Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. januar 2002.
De små og mellemstore software-firmaer får en stadigt mere besværlig vej til toppen, forudser CA's Europa-chef
Hayley Tabor.
- IT-brugerne konsoliderer på alle niveauer: Serverne samles i Èn stor løsning, niche-applikationer afskaffes og al software samles hos stadigt færre leverandører. Den tendens vil fortsætte, fordi brugernes IT-installationer og IT-niveau befinder sig på et meget højt niveau. Der er ikke plads til mere eller mindre besynderlige eksperimenter, siger Hayley Tabor, Europa-chef i Computer Associates.
Det er TCO (total cost of ownership) og ROI (return of investment), der mere end nogensinde betyder noget, mener Hayley Tabor, der i blandt andet managementmagasiner er udråbt som Europas mest magtfulde IT-kvinde. Briten står i spidsen for flere end 3.000 CA-medarbejdere, og selskabets markedsandel vokser og vokser.
Lyt til kunden
I sin åbningstale på Comdex Nordic pegede Hayley Tabor på en stor vækst inden for business intelligence-produkter og data mining. Selv om adskillige leverandører - eksempelvis SAS Institute - har prædiket det budskab i snart 10 år, så er det helt andre faktorer, der gør sig gældende.
- Naturligvis lytter kunderne til, hvad software-
selskaberne siger, men det har større betydning, at software-selskaberne lytter til, hvad kunderne siger. Og det er først nu det store behov for business intelligence-produkter er der.
Haylay Tabor mener, de små og mellemstore software-huse vil have svært ved at trænge gennem hos kunderne, fordi platformsuafhængighed og totalløsninger har meget stor prioritering i en økonomisk presset tid.
Omsætning ned
I fjor omlagde CA sin forretningsmodel fra årelange licensaftaler til abonnementsaftaler af kortere varighed. Tirsdag aften offentliggjorde Computer Associates regnskabet for tredje kvartal - og det var det første af slagsen, hvor man kan sammenligne tallene under den nye model.
Den totale omsætning er næsten på niveau med i fjor (749 millioner dollars mod 783 året før), og kvartalet bød et på tab på 231 millioner dollars, hvilket er bedre end i fjor, hvor tabet i kvartalet var 342 millionder dollars.
Hovedproduktet Unicenter er stadig kundernes favorit, og dette værktøj til styring af en virksomhed udgør 41 procent af forretningen. Datalagringssoftware udgør 19 procent af omsætningen, mens sikkerhedsprodukter tegner sig for 11 procent.
Billedtekst: - CA vil kun foretage strategiske software-opkøb, for vi kan selv udvikle det meste af den software kunderne har brug for, siger Haylay Tabor, CA-chef.
Foto: Torben Klint