Hvornår vender det?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.


Når to mennesker - et eller andet sted i det danske IT-samfund - møder hinanden, lyder første spørgsmål meget ofte: Hvordan går det?
Det nye er imidlertid, at nedturen har sat så alvorlige spor i alle, at ingen egentlig er interesseret i at høre svaret. For inden man overhovedet når at svare på, hvordan det går, kommer næste spørgsmål: Hvornår vender det?
Derfor er det ligegyldigt at spørge om, hvordan det går. I virkeligheden ved spørgeren ganske udemærket, hvordan det går, og hvis det - mod forventning - går godt, så er han ikke specielt interesseret i at høre det, for hos ham selv kunne det jo godt gå bedre. Sådan er det stadig med vi danskere: Det ligger dybt i os, at der da ikke er noget så trist, som at høre, at det går godt for andre, når man selv er bagud.
Det er ikke sjovt.
Således er spørgsmålet "hvornår vender det?" i virkeligheden ikke er henvendt til den rare kollega, man møder, men - derimod - Èn selv. Det er ikke andre, man skal spørge, for i bund og grund er man ligeglad med svaret.
Moralen må være, at det reelt kun Èn selv, der kan påvirke, at det kommer til at gå bedre. Carpe diem, som man siger på dansk.
I dagens kronik, og i avisen på tirsdag, stiller Computerworld skarpt på vejen til vækst. Tiden er til, at det er os selv, der ved vores gerninger - eller mangel på samme - bestemmer udviklingen.
I mere end et år har det ikke været interessant at have en dotcom-ide, og lige nu leder venturekapitalist-markedet efter det næste fix oven på den første internet-bølge.
Det giver ikke mening at vente på, at tele- og mobilbranchen kommer med næste innovative bølge, for den kan være adskillige år ude i fremtiden, og det er begrænset, hvor meget nyt vore amerikanske venner kan finde på at udstyre vore pc'er med.
Fokus må derfor ligge på at optimere kundernes profit. Kun ved at sikre, at vore løsninger i virkeligheden hjælper vore kunders kunder, vil den magre udvikling i IT-branchen blive afløst af fremgang.
At vi er til for vore kunder, er naturligvis noget, vi har sagt i årtier. Nu er tiden til at vise det for alvor.

Citat: " Tiden er til, at det er os selv, der ved vores gerninger - eller mangel på samme - bestemmer udviklingen".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere