Danske virksomheder: Farvel til fastnet-telefonen
Trods det faktum, at stadig flere virksomheder bliver rent mobile, er det stadig størsteparten i erhvervslivet, der fortsat har en fast forbindelse på den ene eller anden led. 77 procent, ifølge Aalund-undersøgelse.
Teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC Nordic er enig i, at flere vælger ren mobilitet, men det er en udvikling, der er sket over flere år.
"Tendensen er der, men den er ikke voldsom. Der er mange - typisk større virksomheder - som beholder fastnettelefonen til nogle funktioner, men det er klart, at det i mindre virksomheder kan give god mening at vælge rene mobilløsninger. Men det
er egentlig ikke noget nyt," siger Brian Troelsen.
Hvem egner sig til ren mobiltelefoni
TDC har via en undersøgelse blandt de mindre virksomheder - det vil sige op til 25 ansatte - vurderet, at lidt over 10 procent af dem er egnede til at være rent mobile.
De resterende har ifølge TDC et behov for fastnet eller IP-forbindelser i et eller andet omfang.
Divisionsdirektør Asger Hattel fra TDC Erhverv sidder med ansvaret for mindre og mellemstore virksomhedskunder, og han forklarer, at selv et lille firma som en tandlæge kan have brug for en fastnettelefon samt et lille omstillingsanlæg til at håndtere opkaldene.
Også virksomheder med en del af de ansatte på farten kan have fordel af fastnet- eller IP-telefoni, mener han.
"Vi ser utrolig mange virksomheder, som måske har tre-fire fastnetlinjer og fem mobiltale-linjer. Det kunne være en salgsvirksomhed med nogle sælgere i marken og med nogle folk på kontoret," siger Asger Hattel.
Han tilføjer, at fastnettelefoni med en IP-løsning har en lang række fordele. Den kan for eksempel kobles sammen med et omstillingsanlæg, som er hosted på TDC's servere.
"IP-telefoni er en meget stærk løsning også til de virksomheder, som har de mere simple behov, mens ‘mobile only' kun vil være den rigtige løsning for at fåtal af dem," supplerer Asger Hattel.
Danske virksomheder: Farvel til fastnet-telefonen
Stadig vækst for IP-telefoni?
Læs også: Hvor længe holder du fast i fastnettelefonen?
Netplan-direktør Torben Rune regner dog ikke med, at der kommer til at ske et større skred i erhvervsmarkedet mod IP-telefoni.
"De firmaer, der kan få mere ud af IP-telefoni frem for traditionel fastnettelefoni, har allerede skiftet, og de er nu i færd med at se på mobilløsninger," beretter Torben Rune.
Brian Troelsen fra IDC Nordic mener dog, at nogle virksomheder stadig kan overveje IP-løsninger, fordi de ønsker at binde den faste og den mobile kommunikation sammen i en unified communications-løsning.
Jo større, jo mere fastnet
Asger Villund fra Devoteam mener, at antallet af virksomheder, som kunne drage fordele af ren mobiltelefoni, er flere end dem der skifter.
"Vi har været ude hos nogle kunder, som meget gerne ville have muligheden for at trække opkald fra en telefon, de hører ringe på bordet ved siden af."
"De havde svært ved at forestille sig, at man kunne løse det med mobiltelefoner. Det er sådan en vanetænkning, som man virkelig skal udfordre," siger Asger Villund.
Han forklarer, at det er muligt at løse problemet, ved at der omstilles til et gruppenummer, når en ansat ikke besvarer mobilen. Det er så muligt for medarbejdere at melde sig til og fra gruppen, alt efter om de er til rådighed.
Teleselskabet 3 er modsat TDC uden en fastnetforretning, og her fortæller erhvervsdirektør Mads Transel, at det især er de små samt helt store virksomheder, der vælger mobiltelefonien hos 3.
"De store har set fordelen i det, mens de små har følt sig tvunget til det - i et forsøg på at holde på den gode medarbejder ved at give en mere fleksibel arbejdsdag med mobilen," siger Mads Transel.
Læs også: Hvor længe holder du fast i fastnettelefonen?
Mobiltelefoni kræver kultur-ændring
Læs også: Hvor længe holder du fast i fastnettelefonen?
Han erkender dog, at ren mobiltelefoni hos medarbejderne kan kræve en helt ny måde at tænke på i nogle virksomheder.
"Mange af de mellemstore virksomheder siger nok, at det er dyrt i stedet for at se det omvendt: Det påvirker den måde, som organisationen er sammensat på. Mobilitet er ikke bare et spørgsmål om telefoni på en mobiltelefon, men det er en helt ny arbejdsform," forklarer Mads Transel.
TDC Erhvervs Asger Hattel er enig i, at virksomheder kan
drage fordel af at udstyre de ansatte med mobiltelefoner, fordi de kan udnytte de indlysende fordele, som mobiltelefoner giver.
Eksempelvis at de kan kontaktes hele tiden eller tjekke mail, mens de er på farten.
Men så snart en virksomhed har mere komplekse behov, får den mere funktionalitet med IP- eller fastnettelefoni oveni, mener han.
Torben Rune vurderer også, at behovet for fastnettelefoni stiger i større virksomheder - i hvert fald hvis de har call centre.
"Hvis du sidder otte timer bag et skrivebord og taler i telefon hele dagen, bliver mobiltelefonen upraktisk at have med at gøre," siger Torben Rune.
Mobilt omstillingsanlæg
Men selv virksomheder med en omstilling kan blive rent mobile i dag. Det kan de med et såkaldt mobilt omstillingsanlæg.
Her kan brugeren koble en mobiltelefon til en bærbar computer, hvorfra receptionisten kan stille kunden videre med enkelte klik. Produkter som dette giver ifølge Mads Transel fra 3 helt nye muligheder for fleksibilitet.
"I dag kan medarbejderen med et mobilt omstillingsbord stå hjemme i køkkenet eller sidde andetsteds og stadig styre hele omstillingen, hvis det er det, man ønsker," forklarer 3's
erhvervsdirektør.
Asger Villund fra Devoteam mener, at alle virksomheder bør genoverveje deres fastnettelefoni, hvis de stadig har det.
"Lad være med at købe et nyt apparat til bordet, som afløser det gamle. Overvej, om det er nødvendigt, eller om telefonen skal puttes i lommen i stedet," råder Asger Villund.