Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. februar 2002.
Fravalgt. Digiquant valgte ikke at byde på en løsning til FDIM's medlemmer, fordi den efterspurgte løsning var for simpel. Selskabet satser på bankerne og TDC i stedet
Den danske virksomhed Digiquant, det tidligere Belle Systems, valgte at trække sig ud af konkurrencen om at levere et mikrobetalingssystem til Foreningen af Danske Internetmedier, FDIM's medlemmer. Grunden var, at den løsning FDIM ville have, var for simpel.
- Hvis mikrobetalinger skal blive en succes er der brug for en integreret løsning, ikke en masse særskilte punktløsninger. Forbrugerne vil ikke have 28 forskellige løsninger, mener Nikolaj Ærtebjerg, som er chef for Corporate Business Intelligence hos Digiquant.
Digiquant måtte allerede sidste år sande, at markedet og kunderne ikke vil acceptere mikrobetalingsløsninger, der er udviklet til et enkelt behov. Derfor gik Digiquant igang med at udvikle sin samlede billing- eller betalingsplatform, IMS 4, der kan håndtere taksering af alt fra SMS-brug over GPRS til egentligt indhold på internettet.
- Kunderne vil ikke bruge flere forskellige løsninger. Der skal være en samlet løsning, der er lige så enkel som dankort-systemet, supplerer Nikolaj Ærtebjerg.
Digiquant mener derfor successen for FDIMs betalingsløsning afhænger af, at der bliver lavet en bro over til TDC og bankernes mikrobetalingsløsning, som er usynlig for brugeren.
FDIM bliver simpelthen nødt til at hive bankerne og teleoperatørerne ind i varmen igen.
Teleoperatører sikrer indhold
Indholdsleverandøren er også nødt at sikre at brugeren, der vil se en film, også får den leveret gennem nettet.
Det er endnu en grund til, at teleoperatørerne ville være det logiske valg til en mikrobetalingsløsning. De kan, som de eneste i værdikæden, sikre, at det indhold, som kunden betaler for, rent faktisk når gennem nettet.
Operatørerne kan samtidig sikre, at indholdstjenester går i luften med det samme. Deres takseringssystemer er forberedt til at håndtere alle de nye services og platforme.
- Tjenester skal hurtigt i luften. Mange af fremtidens tjenester vil have en levetid på ned til tre måneder eller mindre, og så nytter det ikke, at man skal bruge flere måneder på at tilpasse sit billingsystem. Så er brugerne forsvundet, siger Nikolaj Ærtebjerg.
En anden udfordring er at få taletids-markedet med i løsningen.
- Dette segment består for en stor del af de unge, der er de første som vil tage de nye tjenester til sig, og har man ikke dem med fra starten, fraskriver man sig et stort indtægts-potentiale allerede fra begyndelsen, siger Nikolaj Ærtebjerg.
Konklusionen, som han ser den, er, at betalingstjenester er tilgængelige for hele markedet fra begyndelsen og ikke blot for bestemte grupper.