Læs også:
Browserkrig: IE's markedsandel nu under 50 procent.
IE 9 skal få Microsoft tilbage i browserkampen.
Det er Microsofts håb, at erhvervslivet vil falde for Internet Explorer 9, som Microsoft håber kan bringe selskabet tilbage i browserkampen mod især Firefox og Google. Det kan du læse mere om her.
Et af midlerne til at appellere til virksomhederne er en stærkt forøget acceleration, lyder det fra Microsoft Danmarks såkaldte platform-evangelist, Bjarne B. Dollerup.
"Da en stor del af virksomheders interne it baserer sig på websider med JavaScript, så vil accelerationen give dem en fordel," nævner Bjarne Dollerup som eksempel.
Derudover peger han blandt andet på standardiseringen af HTML, simpliciteten og sikkerheden som fordele for virksomheder.
Eksempelvis er Smartscreen-filteret, som blandt andet blokker for malware og phishing-angreb, blevet udbygget.
Opdatering af browseren sker modsat tidligere udgaver af IE gennem mindre, løbende sikkerhedsopdateringer i stedet for én stor opdatering med et par måneders mellemrum.
Hvor skal vi hen nu?
Med implementeringen af HTML5 og nye teknologier er udviklingen af browserne ved at være kommet meget langt.
Og ifølge Bjarne Dollerup er det begrænset, hvad der kommer til at ske af udvikling i brugernes oplevelse.
"Den samlede HTML 5-pakke er en revolution, fordi alle de her ting har udviklet sig (delkomponenter som eksempelvis CSS, red.). Men jeg tror, it-branchen generelt er færdig med at lave de store landevindinger her," vurderer han.
"Vi er derhenne nu, hvor vi skal innovere på ting rundt om browseren, og på hvor god en oplevelse den er, som en integreret del af Windows frem for at sige, "jamen det er en browser'," siger han.
Og her det, at Internet Explorer 9 skal gribe bolden. Bjarne Dollerup vurderer browserens tre vinderparametre til at være accelerationen af grafik, accelerationen af scripts og integrationen med Windows 7.
Om det kan vende tabet af markedsandele, vil tiden vise, når den endelige browser frigives en gang næste år.
"Det er jeg sikker på, det vil. Netop fordi, at hvis det kan rykke på anseelsen, altså det faktum at vi opfører os ordentligt over for standardiseringsorganerne, og at vi bruger standardiserede formater og så videre, så vil det alt i alt have en forhåbentlig positiv effekt på vores markedsandel. Og det er vel egentlig også den rigtige måde at gøre det på," siger platform-evangelisten.
Læs også: