Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.
Billedtekst: TDC Internet er klar til at træde et skridt op i værdikæden som ISP'er, siger salgsdirektør Søren Jensen.
Foto: Torben Klint
TDC Internet vil sælge løsninger og ikke længere kun adgang til internet. Første runde omfattede PlayStation 2 og ADSL. Snart følger flere nye initiativer.
TDC Internets julekampagne på tv, som skulle sælge bredbåndsforbindelser sammen med PlayStation 2-konsoller, gav bonus målt på antallet af nye ADSL-linier.
I alt meldte 3.000 nye abonnenter sig til den nye PlayStation-ordning i november og december. Der blev solgt næsten 10.000 opkoblinger i perioden, hvor kampagnen løb af stabelen. Det var dobbelt så mange, som TDC Internet havde budgetteret med.
- For os har PlayStation været en katalysator til at sparke salget af ADSL i gang igen, konstaterer salgsdirektør i TDC Internet, Søren Jensen.
Det er første gang TDC Internet har bundlet med tredjepartsprodukter, men Søren Jensen har store planer, der går videre i den retning.
- Som ISP'er (Internet Service Provider) træder vi nu et skridt op i værdikæden. Vi går fra at sælge adgang til at sælge løsninger. Det er et naturligt skridt, for i dag er det afgørende i branchen, at kunne tilføre en vare værdi, siger Søren Jensen.
Han mener, at branchen generelt har begået en stor fejl ved at sælge horisontale produkter i stedet for at sælge vertikale løsninger til kunderne. Og den holdning er en væsentlig barriere, når det handler om at få ny teknologi ud til de almindelige forbrugere.
- Vores opgave som ISP'er er at finde produkter med internet-adgang og bringe dem videre til forbrugerne. Vi kan stå for koblingen mellem hardware og det, der foregår på nettet, på samme måde som en restaurant sammensætter dagens menu og gør købsbeslutningen lettere for kunden, siger Søren Jensen.
Tester muligheder med Sony
Når TDC Internet valgte at pakke PlayStation 2 med ADSL, var det ikke kun i håb om at få børnefamilierne i tale op til jul, men også fordi Sony har store planer for PlayStation 2's fremtid på nettet.
- I øjeblikket er vi sammen med Sony ved at undersøge, hvilke muligheder der er med PlayStation på internet. Jeg regner med, at PlayStation 2 er på nettet inden for et halvt år. Og når PlayStation 2-brugerne til den tid skal vælge deres ISP'er, har vi flere måneders forspring i forhold til konkurrenterne, siger Søren Jensen.
TDC Internet har omkring 700.000 private internetkunder. I forbindelsen med PlayStation 2/ADSL-kampagnen er virksomheden blevet kritiseret for ikke at gøre tydeligt nok opmærksom på, at der ikke er tale om at eje, men et lejeforhold, mellem kunden og TDC Internet.
Leje fremfor eje
Søren Jensen tror, at lejeordninger generelt er fremtiden.
- Værdien af at eje langvarige forbrugsgoder med stor afskrivning er i mange tilfælde ringere end værdien af at leje. Det vil vi se i løbet af nogle få år. Princippet har allerede været praktiseret i Danmark ved de tidligere hjemme-pc-ordninger, hvorfor vi vil opleve mange flere private engagementer i leasingordninger, end vi ser i dag, siger Søren Jensen.
Han karakteriserer PlayStation 2/ADSL-kampagnen som første skridt i retning mod at tage større ansvar for kundens installation.
- Når vi, som det er tilfældet her, har ejerskab af produktet, tilvejebringer vi en funktionalitet, som kunden lejer af os. Det betyder, at kunden er mere bundet til os, men det betyder også, at vi føler et større ansvar for at hjælpe ham med den funktionalitet. Vi vil aflaste kunden ved ikke kun at tage ansvar for internetadgangen men ved at pakke denne adgang ind i produkter. Dermed bliver TDC Internet serviceprovider i stedet for internetprovider. Vi tilvejebringer funktionaliteten til PS2 og leverer løsninger i stedet for produkter, siger Søren Jensen.
Xbox'en på vej
Om kort tid vil Xbox'en efter al sandsynlighed komme til at indgå i produktsortimentet hos TDC Internet på lige fod med PlayStation.
- Xbox'en henvender sig til en anden aldersgruppe end PlayStation. Dem har vi med vores BoomTown-aktiviteter allerede et community for og vil herigennem samtidig bringe brugerne på bredbånd, siger Søren Jensen.
Generelt tror han, at vi inden for et år vil se eksempler, hvor brugeren af en spilkonsol kan vælge at købe spillet eller at leje det, eksempelvis hos TDC Internet.
Boks: Klar med pc-pakke
Salgsdirektør Søren Jensen fra TDC Internet spår sin egen virksomhed en stor rolle, når den nye hjemmepc-ordning træder i kraft.
- Kernen i den gamle hjemme-pc ordning var skattefri pc'er. Nu handler det, populært sagt, mere om bredbånd til folket. Vi har konceptet færdigt, og jeg tror, en stor del af markedet kommer til at ligge hos os, siger han.
TDC Internet er klar til at levere hjemmepc'er. Dette vil ske i et samarbejde med andre i kanalen, drevet af TDC Internets initiativ om Medarbejderbredbånd med en pc-ordning.
- Der blev skabt et vacuum, da de store forhandlere trak sig ud af markedet for hjemmepc'er. Jeg tror, at vi som ISP'er ligger tættest på at kunne overtage det marked, da kunderne ønsker en ansvarlig og et sted at henvende sig, når problemerne opstår, hvilket er erfaringerne fra de gamle PC ordninger, siger Søren Jensen.
Dækker 70 procent
TDC Internet dækker i dag omkring 70 procent af landet geografisk med ADSL og har et mål om at nå næsten 100 procent af befolkningen i løbet af sommeren.
- Endvidere har vi mere end 550 personer siddende i vores callcenter. Her vil vi som leverandør af hjemmepc'er vil tage dialogen med kunden og yde support på både software, hardware og internetdelen i en samlet hjemmepc-aftale. Det skal ske udfra devisen, at vi vil sælge funktionalitet og løsninger fremfor teknologi, forklarer Søren Jensen.
I praksis vil TDC Internet skrue forskellige tilbudspakker sammen i et tæt samarbejde med de producenter og forhandlere, der vil være med. Udbudet af produkter vil blive begrænset til det udstyr, TDC Internet kvalificere til brug for opkobling til internet.