It-giganten Oracle har for alvor haft den helt store pengepung fremme i de seneste fem år.
Det skyldes, at Oracle har kørt en meget aggressiv vækststrategi med opkøb for over 200 milliarder kroner af selskaber som PeopleSoft, Siebel, Hyperion, Bea og Sun Microsystems.
"Vi har i de sidste fem år købt et sted mellem 60 til 70 selskaber. Jeg har dog ikke det præcise tal, for vi kan ikke engang huske det selv. Men groft sagt svarer det til, at vi har købt et selskab om måneden," siger Oracle vice-præsident Loic Le Guisquet, der er chef for it-selskabets aktiviteter i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA), på en pressekonference på Open World 2010.
Går efter teknologi, folk og kunder
På Oracles San Francisco-konference forklarer han, at Oracles opkøbsstrategi går ud på at købe selskaber af teknologiske årsager, fordi en konkurrent simpelthen har et bedre produkt med kompetente medarbejdere og en frodig kundebase, som it-giganten gerne vil have fingrene i.
Og sommetider får Oracle hjælp ude fra med at spendere sine mange milliarder dollar for at ekspandere.
"Et af de største selskaber, vi har købt, er sket på baggrund af et advisory board af it-chefer. De sagde til os, at hvis vi købte det selskab, så vil det være en stor hjælp for deres virksomheder," siger Loic Le Guisquet, der dog ikke vil nævne, hvilket konkret firma, det drejer sig om.
Har helt faste procedurer
For at holde styr på alle sine nyindkøb, nye kunder og de mange nye medarbejdere har Oracle helt faste procedurer for opkøb.
Selskabet ønsker dog ikke at bralre op om, hvordan procedurerne fungerer. Det skyldes, at opkøbsprocedurerne anses forretningshemmeligheder, der kan give Oracle et forspring i forhold til andre selskaber med ønsker om samme aggressive opkøbsstrategi.
Men procedurerne handler i grove træk om, at Oracle først og fremmest kører et teknologisk roadmap i stilling inden for ganske få uger eller måneder, så både gamle og ny kunder får vished for, hvordan Oracle vil integrere det nyindkøbte selskabs teknologier.
Over 50.000 nye medarbejdere
Samtidig har Oracle en helt fasttømret metode til at integrere de mange nye medarbejdere, som i perioden 2005-2010 er vokset fra knap 50.000 til over 100.000 på verdensplan i dag.
Hvad har Larry Ellison i hatten i dag?
Ting som fysiske arbejdspladser, sundhedsforsikringer, frynsegoder, lønforhandlinger kører efterhånden på rutinen. Og ændringer i firmakulturen fra det gamle selskab til Oracle, forsøger it-giganten også at proppe på formel.
"Vi kører samme drejebog hver gang, vi har købt et selskab. Og vores erfaringer viser, at vi er ret gode til at integrere nye medarbejdere," siger Oracles direktør i Danmark, Thomas Honoré, til Computerworld på Open World-konferencen.
En større integration i Danmark skete senest, da Oracle købte Sun Microsystems i januar. Her fik de omkring 90 Sun-medarbejdere i Nærum en Oracle-buddy i Ballerup, som skulle hjælpe dem med at falde på plads i deres nye virksomhed.
Oracle-folk måtte flytte
Andre gange kan opkøbene være lidt mere problematiske.
Det skete eksempelvis da Oracle købte Bea Systems i 2007. Der måtte flere Oracle-sælgere i middleware-forretningen simpelthen finde andre jobs i Oracle, fordi folkene fra Bea var mere kompetente på middlewaren og samtidig tættere på kunderne.
"Generelt har vi meget skarpe processer for opkøb, og det er altid Oracles måde at gøre tingene på, der overlever. Vores fremgangsmåde diskuterer vi ikke, og det virker for os," siger Thomas Honoré.
Han indskyder dog, at Oracle alligevel gør en dyd ud af at lære fra de opkøbte virksomheder.
"Vi lærte eksempelvis meget af den måde, som Siebel gik til markedet på, og hvordan Hyperion brugte sin konsulenter," lyder det fra Thomas Honoré.
Snart navn på opkøb
Snart kan der igen blive brug for Oracles erfaring med opkøb, for selskabet barsler nemlig med adskillige opkøb inden længe.
Flere analytikere peger på, at Oracle lægger an til opkøb af ERP- og ordrestyringsvirksomheder.
Og mon ikke Oracle-boss Larry Ellison har et nyt firma eller to med i hatten, når han i eftermiddag lokal tid entrerer den helt store scene for at opsummere og lukke den officielle del af Open World-konferencen.
Summeriet i San Francisco tyder på det.