Artikel top billede

Sådan får du styr på, hvad de ansatte laver

Er det overhovedet nødvendigt med it-værktøjer til tidsregistrering i små virksomheder? Hvis det er, hvilken type løsninger findes der? Business Center ser på tre forskellige online-baserede systemer der holder styr på virksomhedens tid.

Enkeltmandsvirksomheden har ikke det store behov for avancerede tidsregistreringsværktøjer. Webdesigneren med enkeltmandsvirksomheden registrerer tiden han bruger på webudvikling og forsvar af sit netdomæne i et simpelt regneark.

Mand og kone-virksomheden kan også klare sig med enkle værktøjer.

Men begynder antallet af ansatte at vokse, kan der være behov for en mere struktureret tidsregistrering.

Det gælder eksempelvis elektriker-virksomheden med over 10 ansatte, der ofte er ude hos kunder. Her kan en håndholdt computer, hvor forbrugt arbejdstid registreres sammen med vareforbrug være den afgørende forskel mellem korrekt fakturering og kaos, hvor virksomheden mister mange vigtige fakturerbare timer.

Når virksomheden vokser, opstår behovet

Danske Timelog.dk udbyder online-systemer, der anvendes til tidsregistrering, projektstyring og fakturering. Her er man godt bekendt med, hvordan behovet for it-værktøjer forandrer sig, efterhånden som virksomhederne vokser i størrelse.

"Vores kernesegment er ofte virksomheder, der rammer det første behov for at professionalisere deres forretningsplatform. Der er mange virksomheder, der klarer sig uden nogen form for struktureret datastyring. Det kan være virksomheder helt op til 10-15 mand, der bruger Excel-regneark til at køre salg, tidsregistrering, projektstyring og så vidt også fakturering med Word," siger Søren Lund, administrerende direktør i Timelog.dk

Men der ligger en grænse omkring de 10 mand, hvor det begynder at knibe med at have en veldrevet virksomhed, er Timelogs erfaringer.

"Det vi ser er, at omkring 10-12-15 mands størrelsen når man en max-grænse for, hvordan en ustruktureret virksomhed kan fastholde kursen. Der kommer måske et lag af mellemledere, og der bliver behov for at indsamle data og sikre ledelsesværktøjer. Det er på det tidspunkt, at mange virksomheder går ud og køber et eller andet værktøj," forklarer Søren Lund.

Vidensvirksomhedernes behov

Timelog har sammensat en pakke bestående af tidsregistrering, projektstyring samt fakturering. Pakken fås i tre udgaver:
Team, Business, Enterprise.

Team-udgaven koster 60 kroner per bruger / måned og egner sig til små virksomheder med op til 10 ansatte.

Timelog giver skræddersyede tilbud på Business- og Enterprise-udgaverne, men som priseksempel vil en Business-udgave koste 195 kroner per bruger/måned, når der er 20 brugere.
 
For Enterprise-udgaven vil det koste 260 kroner per bruger/måned ved 20 brugere.

Konsulenter og håndværkere

Hos danske Outzource er det danske kunder, der optræder på referencelisten som brugere af produktet TimeOut. Det er konsulentvirksomheder,reklamebureauer, it-virksomheder og produktionsvirksomheder. Typisk er der mellem 5 og 100 ansatte i virksomhederne, der anvender TimeOut.

Prissætningen er lidt kompliceret, men fra 1-4 brugere er prisen 159 kroner per bruger. Her er ingen udgifter til licens eller opsætning.
Timeout anvender begrebet passive brugere og aktive brugere. En aktiv bruger er eksempelvis kontormedarbejderen, der anvender systemet, mens passive brugere er konsulenterne/håndværkerne ude i marken som kontormedarbejderen registrerer tid for. 

Har man en større virksomhed, skal man betale for licens og opsætning. Det koster eksempelvis 2495 kroner for at komme i gang for en virksomhed med 5-20 ansatte og deudover skal der betales 99 kroner per ansat / måned.

Den simple løsning

Et firma, der blandt andet henvender sig til håndværksbranchen er smx.dk. Her er erfaringen, at selv helt små virksomheder kan have glæde af tidsregistreringsløsninger.

Hvis løsningen er enkel at bruge og ikke koster så meget, så bliver den taget i anvendelse. Og løsningen er enkel. Den baserer sig på, at tidsregistrering foretages via SMS. Tidsregistreringerne kan så ses på nettet, hvor de kan anvendes til fakturering og lønberegning.

"SMX benyttes også af helt små håndværksmestre med kun to-tre ansatte. Det er så mester selv - eller ofte hustruen/bogholderen - der dagligt går ind på smx.dk for at holde øje med registreringerne," siger Peter Favrholdt, medstifter af smx.dk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere