Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Billedtekst: Herhjemme sælges Doros produkter fra kæder som Fona, Expert, Bilka, Silvan og EL-Giganten under varenavnene Doro og Audioline.
Doro sælger sin erhvervsforretning fra. Efter turbulent år vil virksomheden satse fuldt ud på konsument-markedet.
Telefonproducenten Doros vej ud af krisen rummer et farvel til erhvervssalget.
Det var ellers den præcis modsatte udmelding, der kom fra administrerende direktør Lars Dahlin, da han tiltrådte i foråret. Business-to-business salget, af blandt andet PABC-anlæg skulle styrkes, meddelte Lars Dahlin, da han tiltrådte som administrerende direktør for Doro Danmark i foråret.
Men sådan kom det ikke til at gå, og i sidste uge besluttede koncernens hovedbestyrelse i Sverige at sælge Doros erhvervsdel fra.
Den eksisterer i alle de nordiske lande og sælges som en samlet forretningsenhed.
Kun salg til forbrugere
- Vi er ved at ændre strategien totalt set. Vi sælger erhvervsdelen fra og vil i fremtiden kun satse på konsumentdelen. Det er en beslutning, der er truffet af vores svenske koncernledelse, og den handler i enkelthed om, at vi skal tilbage til at koncentrere os om vores kerneforretning, forklarer Doros danske direktør, Lars Dahlin.
Faldende dollarkurs og dermed højere produktionspriser i Østen, kombineret med et par alvorlige fejlbehæftede leverancer, er de primære årsager til, at Doro nu dropper salget til erhvervslivet for at satse koncentreret på salg til almindelige forbrugere.
Herhjemme sælges Doros produkter fra kæder som Fona, Expert, Bilka, Silvan og EL-Giganten under varenavnene Doro og Audioline. Og der sælges mange af dem. Doro Danmark har en markedsandel på omkring en tredjedel af salget af trådløse og trådbundne telefoner samt af telefonsvarere herhjemme.
Samtidig producerer Doro OEM-produkter for en række europæiske teleselskaber.
Tilbage til kernen
Det vigtigste forretningsområde fremover er produktion og salg af trådløse telefoner, der udgør mere end halvdelen af omsætningen.
- Vi har solgt to trådløse modeller, der har været behæftede med fejl og har kostet os utroligt dyrt. Problemerne er afhjulpet nu.
Vi har valgt at lægge os i et prisbilligt marked. Det betyder, at det påvirker os kraftigt, når vi oplever problemer som dem, med de to omtalte modeller, fortæller Lars Dahlin.
Det totale salg i Doro-koncernen i årets første ni måneder er faldet med 200 millioner svenske kroner, svarende til mere end 20 procent i forhold til samme periode sidste år.