Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Glem alt om business casen og slip hestene fri - NU!

Klumme: Vi kom ikke i spidsen, fordi vi havde komiteer, paneler og tænketanke, men fordi vi byggede nogle løsninger, mens de andre diskuterede, om det nu også var en god idé.

Lad mig tone rent flag: Jeg er ikke helt sikker på, at jeg ved, hvad jeg taler om.

Det handler om web 2.0 og web 3.0 og social software.

Alt det nye, hvor vi begynder at interagere på helt nye måder, og hvor der udbydes tjenester, der redefinerer hele den kommunikationsinfrastruktur, vi kender.

Telefonen, mailen, avisen, og fjernsynet bliver suppleret og i visse tilfælde erstattet af helt nye medier og nye brugerinddragende teknologier.

Vi kommunikerer på nye måder. Vi søger information på nye måder. Vi køber ind på nye måder, og vi finder alle vores egne nye stjerner, som vi følger online.

Vi kan alle blive stjerner

Og vi kan selv blive stjerner, hvis vi har noget at sige, der interesserer tilstrækkeligt mange. Se bare Mogens Nørgaard!

Når jeg siger, at jeg ikke helt ved, hvad jeg taler om, er det fordi, jeg ikke helt kan se, hvor alt dette ender.

Hvor er vi egentlig på vej hen?

Skræmmende, men også en af de nye rammebetingelser.

Når nogen forsøger at male et klart billede af, hvordan fremtiden bliver, afsikrer jeg min virtuelle AK47, for ingen ved det. Vi er midt i en transition, der vil koste en række gamle strukturer livet, og nye vil opstå.

Der vil være mediehuse og telefonselskaber og it-virksomheder, der kan forandre sig, mens andre helt sikkert vil bukke under.

Og hvad skal man så stille op i denne situation? Se svaret på næste side.

Dette skal du gøre

Man skal slippe hestene fri!

Der er kun én vej frem, og det er at eksperimentere.

Enhver virksomhed af en vis størrelse bør have et antal "sandkasseprojekter," hvor man prøver ideer af, og finder en måde at anvende sociale medier og social software.

Jeg er normalt en varm fortaler for stram porteføljestyring og brug af business cases til at prioritere, styre og følge op på it-projekter.

Alt for mange it-projekter sættes i gang uden en ordentlig ide om, hvilken gevinst man er på jagt efter.

Det betyder, at man får lavet for meget og tit det forkerte. Det betyder også, at man ikke følger op på gevinstrealiseringen.

Glem alt om business cases

Se bare på mange af selvbetjeningsløsningerne i det offentlige.
I visse situationer er det under 10 procent af den tiltænkte brugergruppe, der anvender løsningerne - ikke underligt, at man så ikke får de ventede besparelser.

Dette for at understrege, at jeg NORMALT er en stor tilhænger af business cases.

Blot ikke når det gælder sociale medier og web 2.0.

Her skal vi eksperimentere, før vi kan sige noget meningsfyldt om gevinsterne. At der bliver tale om dramatiske forandringer, er der ingen tvivl om, men vi skal finde succesformularerne.

Derfor bør alle virksomheder definere projekter, der skal skabe erfaringer med, hvordan man kan bruge medierne, ikke bare til markedsføring, men også til rekruttering, samarbejde med kendte og nye partnere, salg, kundeservice, klagehåndtering, konkurrentovervågning, markedsovervågning, produktudvikling, brugerinddragelse og meget mere.

Hvis vi skal overleve som en af de nationer, der er længst fremme, skal dette ske på alle niveauer i vores samfund. Start, hvor du selv sidder. Hvad kunne I gøre på din arbejdsplads?

Dansk IT har opfordret alle til at komme med bud på visionen om "Danmark 3.0" (www.danmark3nul. dk), og jeg kan kun anbefale alle at komme med deres bidrag på hjemmesiden.

Men først og fremmest vil jeg opfordre alle til at være konkrete, og til at tage ja-hatten på.

Husk: Vi opnåede ikke en digital førerposition, fordi vi havde en masse komiteer, paneler og tænketanke.

Vi opnåede førerpositionen, fordi vi byggede nogle løsninger, mens de andre diskuterede, om det nu også var en god idé.

Og nu diskuterer de så, om de måske skal indføre et cpr-nummer!

Henrik Zangenberg er selvstændig it-strategisk konsulent.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer