Google har for nylig ændret måden at vise søgeresultater på. Ved hjælp af Google Instant bliver søgeresultaterne løbende ændret, efterhånden som man indtaster sine søgeord.
Derfor er det endnu vigtigere, at dit website optræder på nogle af de første søgeresultater, som Google viser.
Her kommer et begreb som søgemaskineoptimering ind i billedet. Skal det være fint, kaldes det Search Engine Optimization eller SEO i forkortet form. Basalt set handler SEO om at gøre det nemmere for søgemaskinerne at finde dit website. Det kan gøres med mere eller mindre enkle midler.
Der er skrevet tykke bøger om SEO, og det kan forekomme som en lettere esoterisk videnskab. Det er dog muligt at komme med nogle enkle gode råd, som kan skubbe din virksomhed op ad Googles søgeresultater.
Dennis Narvedsen, SEO-specialist fra søgemaskinemarkedsføringsfirmaet iProspect, giver her nogle gode råd om hvordan du får din virksomheds website placeret højt oppe på Google søgeliste.
Undgå standardnavne
Hvis man laver en søgning på "New page 1", "Ny forside" eller Forside", dukker der forbløffende mange websider op, hvor titlen på websiden ikke er blevet ændret. I stedet er standard-navngivningen fra Content Management System (CMS) forblevet uændret.
Det er en stor fejl. Sørg for at have unikke og interessante titler på alle sider.
Tænk på søgeord når du vælger domænenavn
Her er man selvfølgelig bundet af virksomhedens navn, der skal afspejles af domænenavnet. Helt tilbage i 2004 blev der åbnet for, at de danske bogstaver æ, ø og å kan anvendes i domænenavne. Det er dog noget, som kraftigt frarådes, da søgemaskinerne stadig ikke er helt skarpe til at indeksere efter de danske bogstaver.
"Google vægter ikke danske karakterer særligt godt. Det er først i år, at Google kan vise det 100 procent korrekt," fortæller Dennis Narvedsen.
Da mange servere og Google ikke er så gode til de danske bogstaver æ, ø og å, bør man anvende ae, oe eller aa i stedet for, anbefaler Dennis Narvedsen.
Hvis du har et mikrobryggeri, vil domænet øl.dk selvfølgelig være oplagt. Her anbefaler Dennis Narvedsen at oprette øl.dk som sekundært domæne, der så kan pege videre til det primære domæne oel.dk.
Start en blog
Her handler det om at sprede budskabet om hvad man er god til, ligesom en god, velskrevet blog med jævnlige opdateringer hurtigt kan få en trofast læserskare.
"Søgemaskiner betragter blogs som aktuelt indhold. Det er en god måde at generere ny trafik og bliver hurtigere indekseret på. Skriv om nyheder og uddybende artikler. Større netværk," siger Dennis Narvedsen, der anbefaler open source-programmet Wordpress.
"Open source Wordpress er uhyre nem at bruge. De fleste webhoteller tilbyder den mulighed for blog. Hvis du anvender Wordpress, kan du få Wordpress til at sende oplysning om nyt indhold ud til Facebook, Twitter og ud til søgemaskinerne, ligesom brugerne kan abonnere på din blog via nyhedsfeed (RSS)."
Udsend pressemeddelelser
Har din virksomhed lavet noget spændende, fået en ny kunde eller andet der er værd at fortælle om, så nøjes ikke med at kommunikere det via hjemmesiden, bloggen eller nyhedsbrevet. Udsend en pressemeddelelse, så folk, der ikke kender til jer, har mulighed for at høre om nyheden. Anvend eksempelvis presswire.dk til at sprede budskabet.
"Pressemedddelelser skal selvfølgelig kun anvendes i en mængde, du synes er relevant," siger Dennis Narvedsen, der dog mener, at det er en ofte overset mulighed for mindre virksomheder for at få udbredt kendskabet til virksomheden.
For nylig anvendte Dennis Narvedsen den taktik for en kunde og fik blandt andre forbrugermagasinet Tænk til at referere til virksomheden.
"Det gav omtale og trafik til sitet. Link, der kommer udefra og ind til et site, tæller rigtig meget," siger Dennis Narvedsen.
Brug sociale medier til at skabe trafik
Anvend sociale medier som Facebook og Twitter til at skabe opmærksomhed om din virksomhed.