdi. Vores rolle fremover bliver udelukkende at udvikle sikker software, uddanne partnere, udstikke retningslinier og videregive udviklingskoder, siger Simon Witts.
Begrænsninger
Han mener, at spillere som IBM og Oracle har begået store fejl ved at beskæftige sig med software og service på Èn gang. En øvelse, som har skubbet dem ud i direkte konkurrence med egne partnere
- Som betydende spiller på markedet bliver man nødt til at træffe et valg, hvis man vil bevare sin position. Microsoft har valgt det, som Microsoft er bedst til, lyder det.
Simon Witts forklarer, at Microsoft som en konsekvens af den politik har gennemført tre tiltag, der skal begrænse serviceforretningen hos Microsoft.
- Vi har fastfrosset udgifterne til vores service-division, vores økonomiske mål for serviceforretningen er et break-even, og endelig skal vores serviceydelser fokusere på at støtte vores forretningspartnere, oplyser Witts.
Great Plains ingen trussel
Hvad angår forretningsapplikationer kan partnerne se frem til en ny .Net-version af Microsofts Great Plains ERP-software.
Alligevel er der ikke planer om, at Great Plains produkterne skal til at slå deres folder på det danske marked.
Simon Witts afviser, at Microsoft har sådanne planer, der vil kunne slå revner i det gode forhold til softwarehuset Navision, hvis produkter konkurrerer med Great Plains' software.
- Vi elsker danske Navision, som vi har et godt forhold til. Der er ingen planer for Great Plains i Danmark i øjeblikket, oplyser Simon Witts.
Billedtekst: For at gøde jorden yderligere for partnerne, har Microsoft fastfrosset sine egne aktiviteter inden for serviceområdet, oplyser koncernens europæiske topchef Simon Witts.
- Vi vil fremover koncentrere os om det, vi er bedst til: At lave sikker software, uddanne partnerne og lancere brugbare udviklingsværktøjer, siger han.
Boks: seks indsatsområder
1) Windows
2) Office-produkter
3) Enterprise-produkter
4) Løbende abonnementsaftaler med kunderne (subscribtions)
5) Devices (som X-Box)
6) Forretningsapplikationer, mest til SMB-segmentet
>