Læs også: Sådan integrerer du ny og gammel telefoni
Flere rådgivningsfirmaer inden for telefoni og mange af operatørerne taler varmt for et egentligt skift til
ren mobiltelefoni for erhvervskunderne.
Fordelen er, at man kan skrotte de gamle og ofte besværlige omstillingsanlæg og samtidig også undgå de mange dobbelt-abonnementer, der er, når man både kører med fastnet og mobil.
Spørgsmålet er, om et sådan skift på sigt også kan komme på tale hos Q8?
"Det er svært at sige. Udfordringen ligger p.t. i vores callcenter. Da vi gik over til IP-telefoni, kunne man jo også gøre brug af softphones, men langt størstedelen af vores medarbejdere på hovedkontoret ønskede stadigvæk en fast telefon, som man kender det fra fastnettet."
"Man vil hellere have et stort rør oppe ved øret, end man vil have en mobiltelefon," forklarer Jesper Hagenow, der er IT Drift-manager i Q8.
Besparelsesmuligheder
I alt er omkring 600 medarbejdere i Q8 koblet op til en eller anden form for telefoni-løsning, og en stor del af disse medarbejdere anvender to løsninger.
Dermed bruger selskabet også et anseeligt beløb på telefoni om året, og derfor er Jesper Hagenow opmærksom på eventuelle
besparelsesmuligheder.
"Det er lidt fjollet både at have en fast telefon og en mobiltelefon, men det er lidt den med, at man lige skal vænne sig til at have et headset i stedet for et stort rør. Vi har valgt en meget pragmatisk løsning, som er, at vi ikke vil gå ind og diktere noget," siger IT Drift-manageren.
Han vurderer, at omkring 70 procent af telefonsamtalerne i Q8 foretages med mobiltelefoner, mens de resterende 30 procent er fastnet eller IP-telefoni.
Forberedt til fremtiden
Det vigtigste for Q8 er, at man har fleksibiliteten til i fremtiden at kunne vælge det mest fornuftige telefoni-setup, økonomisk og funktionsmæssigt, forklarer Jesper Hagenow.
"Det kommer ad naturlig vej, men vi er klar til, at den nye generation af brugere kommer. Vi har løsningerne, der tilgodeser den rene mobile bruger, så hvis det viser sig, at mobilteknologien er ligeså stabil og kvaliteten ligeså god som fastnettelefonien, så er der ikke noget til hinder for det," siger
Jesper Hagenow med et forbehold:
"Der er stadigvæk en dårligere lyd på en mobil, end der er i fastnettet, og lyd er afgørende i hvert fald kundecentrene."
Han peger samtidig på, at udgifterne til den gammeldags fastnettelefoni er begrænsede, og at en del af abonnementerne eksempelvis anvendes til en fax-maskiner, der ikke kan undværes.
Q8 outsourcede for nogle år siden it-driften til KMD, så den interne it-stab er i dag holdt på et absolut minimum. Lige præcis telefonidelen bliver dog fortsat styret af Q8's egne folk.
Det er, som Jesper Hagenow forklarer, en ret så kritisk
del af forretningen uden dog at være noget, der gør meget væsen af sig.
"Telefoni interesserer ikke rigtig nogen. Det skal bare være der, og det skal bare virke. Det kommer først op, når det ikke virker, og så er tålmodigheden ret lille," griner han.