IBM's direkte salg gavner Atea

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.


Den fælles markedsføring af IBM og Atea som sponsor for Paris-Dakar skal vise, at IBM's direkte salg ikke skader forhandleren.

På trods af sin status som veteran på det danske marked, er det med Team Atea-IBM første gang nogensinde, IBM har valgt at profilere sig sammen med en dansk partner.
- Det sker blandt andet for at vise, at det ikke påvirker vores faste samarbejdspartnere negativt, at IBM som producent også har valgt den direkte salgsmodel, fortæller salgsdirektør Klavs Jørgensen fra IBM.
Nu har IBM lagt diskussionen om, hvorvidt det er rigtigt eller forkert at gå direkte, bag sig, tilføjer han.
- Vi er blevet bedre til at se, at forhandleren kan have en rolle i det direkte salg. Nu fører vi en konstruktiv dialog med kanalen om, hvordan vi bliver en del af hinandens succes, siger han.
Motorvej med rastepladser
Administrerende direktør i Atea, Frank Mortensen, supplerer:
- Vi har været i stand til at dreje modellen sammen med IBM. Den direkte model betyder jo ikke, at der går en motorvej fra fabrikken ud til kunden. Vi har fået vendt dialogen til noget positivt. IBM leverer produktet, og vi bidrager med den service, en stor del af kunderne ønsker sig, forklarer han.
For eksempel kan kunden have ønsker til Asset Management, bortskaffelse eller konfigurering. Alle elementer i den værdikæde, Atea markedsfører sig på.
Frank Mortensen mener dog kun, det er et ganske begrænset antal af de danske virksomheder, der kan benytte sig af den direkte model.
- Der vil nok være områder, hvor vi lapper over Atea, men det er deres kerneforretning. Det er en fordel for os, fordi vi er i en konstant udvikling mod det direkte salg. Nu ser vi på, hvordan vi kan udvikle os sammen, forklarer Klavs F. Jørgensen.

Billedtekst: De fik ikke lov at komme med i Team Atea/IBM-bilen. De var ellers klædt på til turen, Frank Mortensen fra Atea og Klavs Jørgensen fra IBM.




IT-JOB

Danske Andelskassers Bank A/S

IT-konsulent

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere