Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.
Når to mennesker - et eller andet sted i det danske IT-samfund - møder hinanden, lyder første spørgsmål meget ofte: Hvordan går det?
Det nye er imidlertid, at nedturen har sat så alvorlige spor i alle, at ingen egentlig er interesseret i at høre svaret. For inden man overhovedet når at svare på, hvordan det går, kommer næste spørgsmål: Hvornår vender det?
Derfor er det ligegyldigt at spørge om, hvordan det går. I virkeligheden ved spørgeren ganske udemærket, hvordan det går, og hvis det - mod forventning - går godt, så er han ikke specielt interesseret i at høre det, for hos ham selv kunne det jo godt gå bedre. Sådan er det stadig med vi danskere: Det ligger dybt i os, at der da ikke er noget så trist, som at høre, at det går godt for andre, når man selv er bagud.
Det er ikke sjovt.
Således er spørgsmålet "hvornår vender det?" i virkeligheden ikke er henvendt til den rare kollega, man møder, men - derimod - Èn selv. Det er ikke andre, man skal spørge, for i bund og grund er man ligeglad med svaret.
Moralen må være, at det reelt kun Èn selv, der kan påvirke, at det kommer til at gå bedre. Carpe diem, som man siger på dansk.
I dagens kronik, og i avisen på tirsdag, stiller Computerworld skarpt på vejen til vækst. Tiden er til, at det er os selv, der ved vores gerninger - eller mangel på samme - bestemmer udviklingen.
I mere end et år har det ikke været interessant at have en dotcom-ide, og lige nu leder venturekapitalist-markedet efter det næste fix oven på den første internet-bølge.
Det giver ikke mening at vente på, at tele- og mobilbranchen kommer med næste innovative bølge, for den kan være adskillige år ude i fremtiden, og det er begrænset, hvor meget nyt vore amerikanske venner kan finde på at udstyre vore pc'er med.
Fokus må derfor ligge på at optimere kundernes profit. Kun ved at sikre, at vore løsninger i virkeligheden hjælper vore kunders kunder, vil den magre udvikling i IT-branchen blive afløst af fremgang.
At vi er til for vore kunder, er naturligvis noget, vi har sagt i årtier. Nu er tiden til at vise det for alvor.
Citat: " Tiden er til, at det er os selv, der ved vores gerninger - eller mangel på samme - bestemmer udviklingen".