Hvornår vender det?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.


Når to mennesker - et eller andet sted i det danske IT-samfund - møder hinanden, lyder første spørgsmål meget ofte: Hvordan går det?
Det nye er imidlertid, at nedturen har sat så alvorlige spor i alle, at ingen egentlig er interesseret i at høre svaret. For inden man overhovedet når at svare på, hvordan det går, kommer næste spørgsmål: Hvornår vender det?
Derfor er det ligegyldigt at spørge om, hvordan det går. I virkeligheden ved spørgeren ganske udemærket, hvordan det går, og hvis det - mod forventning - går godt, så er han ikke specielt interesseret i at høre det, for hos ham selv kunne det jo godt gå bedre. Sådan er det stadig med vi danskere: Det ligger dybt i os, at der da ikke er noget så trist, som at høre, at det går godt for andre, når man selv er bagud.
Det er ikke sjovt.
Således er spørgsmålet "hvornår vender det?" i virkeligheden ikke er henvendt til den rare kollega, man møder, men - derimod - Èn selv. Det er ikke andre, man skal spørge, for i bund og grund er man ligeglad med svaret.
Moralen må være, at det reelt kun Èn selv, der kan påvirke, at det kommer til at gå bedre. Carpe diem, som man siger på dansk.
I dagens kronik, og i avisen på tirsdag, stiller Computerworld skarpt på vejen til vækst. Tiden er til, at det er os selv, der ved vores gerninger - eller mangel på samme - bestemmer udviklingen.
I mere end et år har det ikke været interessant at have en dotcom-ide, og lige nu leder venturekapitalist-markedet efter det næste fix oven på den første internet-bølge.
Det giver ikke mening at vente på, at tele- og mobilbranchen kommer med næste innovative bølge, for den kan være adskillige år ude i fremtiden, og det er begrænset, hvor meget nyt vore amerikanske venner kan finde på at udstyre vore pc'er med.
Fokus må derfor ligge på at optimere kundernes profit. Kun ved at sikre, at vore løsninger i virkeligheden hjælper vore kunders kunder, vil den magre udvikling i IT-branchen blive afløst af fremgang.
At vi er til for vore kunder, er naturligvis noget, vi har sagt i årtier. Nu er tiden til at vise det for alvor.

Citat: " Tiden er til, at det er os selv, der ved vores gerninger - eller mangel på samme - bestemmer udviklingen".




IT-JOB

SporingsGruppen ApS

Frontend-udvikler

Pharma Nord

PHP backend-udvikler

Sentia Denmark A/S

Service Delivery Manager

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

Cyber Security Konsulent
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere