I fire omgange har IBM spurgt lederne af en række meget store virksomheder og offentlige institutioner, hvad det er, som holder dem vågne om natten?
"I 2004 var det manglende vækst i indtjeningen, der bekymrede flest. I 2006 var der fokus på forretningsmodellen og på innovation. I 2008 var lederne sultne efter forandring og ville ændre deres forretningsmodeller, mens det i 2010 er den hurtigt voksende kompleksitet, som holder topcheferne vågne om natten," siger Lars Mikkelgaard-Jensen.
Han var en af hovedtalerne, da IBM Danmark slog dørene op til den syvende version af IBM Softwaredag. En dag, hvor der kunne netværkes i stor stil og i otte parallelle spor overværes et væld af indlæg. Både indlæg af IBM selv og af gæster som PenSam, Iteo Danmark, Danske Bank og MAN Diesel & Turbo. Konferencen blev holdt tirsdag i Øksnehallen i København og havde omkring 1.000 deltagere.
Så mange fra branchen samlet et sted brugte Lars Mikkelgaard-Jensen som en anledning til at "diskutere vores branche, og de løsninger vi ser".
Ramte verdensøkonomien
I 2008 var toplederne som nævnt sultne efter forandringer og hungrede efter at ændre deres forretningsmodeller.
"Når vi ser tilbage, så havde de ret og ramte hovedet lige på sømmet," siger Mikkelgaard-Jensen.
Verdensøkonomien blev ramt i 2008, og meget ændrede sig. I 2010 er det den globale integration, som er på agendaen - den hurtigt voksende kompleksitet og konkurrencen, der kommer alle steder fra.
"Når vi dykker ned i det, så er det meget tydeligt, at verden er i hastig forandring. I dag siger tre ud af fire topchefer, at verden er blevet mere ustabil. Er vi igen på vej ned i et stort sort hul, og kan software virkelig redde os op af det sorte hul?" spørger Mikkelgaard.
"I Norden synes vi, at verden er endnu mere ustabil end resten af verden synes. Vi ser konkurrenterne bevæge sig i Kina og Indien og andre steder og føler os truet på vores levebrød."
Kompleksitetskløften
Det hele bliver hele tiden meget komplekst. En undersøgelse viser, at der er et temmelig stort spænd mellem, hvor høj grad af kompleksitet topcheferne forventer i løbet af fem år, og på hvor godt de føler sig forberedt på den forventede kompleksitet.
Nye veje til kunderne
I Norden forventer 89 procent af topcheferne en høj/meget høj grad af kompleksitet de kommende år, men kun 55 procent føler sig forberedt på denne kompleksitet.
"34 procent er altså ikke klædt godt nok på til at håndtere den stigende kompleksitet, og her kan software bidrage," lover Lars Mikkelgaard-Jensen.
Blandt de faktorer, der øger følelsen af usikkerhed og ustabilitet, er:
- Kortere tidscyklusser.
- Mangel på talent.
- Skift mellem modne markeder og markeder i hastig vækst.
- Skift mellem offentlige og private grænser.
- Skift mellem globale og lokale markeder.
- Knaphed på naturressourcer.
For at illustrere de enorme datamængder, der hver dag bliver lidt mere enorme, fortæller IBM-direktøren, at en Exabyte data er at sammenligne med en dvd-film, som varer i 50.000 år.
Topchefer vil udnytte kompleksiteten på tre måder. De vil:
- Styrke den kreative ledelse.
- Optimere den organisatoriske finmotorik.
- Genopfinde forholdet til kunderne.
"Det er interessant, at mange store virksomheders ledere nu kommer frem og siger, at vi må finde en anden måde at nå ud til vores kunder på. Og at ansætte flere sælgere er ikke en mulighed. Vi skal derimod genopfinde forholdet til kunderne," siger Lars Mikkelgaard-Jensen.
Han understreger, at vi skal passe på ikke at blive for indadvendte og navlebeskuende.
It som innovativ driver
"Kan vi overhovedet klare kineserne og inderne?" spørger Mikkelgaard retorisk og fortsætter:
"Det er helt sikkert, at der er svar på de spørgsmål og problemer, som lurer foran os. Det er også klart, at vi i it-branchen sidder inde med en stor del af svarene, og det er vigtigt, at vi kommer ud med budskaber til vores kunder i både den private og den offentlige sektor.
Ikke overraskende er IBM Danmarks øverste chef overbevist om, at de mange trængende potentielle kunder derude bør overlade det til IBM og selskabets mange partnere at levere løsninger som kræver mindre og kan mere. Den slags løsninger som gavner produktiviteten og gør både, banken, aktionærerne og bestyrelsesformanden glade og tilfredse.
Uanset om der står IBM, HP eller et helt tredje navn på logoet, er det i hvert fald rigtigt, at it gennem mange år har været den største driver af innovation og vækst i den vestlige verden, og sådan fortsætter det i mange år endnu.
Don't work harder - work smarter...