Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. november 2001.
Billedtekst: Én ud af fem af de nye luksus-telefoner 6210 fra Nokia er så fulde af fejl, at de skal repareres, inden de kan bruges. Det fastslår den danske mobilforhandler Telekæden, der mener Nokia opfører sig arrogant over sine partnere.
Nokia 6210 er så fuld af fejl, at forhandlere i hele Norden protesterer over produktet. Dansk
forhandler mener, at
Nokia opfører sig
arrogant.
Én ud af fem af de nye luksus-telefoner 6210 fra Nokia er så fulde af fejl, at de skal repareres, inden de kan bruges. Det fastslår den danske mobilforhandler Telekæden, der mener Nokia opfører sig arrogant over sine partnere.
- En stor del af telefonerne virker ikke, og det skaber store problemer for vores erhvervskunder. Og Nokia gør ikke noget. Det er utroligt arrogant, siger Rolf Ovesen, der er direktør for forhandlerkæden Telekæden.
Sønderlemmede kritik
Telekæden har solgt 20.000 eksemplarer af den nye telefon, og fejlen på hver femte telefon koster omkring 80 kroner at få bragt i orden. Kort sagt, har fejlene foreløbig kostet Telekæden et sekscifret beløb, som går ud af forhandlerens egen lomme.
Kritikken kommer, efter at forhandlere i Norge også er kommet med en sønderlemmende kritik af Nokias mobilmodel. En del af de fejlbehæftede telefoner er lånemodeller, som skal erstattes med det samme ude hos virksomhedskunderne. Nokia selv har hidtil ikke villet anerkende, at der er noget galt med mobil-modellen, så Telekæden har leveret en del erstatningstelefoner for egen regning.
- Vi har talt med Nokia flere gange om problemet med at få leveret erstatningsmodeller, siger Rolf Ovesen.
Han har nu fået at vide fra Nokia, at selskabet vil gå ind i en dialog for at løse problemet.
Afviser kritik
Den skandinaviske informationschef for Nokia Mobile Phones, Karin Sternius, stiller sig imidlertid uforstående over for, at der skulle være så mange fejl på telefonen 6210. Nokias interne rapporter viser noget andet. Hvor høje fejlprocenter Nokia oplever på telefonen, vil Karin Sternius dog ikke ud med til offentligheden.