Computerworld News Service: Microsofts topchef, Steve Ballmer, blev under en debat med studerende ved University of Washington kritiseret for at have fejlet i markeder, hvor virksomheden har været pioner, og for ikke at være attraktiv nok for nye dimittender.
Microsoft har været en teknologisk foregangs-virksomhed i visse markedssegmenter såsom tablets, interaktivt tv og digitale musikafspillere.
Andre virksomheder har dog haft større succes i disse segmenter, bemærker Ed Lazowska, der er professor i datalogi ved University of Washington, og som var ordstyrer i debatten.
Ballmer forsvarer sin virksomheds bedrifter.
"Der er masser af områder, hvor vi har været først ude og har haft tydelig succes," siger han.
Men han indrømmer også, at visse af Microsofts erfaringer har givet lektier, der skulle læres.
"Den største lektie eller påmindelse i en kommerciel forstand eller i forhold til adoption er sandsynligvis, at succes kræver, at mange forskellige ting bliver gjort rigtigt," siger Ballmer. Alt lige fra innovation, leveringsmodel, hardware, software og services til branding og timing skal gøres rigtigt for at give succes, siger han.
"Der er tilfælde, hvor det er gået strålende, og tilfælde, hvor vi stadig arbejder på det," siger han.
Det handler om helhedsbetragtninger
Microsoft og mange andre virksomheder står over for en lignende balancegang, når de skal beslutte, om der skal investeres i nye produkter eller i produkter, der skal konkurrere med lignende produkter, der allerede er i markedet.
"Alting består af en række bedømmelser," fortæller Ballmer.
Det handler om at forudsige, hvordan markedet vil reagere, samtidig med at man timer udviklingen korrekt, beskriver han. At gøre det, kræver fleksibilitet, så virksomheden kan tildele ressourcerne hensigtsmæssigt.
"Jeg vil dog ikke sige, at vi har 100 procent fleksibilitet til at vende op og ned på alting med kort varsel. Vi er nødt til at beslutte, hvornår vi skal opbygge ny ekspertise, og hvilken ekspertise, det skal være," forklarer han.
"Der er ingen videnskab, der beskriver det. Der findes ingen formel, der siger: Brug x procent på y."
Det mener de studerende
Måske var det en følelse af, at Microsoft for ofte begår fejl på dette område, der fik en studerende til at bede Ballmer om at kommentere på de rekrutteringsproblemer, som Microsoft angiveligt oplever sammenlignet med andre virksomheder, der menes at udvikle mere innovative teknologier.
Ballmer afviser dog blankt at have rekrutteringsproblemer og siger, at han synes, virksomheden er god til at tiltrække de bedste og mest begavede folk.
Når Microsoft konkurrerer med en anden virksomhed om en medarbejder, så vinder Microsoft i halvdelen af de tilfælde, hvor den pågældene person har fået to tilbud, siger han.
Vurderet på arbejdets kvalitet, muligheden for spændende oplevelser og chancen for at udføre et interessant arbejde, "så kan vi konkurrere med enhver på kloden," siger han.
Microsoft tiltrækker stadig flere datalogikandidater end nogen anden virksomhed fra University of Washington, oplyser Lazowska.
Hvert år får cirka 30 personer med en bachelor i datalogi fra universitetet job hos Microsoft.
Oversat af Thomas Bøndergaard