Computerworld News Service: Med mere end 80 millioner registrerede brugere over hele verden kan det være svært at skabe en unik profil på LinkedIn.
Af samme grund har det sociale netværk udrullet en række funktioner, der kan hjælpe brugerne til at skille sig ud fra mængden:
LinkedIn Apps giver arbejdsgivere bedre mulighed for at se nærmere på brugerens jobhistorik.
Muligheden for at rykke rundt med de forskellige delelementer på profilen gør det nemmere at prioritere vigtigt fra uvigtigt.
Og funktionen "company follow" giver brugerne adgang til at holde øje med virksomhederne og deres stillingsopslag.
Nu har LinkedIn skabt en håndfuld nye sektioner, som brugerne kan vælge at tilføje til deres profiler via funktionen "add sections".
Heriblandt "Publications", "Languages", "Skills" og "Certifications" (publikationer, sprogkundskaber, kompetencer og certificeringer).
Skil dig ud fra mængden
"De er mest værdifulde for jobsøgende, dem der leder efter nye muligheder og for konsulenter," siger Nathan Kievman, som er ejer af LinkedIn-gruppen Linked Strategies og vært for et ugentligt 'webinar' om LinkedIn.
"Variationer i profilen gør det muligt at skille sig ud og fremvise evner, som ellers ikke lige ville komme frem under en almindelig samtale, et forretningsmøde eller til et jobinterview."
Nathan Kievman bemærker, at LinkedIn sandsynligvis har skabt de nye funktioner til ære for rekrutteringskonsulenterne.
"Nu vil de få endnu flere resultater, når de søger efter kvalificerede medarbejdere, og eftersom det udgør LinkedIns hovedindtægtskilde, så giver det mening, at selskabet ønsker at forbedre netop de værktøjer," forklarer han.
For at finde de nye profil-sektioner, skal man vælge "Profile "> "Edit Profile".
Under profil-boksen finder man "add sections"-knappen. De nye sektioner vil automatisk dukke op nedenunder boksen med arbejdserfaring, hvorefter man selv kan omarrangere siden.
Sådan benytter du de nye funktioner
Her følger en gennemgang af de nye sektioner:
1. Certificeringer
LinkedIn har tilføjet en ny sektion udelukkende med fokus på de certifikationer, som man måtte have fået gennem tiden - ITIL, Six Sigma eller PMP-certificeringer for eksempel.
Det kræver, at man nævner navnet på certificeringen, og herefter kan man selv vælge, om man vil tilføje certificerings-autoriteten, licensnummeret og udløbsdato.
2. Sprogkundskaber
Lige meget om man er flersproget eller kun kan sit elementære skoleengelsk, så er der nu mulighed for at fortælle om det direkte på profilen.
LinkedIn har skabt en funktion, hvor man kan tilføje et ubegrænset antal sprog på sin side, hvorefter man kan vælge mellem fem forskellige færdighedsniveauer, fra " elementary proficiency" ("basalt kendskab til sproget") til "native or bilingual proficiency" ("modermålsniveau").
3. Publikationer
Hvis man har fået udgivet bøger eller artikler, er det vigtigt at vedlægge teksterne, siger Nathan Kievman. "Som forfatter er det helt essentielt for mig at vedlægge mine bøger. Jeg elsker den funktion," tilføjer han.
For at tilføje sektionen skal man udfylde titel, udgiver, publicerings-dato, publikationens URL og eventuelle medforfattere, ligesom man skal vedlægge et referat af teksten.
4. Kompetencer
Ifølge Nathan Kievman vil dette være den vigtigste sektion for de fleste LinkedIn-brugere. Den gør det muligt at fremhæve sine kompetencer, særlige ekspertiser og færdigheder.
LinkedIn kommer selv med forslag, når man begynder at skrive - "projektledelse" vil for eksempel give forslagene "agil projektledelse", "kompleks projektledelse" og "international projektledelse".
Forslagene hjælper brugerne med at indsnævre og specificere beskrivelserne. Herudover er der mulighed for at tilføje sit erfaringsniveau (begynder, medium, avanceret og ekspert), ligesom man kan oplyse, hvor mange år man har beskæftiget sig med området.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen