Doro tilbage til telefonerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.


Billedtekst: Herhjemme sælges Doros produkter fra kæder som Fona, Expert, Bilka, Silvan og EL-Giganten under varenavnene Doro og Audioline.

Doro sælger sin erhvervsforretning fra. Efter turbulent år vil virksomheden satse fuldt ud på konsument-markedet.

Telefonproducenten Doros vej ud af krisen rummer et farvel til erhvervssalget.
Det var ellers den præcis modsatte udmelding, der kom fra administrerende direktør Lars Dahlin, da han tiltrådte i foråret. Business-to-business salget, af blandt andet PABC-anlæg skulle styrkes, meddelte Lars Dahlin, da han tiltrådte som administrerende direktør for Doro Danmark i foråret.
Men sådan kom det ikke til at gå, og i sidste uge besluttede koncernens hovedbestyrelse i Sverige at sælge Doros erhvervsdel fra.
Den eksisterer i alle de nordiske lande og sælges som en samlet forretningsenhed.
Kun salg til forbrugere
- Vi er ved at ændre strategien totalt set. Vi sælger erhvervsdelen fra og vil i fremtiden kun satse på konsumentdelen. Det er en beslutning, der er truffet af vores svenske koncernledelse, og den handler i enkelthed om, at vi skal tilbage til at koncentrere os om vores kerneforretning, forklarer Doros danske direktør, Lars Dahlin.
Faldende dollarkurs og dermed højere produktionspriser i Østen, kombineret med et par alvorlige fejlbehæftede leverancer, er de primære årsager til, at Doro nu dropper salget til erhvervslivet for at satse koncentreret på salg til almindelige forbrugere.
Herhjemme sælges Doros produkter fra kæder som Fona, Expert, Bilka, Silvan og EL-Giganten under varenavnene Doro og Audioline. Og der sælges mange af dem. Doro Danmark har en markedsandel på omkring en tredjedel af salget af trådløse og trådbundne telefoner samt af telefonsvarere herhjemme.
Samtidig producerer Doro OEM-produkter for en række europæiske teleselskaber.
Tilbage til kernen
Det vigtigste forretningsområde fremover er produktion og salg af trådløse telefoner, der udgør mere end halvdelen af omsætningen.
- Vi har solgt to trådløse modeller, der har været behæftede med fejl og har kostet os utroligt dyrt. Problemerne er afhjulpet nu.
Vi har valgt at lægge os i et prisbilligt marked. Det betyder, at det påvirker os kraftigt, når vi oplever problemer som dem, med de to omtalte modeller, fortæller Lars Dahlin.
Det totale salg i Doro-koncernen i årets første ni måneder er faldet med 200 millioner svenske kroner, svarende til mere end 20 procent i forhold til samme periode sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere