Læs også: VMware: Oracle er en virtualiserings-showstopper
Virtualiserings-markedet kan være farligt at bevæge sig ind på, hvis man ikke har styr på sine leverandørers licensregler. Og det er de færreste virksomheder, der har 100 procent fod på det.
Senest har vitualiseringsfirmaet VMware langet ud efter Oracle for at være en software-leverandør, der er ekstremt tung af danse rundt om de virtuelle maskiner med, fordi Oracle har en licensmodel, der blandt andet regner licensprisen på fysiske cpu'er i en virtuel maskine frem for forbruget af virtuelle cpu'er.
Oracle i Danmark har hørt om problemstillingen en del gange før.
"Jeg mener ikke, at vi generelt har komplicerede licensregler. Licenser og virtualisering er en kendt udfordring, der dukker op i ny og næ hos os," siger selskabets danske direktør, Thomas Honoré, til Computerworld.
"Vi ændrer løbende vores licensregler med de konstant skiftende markedsvilkår," fortsætter han.
Kan ikke love ændringer
Alligevel ønsker Thomas Honoré ikke at kommentere på, hvorfor Oracle så ikke også ændrer sine regler inden for virtualiseringens voksne verden, der blev mainstream for flere år siden.
"Jeg kan ikke sidde her og love ændringer," lyder det kortfattede svar fra den danske Oracle-direktør, der i stedet henviser til, at Oracle selv har virtualiseringsprodukter på markedet med en slet skjul insinuation om, at VMware har fået en kommende konkurrent i Oracle.
VMware har dog over for Computerworld bedyret, at selskabet ikke taber penge på Oracle, men kunderne - det vil sige danske virksomheder - sjældent kommer helt i mål med at virtualisere deres Oracle-database-servere.
Systemerne sander til
Thomas Honoré fra Oracle nævner, at selskabet har over 4.000 danske kunder, og compliance-problemer derfor er en ret naturlig sag.
"Vores software er enterprise-software, og vi forventer derfor, at kunderne har en interesse i at få styr på licenserne," forklarer han.
Samtidig siger oracle-direktøren, at selskabet i Danmark iværksatte en license management service, hvor tre danske Oracle-medarbejdere blev afsat til at hjælpe kunderne med at få styr på licensforståelsen.
"Vi lytter til kritik, og derfor har vi også ændret vores licensproces med vores license management service," siger Oracle-direktøren, der opfordrer kunder til at spørge til licensproblematikken, når der bliver købt nyt grej eller software til serverrummet.
"Systemerne kan jo godt blive sandet lidt til med tiden, og man glemmer måske, hvad man egentlig skal betale for," lyder hans forklaring.